Herzien handboek Beveiliging: Aanbevolen voor iedere Rabobankmedewerker band De brandkastkraker met een ingenieus inbraakplan is zo goed als verdwenen. Vandalisme is sterk in opkomst. Bedacht zijn op frau de, op inbraak in het automatiseringssysteem en op overvallen is bij het dagelijkse werk gaan horen. Het herziene handboek Bevei liging, dat in de loop van november - ook op diskette - verschijnt, biedt houvast als instructie- en naslagwerk. Voor iedere bank medewerker. Een onveilig bankprodukt is een slecht produkt. Be veiliging heeft alles te maken met kwaliteit. Projectleider Eddy Triemstra van Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie en de leden van de redactiecommissie geven een toelichting. Nummer 20/18 oktober 1993 Tot nu toe waren er twee handboeken Beveiliging in omloop. Eén voor de plaatselijke banken en één voor Rabo bank Nederland. Het nieuwe handboek is be doeld voor de hele organisatie. Zelfde risico's Triemstra: 'Die samen voeging komt logisch voort uit onze overwe ging dat de risico's die bij plaatselijke banken spelen, evenzeer gelden voor Rabobank Ne derland. Denk aan de Personeelsbank, het Centrale Bankbedrijf. Maar ook produktont- wikkelaars hebben met beveiligingsaspecten te maken, die weer terugkomen bij de plaat selijke banken.' De herziening van het hand boek nam driejaar in beslag. Een betrekkelijk lange periode, die deels nodig was om het nieuwe onderdeel informaticabeveiliging in te passen. Een ander deel van de tijd werd be steed aan het vormgeven van de filosofie die aan het handboek ten grondslag moest liggen. Beveiligingsbewustzijn Triemstra: 'Wat er lag was eigenlijk een soort wetboek. Voor schriften waaraan iedereen zich moest hou den. Wij stellen in het herziene handboek de mens en het menselijk handelen centraal. Je kunt niet alles in voorschriften vatten. Daar om vermelden we bij elk risico waarom het een risico is en waarom men zich aan be paalde, soms meer algemene regels moet houden om dat zo klein mogelijk te houden. Willen we als bank goede resultaten behalen bij de bestrijding van fraude, bij het assertief reageren op overvallen en willen we werken met een veilig geautomatiseerd systeem, dan moet iedere medewerker een zeker 'beveili gingsbewustzijn' hebben. Wij, als redactie commissie, zouden dit boek dan ook graag in ieders handen zien.' Omwenteling Ton Berkel van Informatica beveiliging: 'De aanpak van het handboek is een omwenteling in het denken over be veiliging. Vroeger ging het naar directies en af delingshoofden. Wij zijn van mening dat alle bankmedewerkers moeten weten wat er speelt, want daarmee bereik je, dat heel veel mensen tegelijkertijd iets gaan oppakken. De integratie tussen Rabobank Nederland en de plaatselijke banken is op ieder gebied veel groter dan vroeger. Beveiliging is daardoor or ganisatiebeleid geworden. Ook die ontwikke ling vormt een grondslag van het herziene handboek.' Eerste aanspreekpunt Overvallen, frau de, het witwassen van geld en ontregeling van het automatiseringsstelsel zijn zowel in hoedanigheid als in bestrijding nauwelijks met elkaar te vergelijken grootheden. Naar aan leiding van het herziene handboek zegt Gijs Hol van Fraudebestrijding: 'Wie de regels na leeft, kan bijvoorbeeld fraude voor een groot deel voorkomen. Daarom ook is het zo be langrijk dat het eerste aanspreekpunt - de baliemedewerker - op de hoogte is van regels en procedures. Dat ze de risico's kennen en weten hoe te handelen als er een vermoeden van fraude is. Beter een keer te veei aan de bel getrokken, dan helemaal niet. Fraude kun je met het handboek in de hand voor een belangrijk deel terugdringen. Door inciden ten in een vroeg stadium te mel den kan veel schade worden voor komen.' Niet uitputtend 'We zijn be wust niet uitputtend geweest bij de opsomming van alle vormen van fraude', zegt Triemstra. 'We willen voorkomen dat niet ge noemde risico's als onbelangrijk worden afgedaan.' Hol: 'Het is onmogelijk om volledig te zijn. Criminelen zijn creatief. Als een risico wordt afgeschermd, dan verzinnen ze wel weer iets nieuws, want ze willen toch geld uit onze winkel. En ook op nieu we produkten spelen ze in.' Buit beperken Hoewel er vele malen meer geld uit de bank verdwijnt door fraüde, krijgen overvallen doorgaans meer aandacht. Een overval is nieuws. Een bank publiceert geen fraudecijfers. Jan van Essen van Distri butie zegt over beveiliging: 'Bekijk het zuiver bedrijfseconomisch en je komt tot de conclu sie dat het bedrag dat bij overvallen wordt meegenomen, voor een bank niet onoverko melijk is. Op jaarbasis verdwijnt er bij ons op die manier zo'n drie miljoen gulden. Dat geld is aanmerkelijk minder belangrijk dan de scha de die betrokken bankmedewerkers en cliën ten geestelijk lijden. In het handboek geven we buitbeperkende maatregelen aan. Een gro te buit is een verkeerde reclame voor je bank. We zeggen: 'Zorg dat de kassier en de balie medewerkers niet de sleutel zijn tot het geld.' In nieuwe bankhallen is de kasbox verdwe nen. In oudere banken adviseren we de kas niet in de bankhal te plaatsen, maar uit het zicht. We hebben - als het gaat om buitbe perking - ook de produktgroepen nodig. We moeten naar mens-onafhankelijke systemen. Dat is de meest effectieve manier om de over valler buiten te houden'. Vandalisme Van Essen vindt datje van een bank geen vesting kunt maken. 'Het is na tuurlijk wel zo dat de ene bank kwetsbaarder is dan de andere. Dat gegeven moeten we hanteren als we het hebben over de midde len die overvallers buiten moeten houden. We moeten de zwakke plekken zoveel moge lijk verstevigen. Maar vergeet ook niet,'dat de situatie zich steeds wijzigt. Kijk eens naar de geschiedenis. Inbraken, de traditionele kraak van de kluis, komen de laatste jaren bij ons in ieder geval niet meer voor. Een nieuw feno meen is vandalisme. Vorig jaar werden er al leen al bij Rabobanken zo'n 900 gevallen ge meld. Dat vandalisme is een nieuw onder werp in het herziene handboek.' Zeker risico Karei Janssen van Beveili ging Logistiek: 'Een bank die veiligheid en vei lige produkten aanbiedt, levert kwaliteit en let op de arbeidsvoorwaarden. Discussies over beveiliging van de bankgebouwen is geen kil le rekensom. Het gaat om mensen, die veilig hun werk moeten kunnen doen.' Evert Gerardts is hoofd Bedrijfsvoering bij de Rabo bank De Meern: 'Bankieren brengt ontegen zeglijk een zeker risico met zich mee', zegt hij. 'Willen we daar als plaatselijke bank een ant woord op hebben, dan moeten we ons afvra gen: 'Hoe breng ik zaken die met beveiliging te maken hebben over op de medewerkers?' In het verleden hebben we in De Meern een 3 calamiteitenplan opgesteld en dat aan alle medewerkers ter hand gesteld. Ik zeg nu: dat was te veel. Niet iedereen loopt hetzelfde risico. Het plezierige van het herziene hand boek vind ik, dat de informatie nu in delen aan de belanghebbenden kan worden doorgege ven. Zeker omdat de tekst ook op diskette ver schijnt. Ik denk ook dat het goed is op gezet te tijden met de medewerkers een avond te beleggen waar het onderwerp 'Beveiliging' centraal staat. Het handboek is daarbij een uitstekende leidraad.' Triemstra bekijkt het ontwerp van het handboek Beveiliging.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3