Rorento voor Belgische beleggers Rabo band "Onderzoek over banken te globaal" Nieuw hoofdstuk Handboek Communicatie Boek over oud- voorzitter Raad van Beheer De Staatsloterij Facet levert netwerk voor Staatsloterij Herfstvakantie zonder Bank in Beeld Nummer 20/18 oktober 1993 Rabobanken in de grens streek doen regelmatig zaken met Belgen. Deze groep cliën ten is op zoek naar een zo hoog mogelijk rendement. De Rabo bank De Mierden-Reusel advi seert deze relaties sinds vorig jaar om te beleggen in Roren to. IRIS, het Institute for Re search and Investment Servi ces, heeft dit idee opgepakt en uitgewerkt. De Belgische beleggers, die het advies van de Rabobank De Mierden-Reusel vorig jaar op volgden, behaalden een rende ment van 23,5 procent. En wie sinds 1 januari 1993 belegt in Rorento zit nu op een rende ment van 16 procent. Het idee om Belgische cliënten actief te benaderen voor het produkt Ro rento werd door de Rabobank De Mierden-Reusel doorgeleid naar IRIS. Daar was men en thousiast. Dit resulteerde in een marktbewerkingspakket voor de grensbanken en een speciale brochure 'Rorento voor in België woonachtige beleg gers'. Het in Rorento belegde vermogen steeg bij de Rabo bank De Mierden-Reusel in een jaar tijd van f 30.000,- tot f 37 miljoen. IRIS-directeur Herman Bol (I.) ging naar de Brabantse bank om de initiatiefnemers te complimenteren met het suc ces en overhandigde hoofd Be leggingen Harry van Limpt een collage van ingelijste brochures 'Rorento voor in België woon achtige beleggers' Het onderzoek waaruit blijkt dat één op de drie Ne derlanders ontevreden is over zijn bank, is te globaal. Dat zei Willem Lageweg, hoofd Com municatie van Rabobank Ne derland, vorige week maandag op Radio 5. Communicatie-adviesbureau BSB liet onlangs bijna 1.100 Neder landers ondervragen over onder andere financiële zaken. Een soortgelijk onderzoek vond bij na drie jaar geleden plaats. Toen was 18 procent van de on dervraagden niet tevreden over de eigen bank. Het onderzoek dat dit jaar werd gehouden, geeft aan dat de Rabobank de meeste ontevreden cliënten heeft, 39 procent. Lageweg stelde dat het bekend is dat de ontevredenheid over banken in het algemeen toeneemt. Maar hij is van mening dat het on derzoek van BSB de kritiek on voldoende nuanceert. Lageweg plaatste kanttekeningen bij het grote aantal ontevreden Rabo- bankcliënten. Onder verwijzing naar het onderzoek meting service-kwaliteit bij plaatselijke banken zei hij: 'Gemiddeld ge ven particuliere cliënten voor hun tevredenheid het cijfer 7,7. Over de persoonlijke bediening is zelf meer dan 95 procent zeer tevreden.' De kritiek op banken spitst zich volgens Lageweg voornamelijk toe op de kosten van het particulieren betalings verkeer en het tweewekelijks versturen van rekeningafschrif ten. 'Een probleem waar alle banken mee te maken hebben. Het gaat om tarieven voor een dienst die eerst gratis was.' Onlangs is het hoofdstuk re- latiemarketing van het Hand boek Communicatie versche nen. Het hoofdstuk behandelt relatiemarketing als één van de communicatie-instrumenten waarmee imago- en afzetdoel- stellingen kunnen worden ge realiseerd. De Rabobank besteedt al van oudsher veel aandacht aan het onderhouden van goede con tacten in informele sfeer met le den, cliënten en netwerkrela ties. Dit gebeurt steeds meer planmatig en bewust. Wanneer bewust gelegenheden worden georganiseerd om persoonlijke banden met doelgroepen aan te halen spreken we van relatie marketing. Het hoofdstuk rela tiemarketing zet in een stap penplan het hele proces op een rijtje. Er wordt aandacht be steed aan het doel, de doel groepen, selectiecriteria, keuze van de activiteiten en kosten. Bij het stappenplan is boven dien een aantal werkdocumen ten opgenomen zoals een draai boek/checklist en voorbeeld brieven. Informatie over concrete activi teiten voor relatiemarketing wordt jaarlijks gegeven via het Commercieel Advies Bedrijven, het Commercieel Advies Parti culieren en via communicatie pakketten. Ter gelegenheid van het af scheid van mr. Otto Baron van Verschuer in juni van dit jaar is een boek uitgegeven. Van deze uitgave is nog een aantal exemplaren beschikbaar. Verschuer was tien jaar lang voorzitter van de Raad van Be heer van Rabobank Nederland. In die periode schreef hij voor het maandblad Rabobank twee keer per jaar een samenvatten de en oriënterende bijdrage: de jaarrede voor de Algemene Ver gadering en een eindejaars- overpeinzing. In het boek 'Een Rabobestuurder, Otto Baron van Verschuer' zijn deze bijdragen gebundeld. De bezoekers van de Algemene Vergadering heb ben destijds een boek ontvan gen. Andere belangstellenden kunnen telefonisch een gratis exemplaar van het boek bestel len bij de afdeling Representa tie, (030)902797. De Nederlandse Staatslote rij gaat op zo'n 1.200 verkoop punten geautomatiseerd staat sloten verkopen. Facet leverde hiervoor het netwerk. De ver binding loopt via RTN. Op 285 plaatselijke banken is schakelapparatuur geplaatst om de verbinding via RTN tot stand te brengen. De verwach ting is dat de automatisering van de 1.200 verkooppunten van Staatsloten eind van ditjaar operationeel is. Deelnemers aan de Staatsloterij kunnen dan bij die verkooppunten een lot kopen waarvan zij de laatste twee cijfers zelf kunnen bepa len. Bank in Beeld gaat tijdelijk 'uit de lucht'. In verband met de herfstvakanties verschijnt het videojournaal deze week en de volgende week niet. Op woensdag 3 november is Bank in Beeld weer terug.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9