W Spektakel op de jongerenmarkt: Rabobank 'adopteert' Top 40 op RTL 5 Rabo band Er moest meer beweging komen in de jongerenmarkt. Jongeren die op het punt staan financieel zelfstandig te worden, kiezen immers nogal eens voor een rekening bij de concurrent. Ook al hebben ze hun hele jeugd een spaarrekening bij de Rabobank. Waarom? Daar is onderzoek naar gedaan en het gevolg daarvan was dat naar een groot projekt gezocht werd, dat het imago van de Rabobank als jongerenbank kon versterken. Toen dat projekt in zicht kwam, volg den de beslissingen elkaar met olympische snelheid op. De Rabo bank 'adopteert' de Top 40 op RTL 5. Iedere zaterdag van vijf tot zes. Nummer 20/18 oktober 1993 M, 1 Eii A jaaroang si e 5 11 (prod.) comp.- labelcdmsbeetelnr.- Jttatenmii. 1 g Q 14 WHAT'S UP? - 4 non blondes Ipeny) Idem - waroer 756796040? wimmiraiWc 44 O 2 6 FACES - 2 unlimited (wilde/de coster) del«/ea - byte 5024 boudiiqua Q 4 5 II KEEPS RAININ' - bitty mclean 4 10 4 G0T T0 GET IT - culture beat (toesla», r»,««ja «.pool 5596182- J Cl JLgO SI AVF T(1 THF MIISIC - twenlv 4 «even I. Prima tegen-offensief 'Het lijkt me een prima tegen-offensief', zegt Ruud van den Berg, adviseur Particulieren en tevens Studentenadviseur bij de Rabobank Rot terdam. 'Overigens heb ik voor wat Rotter dam betreft al langer het gevoel dat we op de goede weg zijn, waar het de benadering van de studentenmarkt betreft. Bij de in troductiedagen voor studenten richten we ons zeer actief op de nieuwe instroom van 17- en 18-jarigen. En we zien dat onze acties goed aanstaan. Dat heeft voor een deel te maken met het goede premium 'Easy Money'. Ze komen er op af. Maar een premium beschouw ik toch als een leuke bijzaak. Belangrijker is dat onze produkten voor die markt - in dit geval de Studen tenrekening - goed zijn. Studenten geven de voordelen aan elkaar door en van die mond-tot-mond-reclame zien we goede re sultaten. De samenwerking van de Rabo- bankorganisatie en RTL 5 binnen de Rabo Top 40 spreekt me heel erg aan. Eindelijk een goede slag in het tegen-offensief, waarbij we de markt die vóór de studen tenmarkt ligt, kunnen vasthouden. Verouderd premium kan eruit 'De Rabo Top 40 lijkt ons een goede zaak', zegt Paul van Uum, hoofd van de Admini stratie van de Rabobank Gaanderen-Silvol- de in Gelderland. 'We hebben naar Bank in Beeld gekeken en zeker de commerciële mensen zien nieuwe mogelijkheden. Eén van de reacties was: 'Dan kan eindelijk die Rabokit eruit.Die is als premium toch sterk verouderd. De Postbank heeft in dat ver- taalmachientje een veel leuker, eigentijds hebbeding. Nu kunnen wij ook in de sfeer van de Top 40 moderne, goede premiums aanbieden.In het verlengde van een mu ziekprogramma voor jongeren kun je heel natuurlijk aantrekkelijke premiums beden ken. Het verloop van jonge rekeninghou ders valt bij ons wel mee, maar met een verouderd premium pak je er ook niemand bij. En zeker met het oog op de toekomst, lijkt ons dat toch van het grootste belang. Wel hebben we ons afgevraagd of RTL 5 de goede zender is. We hadden de indruk dat RTL 5 vooral een informatie- en sportka- naal moest worden. Maar aan de andere kant denken we, dat jongeren de Rabo Top 40 toch wel kunnen vinden. We hopen ver der, dat die 3,5 minuut informatie een beet je gaat knallen. Het is niet verkeerd als we op de jeugd kunnen overbrengen dat we niet van die saaie pieten zijn. Vanaf 9 oktober wordt op de splinter nieuwe tv-zender RTL 5 elke zater dag tussen vijf en zes uur de Rabo Top 40 uitgezonden. Met de adoptie van dit bekende jongerenprogramma zet de Rabo bank een forse stap in de richting van een nieuw imago. 'De Rabobank wil een bank voor jongeren zijn', zegt Ferd Latour, ma nager Jongerenmarkt. 'We hebben het groot ste marktaandeel als het gaat om jonge spaarders, maar we verliezen ze maar al te vaak aan de Postbank of aan ABN Amro.' Saai 'We zijn op zoek gegaan naar de oorzaken', vertelt Latour. En dan blijkt dat jongeren de Rabobank wat saai vinden. Daar komt nog bij dat ze de Rabobank als spaar bank hebben leren kennen en dat ze niet vol doende op de hoogte zijn van het feit, dat hun spaarrekening bijna automatisch overgaat in een volwaardige betaalreke ning. Ze zouden niet weg hoe ven te lopen, want ze hebben al wat ze zoeken. Om die automatische overgang van spaarrekening naar betaal rekening te krijgen, is indertijd de JongerenRekening ge creëerd. En toch zien we dat onze jeugdige spaarders als ze inkomsten krijgen - bijbaantje, vakantiewerk, studiebeurs en dergelijke - voor een andere bank kiezen. We hebben dus twee problemen: ons imago en de onbekendheid met onze jongerenproduk- ten. We hebben nog wel steeds de hoogste penetratie in de jongerenmarkt, maar willen we die houden, dan moeten we ruim voor het tijdstip waarop een jongere zelfstandig gaat kiezen, zorgen dat we de interesse hebben van die jongere. Hij moet gewoon bij de Rabobank blijven.' Groot projekt Latour: 'We zijn op zoek gegaan naar een krachtig, groot projekt met een moderne uitstraling. We zochten als het ware een kapstok, waaraan we van alles konden ophangen. Zowel nationaal als lo kaal. Half september verscheen dat projekt plotseling in beeld. De Top 40 was in de aanbieding. RTL 5 gaat het programma uit zenden. Deze commerciële zender biedt ons diverse mogelijkheden. We verbinden onze naam eraan en bereiken daarmee een flin ke hoeveelheid reclame. Zowel voor, tijdens als na de uitzending. Maar ook in de loop van de week wordt steeds verwezen naar de Rabo Top 40. Verder kunnen we wekelijks een door de Rabobank in te vullen 'infor- mercial' uitzenden van 3,5 minuut ergens tussen de clips van de Top 40 door.' Onwaarschijnlijk tempo Vanaf het mo ment, dat de Top 40 aan de Rabobankorga- nisatie werd aangeboden, volgden de ge beurtenissen elkaar in een onwaarschijnlijk tempo op. Er moest binnen twee weken wor den beslist, want RTL 5 wilde al op 9 okto ber met de Top 40 de lucht in. De goedkeu ring van de Hoofddirectie kwam snel. Er kon worden gestart met de invulling. Voorlichter Frank van der Meijden, voorheen werkzaam bij de Consumentenbond, is belast met de communicatieve en creatieve coördinatie. Hij is enthousiast over de recente gebeurtenis sen. 'Ik ben pas een paar weken in dienst van de Rabobankorganisatie', zegt hij. 'Ik vind het fantastisch dat zoiets als dit kan. We krij gen met ons partnership in de Rabo Top 40 een unieke kans en een unieke uitdaging.' Professionele invulling Van der Meij den: 'We zijn op dit moment volop bezig met de vormgeving van de informercial. Dat we niet binnen veertien dagen een volledig con cept kunnen uitwerken, spreekt vanzelf. Eén ding stond vanaf het begin vast: We wilden niet aankomen met halfprodukten en daar om is besloten dat we wat meer tijd nemen voor de uitwerking van het hele concept. Wel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6