Leiderschap: sturen zonder de baas te willen spelen Rabo band De rol van de manager is de laatste jaren sterk veranderd. Dat komt onder andere door de maatschappelijke ontwikkelingen. De ma nager van dit moment heeft als taken plannen, organiseren, coör dineren en controleren, maar hij moet ook kunnen omgaan met on zekerheden. Én hij moet leiderschap en verantwoordelijkheden dur ven delen. Dat is de visie van Hans Erdmann, directeur van de Rabobank Amersfoort-Hoevelaken. Erdmann zette zijn visie over lei derschap op papier en sprak erover met het managementteam en de leidinggevenden van de bank in Amersfoort. En met Raboband. Nummer 20/18 oktober 1993 Erdmann (6de v.l.): 'We gaan met het managementteam en de leidinggevenden van onze bank elk jaar een dag 'de hei op' om te brainstormen. pi Ik jaar gaan wij met het manage- mentteam en de leidinggevenden van onze bank een dag 'de hei' op', vertelt Erdmann. 'We bezinnen ons dan op het heden en de toekomst van de bank. Daarnaast behandelen we ook een onder werp uit de managementtheorie. Dit jaar ko zen we voor 'leiderschap'. Hierover heb ik een verhaal op papier gezet. Mijn visie over leiderschap bleek te worden gedeeld door de anderen en kwam overeen met hun eigen er varingen. In het kader van de beleidsplan ning hebben we dit stukje theorie dan ook centraal gesteld. We waren het erover eens dat we met elkaar moeten discussiëren over hoe het beleid het beste kan worden gefor muleerd.' Medewerkers erbij betrekken 'Naar aanleiding van het 'Kader voor de beleids planning door aangesloten banken' gaan we als managementteam een beknopte be leidsnota voor 1994 schrijven', legt Erdmann uit. 'Samen met de afdelingshoofden be spreken we hoe we de nota kunnen vertalen naar de afdelingen toe. Vervolgens maken de afdelingshoofden hun plannen voor 1994. De bedoeling is, dat zij over de plan nen praten en discussiëren met de mede werkers. Op die manier kunnen de mede werkers meedoen in een stuk beleidsplan ning.' Erdmann vindt de participatie van de medewerkers heel belangrijk. 'We willen als managementteam de doelstellingen niet van bovenaf opleggen, maar erover praten met degenen die ze moeten uitvoeren. Het werkt motiverend voor medewerkers als zij een eigen inbreng hebben en de overtuiging heb ben dat de doelstellingen haalbaar zijn.' Evenwicht Jaap Bouterse, hoofd Be drijfsvoering van de Amersfoortse bank en lid van het managementteam, vindt het een goede zaak om met elkaar te praten over lei derschap. 'Het verhaal was voor mij heel herkenbaar. Je gaat bij jezelf na hoe jij met bepaalde zaken omgaat. Hoe geef je leiding? Hoe ga je bijvoorbeeld om met delegeren? Delegeer je alleen taken of ook verantwoor delijkheden? Een ander voorbeeld is open heid, hoe verga je daarin? Niet alle collega's denken daar hetzelfde over. We moeten dat als managementteam en leidinggevenden met elkaar afstemmen en daar een even wicht in vinden. Zeker nu, met de gevolgen van Edab, is goed management heel be langrijk.' Openheid De Rabobank Amersfoort- Hoevelaken heeft met het Edab-team on langs bekeken hoe de bank op de kosten kan besparen. Erdmann: 'Terugbrengen van de kosten betekent ook minder arbeids plaatsen. Wij moeten ons als management team beraden op de vraag: Hoe gaan we om met een in eerste instantie nare boodschap? Heel belangrijk is dat er vanaf het begin openheid is naar de medewerkers toe. We zijn ons ervan bewust dat we met minder mensen gaan werken. We moeten ook zorg besteden aan de mensen die in de toekomst niet meer bij ons zullen werken. Wij hebben de verantwoordelijkheid, voor zover dat bin nen onze mogelijkheden ligt, om het voor die mensen tot een goed einde te brengen.' Zware taak 'Als managementteam staan we dus op dit moment voor de taak om helder en inzichtelijk te maken wat het toe komstperspectief voor een medewerker bij onze bank is', vervolgt Erdmann, 'zowel op korte als langere termijn. Maar we moeten ook aangeven waar die medewerker aan moet werken om als werknemer voor ons in teressant te blijven. Of wellicht moet er wor den gekozen voor een baan buiten onze bank en moeten we samen met de werknemer op zoek gaan naar een werkplek waar zijn of haar talenten het beste of beter tot ontwik keling komen.' Juiste boodschap Erdmann: 'Wij reali seren ons dat we in deze tijd van krimp aan verschillende mensen een mededeling moe ten doen waarmee ze in eerste instantie niet zo gelukkig zijn. Maar het is onze taak ernaar te streven dat de medewerker na verloop van tijd kan zeggen: 'Het was toen een har de boodschap, maar uiteindelijk ben ik op een werkplek terecht gekomen waar ik me prima thuis voel. Doordat de bank een aan tal randvoorwaarden heeft ingevuld, zoals begeleiding en opleiding, heb ik kunnen wer ken aan mijn eigen toekomst.' Voor onze mensen willen wij een op maat toegesneden personeelsbeleid. We denken dat we vol doende tijd hebben om aan goede oplos singen te werken voor iedereen.' Actief personeelsontwikkelingsbeleid 'In feite zijn we al een hele tijd bezig met een actief personeelsontwikkelingsbeleid', ver telt Erdmann. 'De leidinggevende is verant woordelijk voor de beoordeling, de in-, door- en uitstroom van zijn mensen. Op het eind van het jaar heeft hij een gesprek met elke medewerker. Rekening houdend met het sta- dium van ontwikkeling van het personeelslid, praten zij samen over de functie en over wat er van de medewerker wordt verwacht. Dat wordt vastgelegd. Halverwege het jaar be kijken zij samen of ze nog op hetzelfde spoor zitten. Ook wordt aandacht besteed aan loopbaanbegeleiding, opleidingsplannen, po- tentieelbeoordeling en belangstellingsregi stratie.' Verder kijken 'Wij proberen verder te kijken dan de neus van onze coöperatie lang is', aldus Erdmann. 'We nemen dan ook als bank actief deel aan arbeidsmarktbemidde ling. Mensen moeten verder kunnen met hun carrière, ook al verlies je daardoor goede medewerkers. Ik denk datje op de lange ter mijn op deze manier de meest gekwalifi ceerde medewerkers binnen de bank krijgt. In de toekomst moeten we meer doen met minder mensen. Maar dat mag niet ten kos ten gaan van de kwaliteit, het plezier in het werk door de medewerker en het doel datje jezelf stelt als bank.' 'Een aantal zaken die in het stuk over lei derschap aan de orde komen, proberen we dus al zo te doen', zegt Erdmann tot slot. 'Er zit echter altijd een afwijking tussen watje wilt en watje doet. Daarom denk ik datje van tijd tot tijd op papier moet zetten wat je wilt en dan kritisch moet bekijken in hoeverre dat afwijkt van wat je doet. Zo kom je steeds dichter bij wat je nastreeft. Dat kost veel tijd, maar die tijd is een investering in de toe komst.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12