'Meerdere externe media noodzakelijk voor gerichte marktbenadering' Voor de externe media staat de tweede helft van dit jaar in het te ken van vernieuwing. Deze week ziet het eerste nummer van het blad Rabovisie het daglicht. De komende maanden verschijnen er nog drie nieuwe uitgaven: de nieuwsbrief Rabojournaal, het blad Rabowijzer en de 'Leukste vakantiekrant'. Wat is er veranderd en waarom? Een overzicht van de belangrijkste externe media van de Rabobank en de achtergronden. Een medium is volgens het woorden boek een hulpmiddel of informatie drager. Het kan een blad zijn, een vi deoprogramma, een bijsluiter, een brochure, een brief of zelfs een diskette. In deze ver kenning komen alleen de gedrukte externe media van de Rabobank aan de orde die met een vaste frequentie verschijnen. Dat zijn er over een paar maanden welgeteld ze ven. Verschillende doelgroepen Voor be- drijfscliënten geeft de Rabobank het blad Bank Ondernemer uit. Rabovisie richt zich, naast opinieleiders, ook op - vooral grotere - bedrijfsrelaties. Voor particuliere cliënten zijn er binnenkort vijf Rabobank- bladen: Rabojournaal, Rabowijzer, Mijn Geld, Ups and Downs en de Leukste Va kantiekrant. Waarom zoveel? 'Plaatselijke banken hebben er in toenemende mate be hoefte aan cliënten gesegmenteerd te be naderen', stelt drs. Gyula Vigh van Ujvaros, hoofd Marketing Services Particulieren. 'De doelgroepen van de verschillende media zijn niet hetzelfde. Dat geldt ook voor de infor matie. De vijf uitgaven voor de particulie- renmarkt vullen elkaar aan. Er is geen spra ke van overlapping.' Korte en zakelijke informatie Hoofd Marketing PR, drs. Odette Moeskops, is projectleider van een werkgroep die zich be zighoudt met de ontwikkeling van de nieu we media Rabojournaal - de opvolger van Goede Raad - en Rabowijzer - een nieuw blad voor cliënten uit de P/E-segmenten. De werkgroep wordt gevormd door mede werkers van Marketing Services Particulie ren en van het directoraat Communicatie. Waarom deze nieuwe uitgaven? 'De Rabo bank wil in de markt eigentijds, betrokken en toonaangevend overkomen', aldus Moes kops. 'Wij stelden in de werkgroep vast dat dat onvoldoende gebeurde met het blad Goede Raad. Verder vonden wij een apart blad voor cliënten uit de P/E-segmenten noodzakelijk.' Onderzoek 'Uit onderzoek blijkt dat cliënten het gevoel hebben dat ze minder goed worden geïnformeerd dan vroeger, om dat ze gemiddeld nog maar eens per maand in de bankhal komen', vervolgt Moeskops. 'Ze geven aan prijs te stellen op korte en za kelijke schriftelijke informatie. Ook wil de consument graag snel zien wat er in een blad staat. Met de uitkomsten van dit on derzoek heeft de werkgroep nieuwe media rekening gehouden.' Reacties positief Ook de mening van de consument telde mee bij de ontwikkeling van Rabojournaal en Rabowijzer. Van beide bladen werd een nulnummer geproduceerd, dat werd voorgelegd aan groepen Rabo- bankcliënten. De ondervraagden waren po sitief over het 'informatieve en voorlichten de karakter' van de nieuwsbrieven. Wel zet te een aantal cliënten kanttekeningen bij de leesbaarheid. Die is inmiddels verbeterd. Rabojournaal en Rabowijzer zullen inspelen op thema's en acties van het Commercieel Advies Particulieren en op het publiciteits plan voor de particulierenmarkt. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan verande ringen in de produkten en de dienstverle ning van de bank en aan actuele financiële onderwerpen in de samenleving en de bele vingswereld van de lezer. Besparingen Het is de bedoeling dat de twee nieuwsbrieven leiden tot besparin gen. 'Met de introductie van Rabojournaal en Rabowijzer willen we het aantal losse bij- sluiter- en direct marketingacties terugdrin gen', licht Moeskops toe. Rabojournaal en Rabowijzer zijn voorzien van antwoordkaar ten, waarop cliënten kunnen aangeven of ze belangstelling hebben voor méér informatie of een persoonlijk gesprek. Beide media zul len tweemaandelijks verschijnen. Rabojournaal Het eerste nummer van Nummer 19/4 oktober 1993 Rabojournaal rolt eind oktober van de pers. De doelgroep van het medium is de massa markt, het zogenaamde standaardsegment. Het is een nieuwsbrief van vier bladzijden. Doel van Rabojournaal is het geven van voor lichting en tips over het gebruik van de dienstverlening, als vervanging voor het af nemen van persoonlijke contacten. Naast twee hoofdartikelen die over de bank of over een actueel onderwerp gaan, staan er in de nieuwsbrief korte artikelen en praktische tips. Rabojournaal zal dubbelgevouwen wor den meegestuurd met de rekeningafschrif ten van de Betaalrekening. Rabowijzer Rabowijzer verschijnt be gin december voor het eerst. Cliënten uit de P/E-segmenten vormen de doelgroep. Met het blad moet het imago van de Rabobank - een deskundige bank, ook voor de top van de particulierenmarkt-worden ondersteund en de kwaliteit van de dienstverlening meer bekendheid krijgen. Op acht bladzijden wordt informatie gegeven over de beschikbare diensten voor P/E-cliënten. Daarbij wordt na drukkelijk ingegaan op juridische en fiscale aspecten. Rabowijzer zal vergezeld van een begeleidende brief op naam worden ver stuurd. Medio volgend jaar bevat het blad een bon, waarmee lezers kunnen aangeven of ze verdere toezending op prijs stellen. Vakantie Krant Ook op het gebied van vakantie-informatie zijn er veranderingen op komst. Het Vakantiemagazine dat in augus tus verscheen, was het laatste. In december komt de opvolger: de 'Leukste Vakantie Krant'. Petra Kerrebijn van de produktgroep Reizen over de inhoud van het nieuwe blad: 'In de Vakantie Krant ligt het accent op de vakantiebeleving. Verder geven we concrete reistips en besteden we aandacht aan ar rangementen en nieuwtjes. De krant is een actiegericht medium met een eigentijdse vormgeving, die zich richt op cliënten die ge organiseerd op vakantie gaan.' Misverstanden ophelderen Vorig jaar werd een motievenonderzoek gehouden on der cliënten die hun vakantie niet boeken bij de Rabobank. Kerrebijn vertelt dat sommi ge ondervraagden van mening waren dat de Rabobank duurder is en minder keus heeft dan een reisbureau. 'Die misverstanden wil- Massamarkt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16