Relatiemarketing vraagt om professionele aanpak Raho band In de strijd om zich te onderscheiden is het voor bedrijven heel ge woon om cliënten uit te nodigen voor een ballonvaart of een avond je Phantom of the Opera. Soms worden er zelfs vliegtickets naar WK- voetbalfinales vergeven of ligt er een invitatie om eikaar een middag met verf te beschieten. Er lijken weinig grenzen te zijn als het gaat om het entertainen van cliënten. Of dergelijke activiteiten ook in het verlengde van het bedrijfsbeleid liggen, blijft dikwijls de vraag. Vol gens Fran^oise Rost van Tonningen, bij het directoraat Communicatie betrokken bij relatiemarketing, zou dat juist de hamvraag moeten zijn. Nummer 19/4 oktober 1993 Ook de Rabobank nodigt bepaalde cliën ten uit om in een andere omgeving de band ook informeel wat aan te halen. Behalve het leggen en bevorderen van contac ten biedt relatiemarketing de mogelijkheid om bijvoorbeeld door middel van seminars des kundigheid en betrokkenheid bij de klant te to nen. Het gaat dan om activiteiten in de sfeer van entertainment en kennisoverdracht. Zo wa ren de activiteiten tijdens de Floriade succes vol, evenals de Rabobank Golfdagen die over al in het land worden gehouden. Cliënten waar deren voorts de uitnodigingen voor concerten van Emmy Verhey, de musicals Cyrano en Phantom of the Opera, diverse concoursen hip- pique, het Nederlands elftal en de seminars die rond de introductie van de brochure Cijfers en Trends worden gehouden. Sommige acti viteiten worden bovendien ge sponsord. 'Je kunt de sponsoring dan gebruiken voor je relatiemar keting', vertelt Rost van Tonningen. 'We doen dat bijvoorbeeld met de Museumjaarkaart. En omdat er in 60 procent van de werkgebieden van plaatselijke banken wel een MJK-museum is dat zich voor acti viteiten leent, zou ik zeggen: stap er eens binnen en kijk watje daar voor cliënten kunt organiseren. Een speciale rondleiding tijdens een tentoonstelling, een lezing, een ont vangst, de algemene vergadering, etc. Een ander voorbeeld van spon soring op regionaal niveau is het Limburgs Symfonie Orkest. In de regio Roermond nodigen plaatse- I ijke banken relaties uit voor bepaalde concerten. Geïntegreerde communicatie 'Relatie marketing kan niet meer dan een instrument zijn', vindt Rost van Tonningen. 'Het is een on derdeel van actief relatiebeheer en marktbe werking en is als zodanig ook terug te vinden in de commerciële adviezen voor de particu lieren- en de bedrijvenmarkt. We kiezen voor geïntegreerde communicatie - inclusief de nazorg - en relatiemarketing is dan geen doel op zichzelf. Het is een middel om in per soonlijk contact te treden met cliënten. Je moetje altijd afvragen of relatiemarketing het meest geschikte instrument is. Wantje hebt meer mogelijkheden en je moet zorgvuldig af wegen voor welke doelgroepen je specifieke instrumenten inzet. Wat uiteindelijk telt, is het totale effect van alle communicatiemid delen die je gebruikt.' Investeren in relaties 'Cliëntgroepen vormen geen overzichtelijk geheel meer', ver duidelijkt Rost van Tonningen. 'We onderken nen veel specifieke groepen en met massa communicatie alléén redden we het niet. Wél met een planmatige aanpak, waarbij we be paalde mensen uitnodigen voor een evene ment en hen vervolgens niet aan hun lot over laten, maar van a tot en met z begeleiden. Vooral nu het steeds moeilijker wordt om per soonlijk met cliënten in contact te komen, kunnen we ons onderscheiden via relatie marketing. Relatiemarketing is overigens een kostbare aangelegenheid en omdat we se lecteren bereiken we maar een relatief be- 1 Rost van Tonningen: 'In het hand boek Communicatie staat infor matie over de mogelijkheden voor relatiemarketing. perkt deel van de relaties. Maar die kleine doelgroepen raken we wel héél persoonlijk. Relatiemarketing is dan ook een investering in de relatie met topcliënten. Verkoop staat niet voorop, maar het toepassen van relatie marketing moet - net als de inzet van alle an dere communicatie-instrumenten - uiteinde lijk leiden tot commercieel succes. Zie het als cliëntbehoud en intensivering van het con tact. De foliow-up is daarom minstens zo be langrijk.' In het verschiet Onderdelen van het centrale relatiemarketing-aanbod voor 1994 zijn de Wereldruiterspelen, de Rabobankcon- certtournee, een grote schilderijententoon stelling, het Holland Festival Oude Muziek Utrecht, concoursen hippique in Brabant, Twente, Friesland en Maastricht en seminars in het Huis van de Toekomst. Voor deze eve nementen is de Rabobank sponsor of hoofd sponsor. Geen sponsoring, maar uitsluitend relatiemarketing, vindt plaats met activiteiten als kleiduivenschieten en de Rabobank Golf dagen. De doelgroepen bestaan uit bedrijfs- relaties, de P/E-segmenten, HBO/WO stu denten, netwerkrelaties en ook potentiële cliënten. Plaatselijke banken kunnen voor deze activiteiten intekenen en er vervolgens met hun relaties naartoe gaan. Bindmiddel 'In feite is er niets nieuws onder de zon', zegt Rost van Tonningen. 'De Rabobank onderhoudt van huis uit al wat in- formelere connecties met relaties. Meestal liggen er wel meer contacten dan alleen puur zakelijke. Maar nu de cliënten alsmaar losser van de bank komen te staan, is de behoefte aan een bindmiddel voor vertrouwensrelaties toegenomen. Dat heet dan relatiemarketing en het is in feite een communicatiemiddel om doelstellingen te bereiken. Je schept op die wijze een positief klimaat voor de afzet van bankdiensten. Elkaar beter leren kennen en vooral vertrouwen, zijn per slot van rekening fundamenten voor een goede relatie.' Ook seminars 'Het is niet verstandig om cliënten overal mee naar toe te nemen', benadrukt Rost van Tonningen. 'Een evene ment dient allereerst te passen bij de uitstra ling van de bank. En het moet gelegenheid bie den om persoonlijke contacten te leggen. Je kunt dan denken aan genres als muziek, cul tuur, topsport en innovatieve zaken. Uiteraard moet een seminar ook aansluiten bij de inte resse van de cliënt. De praktijk leert trou wens dat je nauwkeurig moet bijhouden wie je uitnodigt. Dat vraagt een ac tueel databestand met correcte persoonlijke gegevens. Top cliënten hebben vaak drukke agenda's en ontvangen wel meer uitnodigingen. Ze mogen niet denken: alwéér een con cert? Verras ze daarom met bij voorbeeld een uitnodiging voor een seminar in het Huis van de Toekomst. Een seminar is immers ook relatiemarke ting.' Wisselwerking 'Geluk kig zien we steeds meer P/E- relatiebeheerders zeer actief aan relatiemarketing doen', constateert Rost van Tonnin gen. 'Ze schatten de renta biliteit van een topcliënt of prospect in, nemen te lef o- I nisch contact op, vragen of er belangstelling is voor een evenement en houden dan de vinger aan de pols. Ze onderkennen het belang van het in strument en weten wat een positieve wissel werking tussen genodigden en gastheren al lemaal teweeg kan brengen. Je krijgt een be ter inzicht in wat er leeft bij relaties en er ontstaat begrip voor eikaars standpunten. Dat vergt van de relatiebeheerders overigens veel van hun persoonlijke en sociale vaardighe den.' 'Na afloop van een evenement wordt er geëvalueerd', zegt Rost van Tonningen. 'Dan worden ook de resultaten vastgelegd, die kun nen worden gebruikt voor eventuele vervolg acties. Banken die ook gebruik willen maken van relatiemarketing, vinden in een onlangs verschenen hoofdstuk van het handboek Communicatie over dit onderwerp meer in formatie'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3