Rabo band Nummer 20/18 oktober 1993 Meningen verdeeld 'Moet dat nou' en 'hartstikke leuk' waren twee van de re acties bij de acht baliemedewerksters van de Rabobank Lisse na het bekijken van Bank in Beeld. 'De meningen waren dus erg ver deeld', zegt Wil Hurkmans, hoofd Jeugd- en Jongerenmarkt. 'De dames - allemaal in de twintig - vroegen zich ook af of RTL 5 wel de goede zender is voor een programma als de Top 40. 'Het is toch meer een zen der voor hoger opgeleiden', hoorde ik zeg gen. Ook de kosten die met deelname aan het programma gemoeid zijn, kwamen ter sprake. 'Moet je als Rabobankorganisatie, in tijden waarin we juist moeten bezuinigen, zoveel geld uitgeven?' vroeg men zich af. Het nieuws is druk besproken. Als hoofd van Jeugd- en Jongerenmarkt ben ik zelf van mening dat de aandacht voor deze jon ge doelgroep wel goed is. Ik denk dat ze wel zullen kijken. Alles wat muziek en pop is heeft de belangstelling en ook het tijdstip waarop wordt uitgezonden lijkt me gunstig. Ik vind ook, dat we moeten bijblijven. We benaderen met de Rabo Top 40 een markt segment dat vóór de studentenmarkt ligt. Daarmee krijgen we meer aansluiting en dat kan ik alleen maar toejuichen. Jammer vind ik wel, dat we niet nu gelijk al kunnen beschikken over een verbeterde Jongeren- Rekening. Daar is al langere tijd sprake van, maar het was toch wel beter geweest als we die nu ook zouden hebben. is vanaf de eerste uit zending duidelijk, dat de Top 40 voortaan de Rabo Top 40 wordt. Daarover zal geen twijfel bestaan. Het program ma draagt vanaf het be gin onze naam en in de loop van de week ver- wijzen dagelijks 'pro mo's' naar het pro- B gramma. Op korte ter mijn zijn billboards en bumpers ontwikkeld; beelden en teksten dus die voor en na het programma verwijzen naar de aanbieder er van. Het decor is uitgevoerd in Raboblauw. Voor de verdere uitwerking van het kader waarbinnen we onze boodschap willen bren gen en de invulling van de informercial heb ben we wat meer tijd nodig. Maar toch ken merkt zich deze fase ook nog door een ra zend tempo. We zijn voortvarend van start gegaan met het zoeken naar specialisten op het gebied van jongerencommunicatie. De eerste volledige uitzending is nu gepland op 13 november. Dat betekent toch nog heel hard werken en een hoog tempo draaien.' Aanvaardbaar risico 'Of we onze nieu we partner in communicatie voldoende ken nen om te weten welke risico's we lopen? Dat denk ik wel', zegt Latour. 'RTL 5 en RTL 4 behoren tot dezelfde organisatie. Ze zetten een nieuw programma neer, maar het is niet nieuw in de zin van on bekend. De Top 40 van de gelijknamige Stich ting is een begrip in de muziekwereld. Bij de produktie van het pro gramma gaan RTL 5 en medewerkers van de f Rabobankorganisatie als partners met el kaar om. We hebben alle vertrouwen in het vakmanschap van de programmamakers. Het is ook in hun belang te streven naar een hoog niveau waardoor de nodige kijkdichtheid ont staat.' Op locatie Van der Meijden: 'Het program ma zal iedere week in een andere plaats in Ne derland worden opgeno men. De uitzending van 9 oktober kwam van het Thorbeckeplein in Am sterdam. Het is een pro gramma voor jongeren, dat ook mede door jongeren wordt gemaakt. Bezoekers doen ter plaatse de aankondiging van een volgend nummer en voor het overi ge willen we gebruik maken van een voice- over. Kortom, een echt jongerenprogramma. Dat willen we ook met de informercial be reiken.' De Rabo Top 40 moet iets worden dat men niet van banken verwacht, ledereen denkt natuurlijk dat een bank zendtijd op te levisie enorm commercieel zal invullen. Nou, dat wordt het dus niet. Primaire doelstelling blijft imago-verbetering. Hoe het definitieve programma eruit gaat zien, weet ik nu echt nog niet. Ook ik ben erg nieuwsgierig naar die eerste uitzending op 13 november.' Nieuw elan De Rabo Top 40 is een sterk pr-gericht projekt. Latour; 'We willen hiermee de jongeren markt nieuwe impulsen geven en verwachten er een positief effect van op iedereen die met onze jonge rekeninghou ders te maken krijgt. Ik kan me niet aan de in druk onttrekken dat veel baliemedewerkers op zo'n positieve impuls za ten te wachten. Door het voortdurend verloop daalde ook daar de motivatie. Ze zien conti nu dat de concurrent het goed doet en zelf kunnen ze moeilijk scoren. Dit projekt moet ook werken als een oppepper en het moet laten zien, dat we als Rabobank wel degelijk een jongerenbank zijn. Die associatie moet bij jongeren op den duur vanzelf ontstaan. Deze 'kapstok' moet voldoende haken heb ben om een flink aantal zaken aan op te hangen. We denken erover de gedrukte ver sie van de Rabo Top 40 via de Rabobank- kantoren te verspreiden en we zien een flink aantal mogelijkheden in de premiumsfeer. Ook lokale activiteiten kunnen logisch voort vloeien uit ons RTL 5-programma. Een quiz bijvoorbeeld, opgenomen bij een Rabobank, een roadshow op verzoek van banken enzo voort. Het is nog wat te vroeg om daar iets concreets over te zeggen, maar waarschijn lijk wordt een concert agenda een vast pro gramma-onderdeel en ook dat biedt weer mo gelijkheden voor spin- offs.' Bijstelling jongeren- produkten Brengen de activiteiten buiten de bank ook veranderingen binnen de bank met zich mee? Latour: 'Zeker. We passen onze communicatie aan, bij de keus van premiums wordt rekening gehou den met muziek en we gaan werken aan een aantrekkelijke jongerenrekening met meer mogelijkheden dan de huidige. Verder overwe gen we de jonge reke ninghouder vanaf 12 jaar de pas met pin code aan te bieden en vanaf 16 jaar de moge lijkheid te bieden te kie zen voor de Europas. Ook de limieten willen we verhogen en natuur lijk leggen we er in de communicatie de na druk op dat de rekeninghouder al vanaf zijn prille jeugd beschikt over een betaalreke ning. Weliswaar in de eerste jaren met eni ge beperkingen.' Van der Meijden: 'We zitten met dit pro gramma precies midden in de doelgroep. Wie kijken namelijk het meest naar pro gramma's als de Top 40? Dat zijn voor het grootste deel jongeren uit alle delen van de bevolking tussen 10 en 20 jaar. We willen onze informercial zoveel mogelijk richten op de groep 15- tot 17-jarigen. De Rabobank organisatie heeft een contract voor 35 uit zendingen. Dat betekent dat we tot volgend jaar juni wekelijks gaan uitzenden. We heb ben de optie om ons contract te continueren tot eind'96.' Verbazing 'We hebben met een man of negen naar Bank in Beeld zitten kijken', zegt kantoorbeheerder Rob Geldof van de Rabobank Middelburg. 'Een relatiebeheer der, zeven baliemedewerkers en ikzelf. Onze reactie was er één van verbazing. Een beetje negatieve verbazing, moet ik helaas zeggen. Dat de Rabobankorgani satie, die doorgaans zo zorgvuldig omgaat met het verbinden van haar naam aan pro- jekten, in zee gaat met iets luchtigs en vluchtigs als de Top 40 en met een toch wel wat omstreden organisatie als RTL 5, vonden we toch wel ongewoon. Frappant is vooral, dat dit soort uitspraken juist van de jongeren onder ons kwamen. In alle eerlijkheid vraag ik me ook af of we goed zitten met deelname aan dit projekt. Ge zien de toch aanzienlijke bedragen die er mee gemoeid zijn, zou ik me kunnen voor stellen dat dat geld ook op een andere ma nier zou kunnen worden gebruikt voor de jongerenmarkt. Maar misschien pakt het allemaal heel goed uit. We wachten af. Positief 'We hebben naar Bank in Beeld gekeken', zegt baliemedewerker Hanny Timmerman van de Rabobank Haelen in Limburg, 'en we reageerden zeker po sitief op het nieuws. Muziek hoort nu een maal bij jongeren, dus dat zit wel goed. Persoonlijk vind ik 3,5 minuut voor je eigen boodschap wat weinig, maar de naam van de Rabobank wordt ook aan het program ma verbonden. Dus daar gaat ook wel een zekere uitstraling vanuit. Hier in Haelen hebben we overigens weinig last van con currentie. De dichtstbijzijnde andere bank ligt zo'n 5 a 6 kilometer verderop. De pro blematiek van het weglopen van jongeren, gaat voor ons dus niet helemaal op.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7