Onderhouden van goede relatie centraal in spaar- campagne Rabo De Rabobank is nog steeds de grootste spaarbank van Neder land. Hoewel die leidende positie nog niet verloren dreigt te gaan, worden de aanvallen op het marktaandeel van de Rabobank talrijker en heviger. Vooral direct- writers proberen met agressieve prijscampagnes een deel van de markt te veroveren. Hoogste tijd dus voor de Rabobank om wat terug te doen. Dat gebeurt in ok tober met een landelijke spaar- campagne naast het Spaarfeest dat jaarlijks traditioneel in deze maand wordt gehouden. In beide acties staat niet het spaarpro- dukt centraal, maar de spaarder zelf. De nadruk ligt dan ook op het onderhouden van de goede relatie, het belonen van de spaarder met een premium. Nummer 19/4 oktober 1993 eide acties samen moeten spaar- ■K ders het gevoel geven dat ze goed Iv zitten bij de Rabobank', zegt Da- niëlle van der Vliet, productmanager bij Cre- ditgelden Particulieren. De strijd tegen de concurrenten wordt niet gevoerd met nog hogere rentepercentages. 'Nee, als Rabo bank kunnen en willen we niet in een prij zenslag meegaan. Toch moet er iets gebeu ren. De plaatselijke banken hebben dit jaar niet voor niets creditgelden als speerpunt ge kozen en dat betekent dus extra aandacht voor sparen.' Van der Vliet over de spaar- campagne: 'We hebben gekozen voor de maand oktober om twee redenen. Ten eer ste omdat de concurrentie zich momenteel minder nadrukkelijk presenteert met prijs campagnes. Ten tweede vieren veel banken dan toch het Spaarfeest en belonen ze hun trouwe spaarders met een cadeautje. Net als wij vinden ook zij het belangrijk de be staande klanten in 't zonnetje te zetten. Daarmee onderscheiden we ons van ande re banken.' Spaarfeest De meerderheid van de plaatselijke Rabobanken organiseert eik jaar in oktober een Spaarfeest. Vaste data daar voor bestaan niet meer, aangezien sommige banken de spaaractie niet in de herfstvakan tie houden, maar eerder of later. Andere ma ken er twee weken van. Bovendien wordt de herfstvakantie in ons land niet meer overal ge lijktijdig gehouden. Metals logisch gevolg dat de term Spaarweek is vervangen door Spaar feest. Net als in voorgaande jaren kunnen de plaatselijke banken adverte ren in lokale bladen. Daar komt dit jaar echter de alge mene spaarcampagne bij die naadloos bij het Spaarfeest aansluit. Van der Vliet: 'Rabo bank Nederland ondersteunt de campagne met adverten ties in landelijke en regiona le dagbladen. In de campag ne ligt de nadruk op de ster ke punten van de Rabobank, zoals zekerheid en nabijheid en prima advieskracht. Voor veel van onze cliënten zijn dit nog steeds de doorslagge vende argumenten om te sparen bij de Rabobank.' Etalagepakket Ook het etalagepakket is zowel voor het Spaarfeest als voor de algemene spaarcampagne inzetbaar. In het eerste geval heeft het de titel 'Het is weer Spaarfeest. Daar zit muziek in.' Op vier bijgeleverde tekstdozen staan actie-items zoals gratis kalender, kleurplaat en CD's of f 7,50 premie. Daarnaast heeft het pakket twee blanco dozen plus nog eens vier dozen met algemene teksten zoals 'Gunstige ren te', 'Bij u in de buurt', 'Prima advies' en 'Ze ker en vertrouwd'. Die dozen zijn bestemd voor de algemene spaarcampagne, waarvan de titel luidt: 'Sparen. Daar zit muziek in.' Van der Vliet: 'Is het Spaarfeest voorbij, dan haal je de dozen met de Spaarfeest-items eraf en plakje de andere dozen erop. Zo kan de bank de hele maand oktober aandacht besteden aan het sparen. Op die manier be spaar je ook nog eens een etalagepakket. Wel hebben we twee affiches moeten laten maken.' Bijna 140.000 CD's Banken die geen Spaarfeest houden, kunnen met het etala gepakket toch de hele maand oktober extra aandacht besteden aan het sparen. Volgens Van der Vliet organiseert ongeveer een der- Daniëlle van der Vliet: 'De term Spaarweek Is ver vangen door Spaarfeest. Twee derde van de Rabobanken organiseert een Spaar feest. Vorig jaar was het volop feest bij de Rabobank Geldrop. de van de Rabobanken geen Spaarfeest: 'Die zeggen, het kost meer dan 't oplevert. Wat krijg je er voor terug? Je moet het inderdaad niet zien in een kosten-baten verhouding, maar meer in het onderhouden van de rela tie. Het belonen van je spaarders. Het Spaar feest is ook de ideale gelegenheid om kin deren te bewegen tot een bankbezoek. Ten slotte zijn zij de potentiële cliënten van de toekomst. Deze keer zullen de kinderen ze ker komen, daar zorgt de slogan 'Sparen. Daar zit muziek in.' wel voor.' De grote knal lers bij de premiums zullen dit jaar de CD's zijn. Ook de banken zijn daarvan overtuigd. Van der Vliet: 'Werden vorig jaar 60.000 exemplaren van het Guiness Junior Recordboek uitgereikt, nu zijn er al bijna 140.000 CD's besteld!' Andere doeleinden Er zijn twee CD's uitgebracht, één met 'Bekende liedjes van de tv' voor kinderen van zes tot negen jaar en één met liedjes uit verschillende stromingen in de muziek voor jongeren van negen tot zestien. Die CD heeft als titel 'Dan- ce on and on different styles'. Op de exclusief voor de Rabobank ontwor pen omslagen wordt met geen woord gerept over het Spaarfeest, zodat de CD's eventueel ook voor andere doel einden kunnen worden gebruikt. De overige premiums zijn een kleurplaat en de zeer gewilde gezinskalender die deze keer 'Nederland aan de over kant' als thema heeft. Het doel van beide spaaracties nog eens samenvattend, merkt Daniëlle van der Vliet tot slot op: 'Nu we als I Rabobank Nederland de lokale acti- viteiten ondersteunen met massa- communicatie door middel van ad- vertenties in landelijke en regionale bladen, hopen we ons te kunnen pro fileren als de grootste spaarbank van Nederland waarbij iedereen zich thuis kan voelen!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7