Leiderschap daar draait het om band 'Alleen is niemand wijs genoeg' Plautus (251-184 v.C.) Nummer 20/18 oktober 1993 De wijzigingen in onze werksituatie zuilen morgen meer zijn dan vandaag en vandaag is het ai zo veel meer dan gisteren. De vas tigheid uit het verleden maakt plaats voor onzekerheid in het he den. Onontbeerlijke eigenschappen voor een goed leider, afde lingshoofd of directeur, nu en in de toekomst, zijn visie, uitstra ling, integriteit, kunnen motiveren en zijn mensen een spiegel voor durven houden. Visie Om je rol als leidinggevende thans goed te vervullen heb je meer nodig dan aangeleerde (management)technieken. Naast het goed kunnen doorgronden van de dagelijkse gang van zaken is vi sie-ontwikkeling onontbeerlijk. Wat gebeurt er in de wereld om ons heen op politiek en economisch gebied. Hoe vertalen zich deze ontwikkelingen naar de toekomstige rol van de bank. Waar het om gaat is dat de leidinggevende tracht zijn medewerkers te motive ren door uit te stralen dat hij een visie heeft op de toekomst van de bank in haar omgeving en hoe afdelingen en werkzaamheden daarin evolueren. Tevens toetst hij zijn visie van tijd tot tijd bij zijn medewerkers. Uitstraling Uitstraling houdt onder meer in de visie uitdragen waarin de leidinggevende gelooft. De leider als boegbeeld, niet medewerkers afrekenen op werkzaamheden die niet voor 100 procent werden uitgevoerd zoals was afgesproken of afrekenen op gemaakte fou ten, maar medewerkers ondersteunen en vertrouwen geven. Het voorbeeld zijn in woord en gedrag. Fouten blijven gemaakt worden, zij dienen te worden erkend (bij niet al te ernstige fouten mag er zelfs om gelachen worden). Zij worden in ieder geval niet verdoe zeld, maar benut om van te leren. Dan ontstaat een sfeer waarin de medewerkers het gevoel krijgen tot een goede club te behoren en waar uiteindelijk de leidinggevende het wel zal trekken. Integriteit De bovenstaande omschrijving van de leidinggevende met zijn voorbeeldgedrag (boegbeeld) kan niet bestaan zonder integriteit. Integriteit in plat Nederlands houdt in de ander het gevoel geven 'niet besodemieterd te worden'. Het gewoon eerlijk spelen. Je kunt een medewerker drie keer vertellen dat er iets moois voor hem of haar in het verschiet ligt en er niets aan doen. De vierde keer ge looft hij het niet meer en stapt op. Zelfs nare boodschappen (wie heeft daar geen moeite mee?) zoals het niet verlengen van een arbeidscontract of vertellen dat er bij de bank voor de betrokken medewerker geen promotiemogelijkheden meer zijn, passen bin nen het begrip integriteit. Als je dat op een eerlijke manier doet, heeft degene aan de andere kant van de tafel daar veelal begrip voor. Openheid, daar heeft men weinig problemen mee, het ach terhouden van informatie wel. Motiveren Hoe motiveer ik mijn mensen op een dusdanige manier, dat zij hun mogelijkheden en talenten waarover zij beschikken (human resources of human talent) zo optimaal mogelijk aanwenden in het werk? Hoe blijft in balans een gezonde hoeveelheid output met een gezonde geest in een gezond lichaam? Dat zijn vragen die leidinggevenden zich constant stellen. Hoe hij hier mee om gaat, hangt af van het mensbeeld dat hij hanteert. Functioneren medewerkers zijn inziens het best door dwang en sanctie dan zal de leidinggevende de teugels strak in handen houden en krijgt wantrouwen in zijn gedrag een grote betekenis. Of komt iemand het best tot ontplooiing door hem in grote mate verantwoorde lijkheden toe te delen gekoppeld aan veel ruimte en betrekkelijk grote vrijheidsgraden. Het zal duidelijk zijn dat het laatst om schreven positieve mensbeeld, als uitgangspunt voor de langere termijn, een werksfeer creëert waar vertrouwen heerst en waar medewerkers goed in hun vel komen te zitten. Onder dit 'Goed- in-het-vel-management' verstaan wij omstandigheden scheppen waardoor er voor de medewerkers uitdagingen ontstaan die zij op een volwassen wijze weten te volbrengen, vol vertrouwen in hun eigen kunnen en gericht op het verkrijgen van steeds een stukje meer verantwoordelijkheid. Overigens is niet iedereen natuurlijk geschikt om directeur van een plaatselijke bank te worden. On gebreidelde carrièredrang is nergens goed voor, het leidt tot per soonlijke frustraties en het komt de werksfeer verre van ten goe de. Uiteindelijk is veel belangrijker dat de medewerker terecht komt op de plaats waar hij hoort, in een extreem geval kan deze zelfs buiten de organisatie gezocht dienen te worden. Ontspan nen functioneren met lol in het werk, zeggenschap en samen werking en een gevoel van 'evenwaardigheid'. Evenwaardigheid houdt in dat een leidinggevende iets van een medewerker aan neemt. Een leidinggevende die van zichzelf verlangt alles te moe ten weten en te moeten kunnen, werkt aanmatigend. Hij plaatst zichzelf onterecht op een voetstuk, waardoor hij het contact met de realiteit en zijn medewerkers verliest. Leidinggevenden zijn ook maar mensen met hun tekortkomingen. Voor medewerkers is het een verademing te ervaren dat de leidinggevenden zich ook als zodanig gedragen. Spiegel voorhouden 'Alleen is niemand wijs genoeg'. Met deze oude spreuk be gonnen wij dit artikel. Dit geldt even goed voor het persoonlijk func tioneren van een medewerker. Het is de taak van een leidingge vende in een kritische/opbouwende dialoog met de medewerker, hem bij tijd en wijle een spiegel voor te houden omtrent zijn func tioneren en ontplooiingsmogelijkheden. Deze spiegelgevechten zijn onontbeerlijk om in dialoog periodiek te evalueren of de me dewerker en de bank nog dezelfde weg bewandelen naar een voor iedere partij bevredigende toekomst. Leidinggevenden dienen in deze gesprekken op zoek te gaan naar de belevingswereld van me dewerkers en de resultaten daarvan te vertalen naar de dagelijk se praktijk. Wie iemand een spiegel voorhoudt, moet niet ver wonderd opkijken als door de medewerker eens de spiegel gefo cust wordt op de leidinggevende. Leidinggevenden die hun medewerkers serieus nemen zullen hun stijl van leidinggeven re gelmatig toetsen (feed-back) aan hen die dat direct ervaren en zul len bereid zijn hun stijl aan te passen indien dit gewenst is. Ten slotte Zie hier enige gedachten omtrent hedendaags management be stemd om toekomstige problemen te kunnen overwinnen. Het hier omschreven leiderschap zou je kunnen omschrijven als 'stu ren zonder de baas te willen spelenVele leidinggevenden zijn op gegroeid met rationele managementtheorieën, samengevat in de volgende vier managementtaken: plannen, organiseren, coördi neren en controleren. Deze vier karakteristieken van management zijn reeds lang bestaand en zonde om overboord te zetten. Nog steeds zijn zij goed bruikbaar. Maar er is meer om de toekomst goed aan te kunnen. De oude theorie gaat uit van het denken van de maakbaarheid en beheersbaarheid van de wereld om ons heen. De wereld en onze organisatie zijn intussen zo complex geworden dat wij onze illusie omtrent de maakbaarheid zachtjes aan moe ten vergeten. Het komt meer aan op omgaan met onzekerheden en het durven delen van leiderschap en verantwoordelijkheid. Wij zullen ons de opdracht moeten stellen om in een constante dia loog tussen leidinggevenden en medewerkers gezamenlijk het juis te pad voor de toekomst te ontdekken voor onze Rabobankorga- nisatie én voor onze medewerkers. Drs. H. Erdmann

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13