Rabo band Nummer 19/4 oktober 1993 Galerie iibin Kunst in len we met de 'Leukste Vakantie Krant' uit de weg ruimen. We geven bijvoorbeeld aan dat er veel aantrekkelijke mogelijkheden zijn voor een vakantie met kinderen. Een ander voorbeeld is een artikel over driehonderd mogelijkheden om een reis te boeken onder de duizend gulden.' De Vakantie Krant is iets kleiner dan A-3 formaat en zal drie keer per jaar gaan verschijnen: in december, in het voorjaar en in augustus. Mijn Geld ruimt veld Jongeren tussen 16 en 20 jaar hebben hun eigen Rabobank- blad: Mijn Geld. De frequentie van het blad is vier keer per jaar. Zowel bancaire als al gemene onderwerpen komen in het maga zine aan de orde. Mijn Geld bestaat bijna acht jaar. Haalt het blad zijn tiende verjaar dag? 'Nee', is het antwoord van Vigh. 'Wij hebben onze twijfels of Mijn Geld het meest effectieve communicatie-instrument is voor jongeren. We studeren op een opvolger. Ik verwacht dat we daar binnenkort nadere me dedelingen over kunnen doen.' Ups and Downs Het blad Beursinfor- matie, voor particuliere beleggers, is al eni ge tijd geleden verdwenen. Daarvoor in de plaats kwam begin dit jaar Ups and Downs. 'Beursinformatie werd niet zo goed gelezen. Dat lag aan de lay-out en de inhoud', vertelt Ingeborg Nefkens van Marketing Planning Services van IRIS. 'Sinds het ontstaan van IRIS, de joint venture van de Rabobank en de Robeco Groep, hebben we de beschikking over een grotere researchafdeling. Daardoor kunnen we uitgebreider ingaan op beleg gingsontwikkelingen.' Meer dan informatie In Ups and Downs staan onder andere aan- en ver koopadviezen en informatie over macro-eco nomische en financiële ontwikkelingen. Het blad komt twaalf keer per jaar uit. Nefkens: 'Met Ups and Downs willen we niet alleen de cliënt informeren, maar ook het imago van de Rabobank als beleggersbank verbe teren.' Overigens ontvangen Rabobank- cliënten met een Rogirorekening ook het blad 'Safe', dat wordt uitgegeven door de Robeco Groep. Bank Ondernemer Bank Onder nemer is een uitgave voor het midden- en rie cliëntbladen ter beschikking" Daarnaast hebben sommige J c 'Inzake'en'Extra'van de Rabo- Ga,er.'eSteitni bedoeld voor ondernemers en '""'s met /aken Je* Rabobank Amsterdam en infor- matie over bedrijven en regionale ontwikkelingen. 'Extra' is een jong medium. Onlangs kwam het tweede nummer uit van het kwartaalblad. De helft van de pagina's in het blad gaat over de bank, de andere helft over Amsterdam. Waarom maakt de bank Amsterdam gebruik van eigen media? 'Wij wilden geen standaardblad. In Inzake en Extra kunnen we ons eigen gezicht kwijt en ons meer op Amsterdam richten', vertelt lan van Veen, ma nager topsegment. De bank Amsterdam is niet de enige plaatselijke bank die eigen me dia ontwikkelt. De Rabobank Utrecht produceert 'Easy Money', een informatiebulletin voor studenten. 'De communicatie met onze cliënten moet beter', vindt hoofd Communicatie en Marketing Ruud Polman van de bank in Utrecht. 'Voor de studentenmarkt hebben we daar inhoud aan gegeven met een informatiebulletin. Met succes, merken we.' Bij het uitbrengen van een bedrijvenblad blijkt de kostenpost vaak een struikelblok te zijn. De banken Utrecht en Rotterdam stopten om die reden beide met het uitgeven van een eigen blad voor ondernemers. 'De kosten en de baten waren niet in evenwicht', licht Pol man toe. Hoewel Bank Ondernemer door de centrale pagina's goedkoper is dan een eigen medium, vinden sommige banken het blad toch nog te duur. Er zijn ook plaatselij ke banken die de voorkeur geven aan het organiseren van bijeenkomsten boven het uit brengen van een blad. Andere banken, die deelname aan Bank Ondernemer of de uit gave van een eigen blad overwegen, geven aan eerst de reacties op het nieuwe opinie blad Rabovisie af te willen wachten. Minister Kok financiële wereld moet de tijd voor zijn' )TAf#v M Opinieleiders en belangrijke iSyfevfL?:? commerciële relaties kleinbedrijf. Vanaf 1 januari volgend jaar komt er een tweede versie van het blad, die ook geschikt is voor agrarische relaties. Het blad Bank Ondernemer bestaat uit een landelijk en een plaatselijk gedeelte en ver schijnt vier keer per jaar. De landelijke pagi na's worden door Rabobank Nederland ge produceerd. Daarin wordt aandacht besteed aan onder meer economische en maat schappelijke ontwikkelingen, de dienstver lening van de Rabobank en acties van plaat selijke banken. De lokale pagina's - maxi maal acht - kunnen door de banken worden ingevuld met plaatselijk nieuws. Betaalbaar 'Door de formule komt de zelfstandig heid van de bank terug in Bank Ondernemer. Daarnaast is het blad door de centrale pa gina's betaalbaar', licht Fred Rooijakkers van Marketing Ser vices Bedrijven toe. Op dit mo ment maken zo'n 75 plaatse lijke banken gebruik van Bank Ondernemer. Rooijakkers denkt dat de nieuwe editie van Bank Ondernemer meer ban ken zal aanspreken. De helft van de centrale pagina's in het nieuwe blad zal ontwikkelingen in de MKB-sector belichten, de andere helft zal informatie geven over de agrarische sec tor. j Rabovisie Opinieleiders I- onder meer journalisten en mensen bij de overheid - en belangrijke commerciële rela- ities vormen de doelgroep van shet nieuwe blad Rabovisie. Rabovisie is niet alleen een nieuw medium, het is ook de opvolger van het maandblad Rabobank. Ruud de Kort, redacteur van het oude en het nieuwe blad: 'Rabobank was in de begintijd vooral een blad voor de directie en de bestuurders van de plaatselijke ban ken. Door het brede scala aan onderwerpen werd het blad ook toegezonden aan mensen buiten de Rabobankorganisatie. Door de komst van het blad Bank Bestuurder kon Rabobank zich uitsluitend gaan richten op de externe doelgroep.' Compleet nieuw blad 'Een andere doelgroep betekende ook een andere for mule', vervolgt De Kort. 'En al gauw kwamen we tot de conclusie dat we een compleet nieuw blad moesten gaan maken. Rabovisie is niet een blad voor alle klanten van de plaatselijke banken. Het nieuwe blad richt zich op opinieleiders en belangrijke com merciële relaties. Rabovisie wil bij de doel groep de kennis over de Rabobankorgani satie vergroten.' In het nieuwe blad staan, naast interviews met topmensen uit be drijfsleven, politiek en wetenschap, repor tages over Rabobankonderwerpen. Verder wordt achtergrondinformatie gegeven over maatschappelijke en financieel-economi- sche ontwikkelingen. Rabovisie verschijnt zes keer per jaar. 'Het is de verantwoordelijkheid van de plaatselijke banken om te bepalen welke cliënt welk blad krijgt', aldus hoofd Marketing PR Moeskops. 'Het Cliënt Relatiesysteem Particulieren is daarbij een hulpmiddel. In het CRP kunnen gegevens over de verzen ding van particuliere ciiëntbladen worden vastgelegd.' Moeskops besluit: 'De Rabo bank wil zich profileren als innovatief en klant- en servicegericht. Dat rechtvaardigt een breed pakket externe media.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 17