Rabo band Gelezen... Eerste Rabojour- naal verschijnt Videoprodukties Rabobank opnieuw bekroond Klantenfolder over maatregelen tegen witwassen crimineel geld Korting voor houders Rabocard en Topcard Hedrijf*v0(,n Hai'k e" Bank en Bedrijfsvoering opent in het oktobernummer met een artikel over het bege leidingstraject administratieve organisatie. De ervaringen van een regionale informatiserings adviseur en een directeur van een plaatselijke bank komen aan de orde. Vooral voor plaat selijke banken die fuseren is de afstemming van de admini stratieve organisatie van be lang. Ook geeft het maandblad informatie over COF, Centrale Opdrachtenbehandelingen Fiat tering. Rabo Telebankieren Par ticulieren is het eerste systeem dat vorige week op COF werd aangesloten. Elektronische op drachten ten laste van een 9-cij- ferig rekeningnummer die wor den ingevoerd via RTP worden voortaan direct centraal gefiat teerd. Het nieuwe handboek Beveiliging staat centraal in een ander artikel. Vooral de in- Rank <•»„£---■•' Nummer 20/18 oktober 1993 houd wijkt af van die van de vo rige, losbladige uitgave. Oplei dingen zijn pas succesvol als zij vanuit de werkplek worden begeleid. Dat blijkt uit een on derzoek van de afdeling Ma nagement en Organisatie en de Rijksuniversiteit Leiden naar de begeleiding van medewerkers die de Leergang Operationeel Leidinggeven volgen. Bank en Bedrijfsvoering constateert dat begeleiding tijdens het volgen van een studie het rendement ervan vergroot. Verder in het blad aandacht voor de 100ste Laura-bank en de nieuwe geld automaat van NCR. In juli en augustus kregen particuliere relaties voor de eerste keer de rekening gepre senteerd voor de kosten van het binnenlands betalingsver keer. Bank en Particulier be schrijft in het oktobernummer de eerste reacties. In het arti kel wordt ook aangegeven dat de cliëntinformatie over de af rekening voor het tweede half jaar in ontwikkeling is. Verder wordt de situatie in de hypo- thekenmarkt belicht. De ont wikkeling van het marktaan deel van de Rabobank in aan tallen blijft zorgen baren. Het belang van continu actief rela tiebeheer en een betere en doeltreffendere werkwijze wordt benadrukt. Ook bij consump tieve kredieten is er sprake van marktverlies voor de Rabo bank. De daling van het aantal nieuwe consumptieve kredie ten is groter dan het marktge- middelde. Bank en Particulier geeft aan welke mogelijkheden er zijn om uit het 'dal' te ko men. Nummer één van Rabojour- naal is uit. Volgende week en de week daarna - weeknum- mers 43 en 44 - wordt de nieuwsbrief, samen met het re keningafschrift van de particu liere betaalrekening, ver stuurd. Rabojournaal is de opvolger van het cliëntenblad Goede Raad. De nieuwsbrief telt vier pagina's en zal iedere twee maanden ver schijnen. Het medium is be stemd voor alle particuliere cliënten, leder nummer bevat twee hoofdartikelen, korte be richten en praktische tips. In het eerste nummer wordt uitge breid aandacht besteed aan het kopen van een eigen huis en de beperking van de kosten van het betalingsverkeer. Verder ko men de gratis Jongerenwijzer, Zilvervloot-sparen, reisaanbie- dingen, rood staan en minder belasting betalen aan bod. De tips gaan over wat de cliënt moet doen als hij zijn pin-code is vergeten, het Nettorente Fund, de Museumjaarkaart en de doorlopende reisverzekering. Via een aanvraagkaart kan de cliënt aangeven of hij is geïnte resseerd in verdere informatie of een persoonlijk gesprek. Voorlopig ontvangen ook hou ders van een RaboJongerenRe- kening en een Studentenreke ning de nieuwsbrief Rabojour naal bij hun rekeningafschrift. Plaatselijke banken ontvangen deze week al twee exemplaren van Rabojournaal. De Rabobank heeft er twee onderscheidingen bij. De tv- commerciai over de sluiting van de Floriade werd vorige maand in New York beloond met een Clio (foto). Het video programma 'De Stap' behaal de in september een derde prijs tijdens een internationaal film en videofestival in Parijs. Voor de Clio-competitie konden reclamebureaus zich inschrijven met onder meer tv-spots, recla mecampagnes en advertenties. Meer dan 7.000 inzendingen, afkomstig uit 50 landen, be- De brochure 'De Rabobank en het voorkomen van witwas sen' legt de cliënt uit welke maatregelen de bank gaat ne men tegen het witwassen van crimineel geld. De folder ver schijnt deze maand. Medio 1991 heeft de Europese Gemeenschap besloten het wit wassen hard aan te pakken. Hiertoe heeft zij een richtlijn uit gegeven. In alle aangesloten lan den wordt de nationale wetge ving aan deze richtlijn aangepast en treffen banken en financiële instellingen maatregelen om wit wassen te voorkomen. De Rabo bank heeft voor haar cliënten een brochure samengesteld waarin zij uitleg geeft over het probleem. De bank vertelt hier in hoe criminele organisaties proberen crimineel verkregen geld in het legale betalingscir cuit te brengen. Om dit te be strijden hebben de medewer kers van de Rabobanken richt lijnen gekregen betreffende transacties. Deze hebben onder andere te maken met identifica tie, legitimatie, registratie en vragen over de herkomst van het geld. In de folder vraagt de Rabo bank begrip voor de maatrege len en doet een beroep op de cliënt hieraan mee te werken. Houders van een Rabocard of Topcard kunnen de kor- tingsgids 'Entertainment '94' twee maanden gratis uitprobe ren. Zij ontvangen begin no vember een bijsluiter over het aanbod. De Entertainment-gids bevat kortingsbonnen voor bijna 400 restaurants, zo'n 100 culturele evenementen en meer dan 700 hotels in binnen-en buitenland. De korting varieert van 25 tot 50 procent. Ook staan er 'two for one'-aanbiedingen in de gids. De Entertainment-gids is van dezelfde uitgever als het 'Easy-Money' kortingsboekje voor studenten. Cliënten die ge bruikmaken van het aanbod be talen na de uitprobeerperiode f 125,- voor de gids. De bijslui ter 'That's Entertainment' wordt samen met het rekeningover zicht over oktober verstuurd. reikten de jury. Naar eigen zeg gen bekroonden de juryleden al leen 'werk van topkwaliteit'. Re clamebureau Saatchi Saat- chi, verantwoordelijk voor de creatieve uitwerking van de Floriade-commercial, nam de prijs in ont vangst. De tv-spot symboliseert door beelden van dicht gaande bloemen en geluiden van sluiten de poorten de slui ting van de Floria de. De commercial kreeg in mei al een Nederlandse onder scheiding. Ook het programma 'De Stap' werd eerder bekroond. Dat gebeurde op festivals in Ame rika en Nederland. Ruim 120 produkties dongen in Parijs naar het ereme taal. Voor 'De Stap' was er een fraaie bronzen pla quette, de derde prijs in één van de zeven categorieën. Het programma gaat over zelfstan dig wonen en zelf standig omgaan met geld en richt zich op schoolver laters. De Audiovi suele Dienst te kende voor de pro- duktie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16