Centrale Bankbedrijf in Nederland aan het begin van uitdagen de actie Raöo band Deze zomer werd bekend dat het Centrale Bankbedrijf (CBB) in Nederland, zonder vermindering van de kosten, onmogelijk de 10 procent rendementsdoelstelling van het Strategisch Actieplan kan halen. In dit licht werd aan medewerkers van het CBB het actieplan 'Zo goed als de beste' gepresenteerd. Nummer 19/4 oktober 1993 Om te weten waar de schoen het meeste wringt, werd onlangs de commissie KOK - Kijk op Kosten - in het leven geroepen. In deze commissie, die onder leiding stond van onderdirecteur Bedrijfsrelaties Hans van der Velde, werd een analyse gemaakt van de kosten van het CBB. De kostenstructuren van het CBB werden naast die van vergelijkbare, andere banken gelegd, in haar eindrapport kwam de commissie KOK tot de conclusie dat een bezuiniging van zo'n f 85 miljoen haalbaar moest zijn. De commissie gaf ook aan hoe een dergelijke besparing zou moeten wor den gerealiseerd: namelijk door kwaliteits verhoging en grotere efficiency. Zo goed als de beste De actie, voort vloeiend uit de KOK-analyse, startte onder de noemer 'Zo goed als de beste', een naam die aangeeft in welke richting het CBB het wil zoeken. Niet voor niets legde de commissie KOK de cijfers van het CBB naast die van de beste banken ter wereld. 'We willen niet bij iedere kopgroep horen', verduidelijkte één van de managers, 'maar willen we een kwalitatief hoge whole sale- bank zijn, dan moeten we wel streven naar topprestaties, zoals die worden behaald door de met ons vergelijkbare banken. En dat zijn zeker niet alleen banken met het hoogste rendement. In Amerika wordt bij bepaalde banken een rendement gehaald van 22 tot 25 procent. Maar daarvoor zijn ze zeer gespecialiseerd. Zo'n soort bank zijn wij niet en willen we ook niet wor den.' Kwaliteitsverhoging Medewerkers van het CBB kregen van hun managers in de afgelopen weken presentaties van de KOK-analyse en van de plannen voor de ko mende tijd. Er werd benadrukt dat een te rugdringen van de kosten en een verhoging van de kwaliteit van het werk rechtstreeks noodzakelijk zijn voor de verdere ontplooi ing van het CBB. Ze kregen te horen dat de kwaliteitsverhoging vooral zou moeten ont staan door de herstructurering van werk processen. Meer klant- en marktgericht denken zijn daarbij zowel uitgangspunt als doel. 'De werkprocessen zijn in de loop van de tijd onnodig ingewikkeld geworden', zo werd gesteld. Iedere medewerker kreeg het advies daar in de eigen werkomgeving met kritische ogen naar te kijken. Kostenbesparing Volgens de com missie KOK zou de besparing van f 85 mil joen kunnen worden gevonden in informati- seringskosten (40 procent), personeels kosten (40 procent) en in overige kosten (20 procent). Voorafgaand aan de presen taties aan de medewerkers werd in de maand juli de KOK-analyse voorgelegd aan het Directiecomité. Daaruit volgde voor de directoraten de opdracht na te gaan hoe re alistisch de door KOK aangegeven bespa ringsmogelijkheden zijn. De managers gin gen in augustus aan de slag en brachten verslag uit van hun voorlopige bevindingen. Vóór er verder stappen worden onderno men, zal de actie 'Zo goed als de beste' voor advies worden voorgelegd aan de On dernemingsraad. Daarbij zal ook de mening van de OR worden gevraagd over het in stellen van een 'Directoraat Operations'. De instelling van een dergelijk directoraat stoelt op een principebesluit van het Direc tiecomité om de zogenoemde back-office in één organisatie te bundelen. Krijgen de plannen het groene licht, dan kunnen de af zonderlijke directoraten verdere plannen tot uitvoering opstellen. Open en eerlijk Bij de presentaties aan de medewerkers werd wel duidelijk dat de actie voor velen gevolgen zal hebben. Het is immers de bedoeling alle werkprocessen aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Dat kan verandering van processen tot ge volg hebben, maar ook het verdwijnen van een flink aantal arbeidsplaatsen. 'Het is nu nog te vroeg om met getallen te komen', zo werd gesteld. 'Daarvoor moeten eerst con crete plannen worden opgesteld.' Wel is de houding bepaald waarin met elkaar tijdens het proces zal worden gecommuniceerd. 'Open en eerlijk' is het credo. De voortgang van de actie zal een vast punt op de agen da's van het werkoverleg worden. Tijdens het werkoverleg kan ook iedereen zijn me ning kwijt, want van ieder persoonlijk wordt gevraagd mee te denken. Verder zullen pe riodieke bulletins de medewerkers van de nodige informatie voorzien. In samenspraak oplossingen zoeken Het eerste informatiebulletin is inmiddels verschenen. Medewerkers kunnen daarin nog eens nalezen wat mondeling al werd meegedeeld. In het bulletin worden ook de personele gevolgen die de actie op termijn zal hebben, aangestipt. 'Open en eerlijk' be tekent ook dat een medewerker die wil pra ten over individuele problemen daarvoor bij de manager terecht kan. Oplossingen zullen in samenspraak gevonden worden. Daarbij werd de steun van Personeel en Opleidingen van het CBB en van de Centrale Dienst Per soneel toegezegd. Sociaal Plan Aanvullend stelt Hoofd directielid Frank Schreve: 'Tijdens de uit werking van de plannen binnen de directo raten zal uiteraard rekening worden gehou den met het Sociaal Plan dat door Rabobank Nederland met de vakorganisaties is over eengekomen. De aanpassingen van het Ne derlandse gedeelte van het CBB moeten te vens worden gezien in het licht van de kos tenbesparingsacties, de een achtste opera tie, die ook elders in de organisatie plaats vinden. Het Strategisch Actieplan, dat zich vooral richt op het inspelen op verscheide ne marktkansen, vereist een kwalitatief ex cellente dienstverlening tegen sterk concur rerende tarieven. Het is een grote uitdaging hieraan te voldoen. Duidelijk is, dat een goe de sociale begeleiding van de actie 'Zo goed als de beste' eveneens hoge eisen aan een ieder zal stellen. Temeer, daar alle betrok kenen weinig ervaring hebben met opera ties als deze.' Het Centrale Bankbedrijf is voor een belangrijk deel gevestigd in het gebouw aan de Croeselaan in Utrecht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9