Actie 'Gezond eten, gezond bewegen' w in bedrijfsrestaurants Raho band Een stickertje met een klein, groen appeltje erop zal in de be drijfsrestaurants in Zeist, Utrecht Croeselaan en Molenburg, Best en Eindhoven met ingang van 11 oktober het symbool zijn van goe de voeding. De appeltjes kondigen een actie aan waarbij extra aan dacht aan dit onderwerp wordt besteed. Maar er valt, onder het motto 'Gezond eten, gezond bewegen', bij Rabobank Nederland meer te zien en te beleven. Nummer 19/4 oktober 1993 De vrolijke stickertjes zijn bevestigd op de witte bordjes met produktnamen. Betekent dat nu ook dat de niet-ge- stickerde produkten ongezond zijn? 'Nee', zeggen Con Dollee en Gert Nieland, hoofden Restauratief. 'We vragen aandacht voor ge zond leven en geven daar extra informatie over. Bijvoorbeeld over een evenwichtig voe dingspatroon, want daar gaat het allemaal om. Artikelen als bruin brood, fruit en rauw kost krijgen zo'n stickertje. Maar dat houdt niet in, datje die produkten in willekeurige hoeveelheden kunt eten. Het zijn wel pro dukten die bijdragen aan de gezondheid en VLmmi Eindhoven: Evenals in Zeist, Best en Utrecht een ruime keus. dat kun je nu ook weer niet overal van zeg gen. Bij het aanbrengen van de stickertjes zijn we van de volgende criteria uitgegaan: wees matig met vet, gebruik voldoende li- nolzuur, beperk cholesterol en eet volop zet meel en voedingsvezel.' Verantwoord assortiment Nieland en Dollee: 'Trouwens, het is nadrukkelijk niet aan ons om te zeggen wat mensen wel en niet zouden moeten eten. Maar van ons als restauranthouders mag wel worden verwacht dat we een assortiment samenstellen, waar uit een verantwoorde keus kan worden ge maakt. Dat willen we nu ook eens zichtbaar maken.' De actie-een initiatief van Nieland en Dollee - gaat verder dan eten en drinken. In de actieweek vinden er in Eindhoven en Utrecht in de middagpauze sportdemonstra- ties plaats, 'want', zo was de overweging, 'bij gezond leven hoort ook bewegen.' Bewegingsprogramma In de eerste week van de actie, die loopt tot 15 oktober, worden samen met de personeelsvereniging in Eindhoven van twaalf tot een uur demon straties low impact aerobics, calisthenics en fitness gegeven in de kelder EN-k. Bordjes wijzen de weg. In Utrecht vindt er een de monstratie fitness plaats in de ruimte van de personeelsvereniging, in Blauw 035. Even eens van twaalf tot een uur. Advies en overleg Nieland: 'We heb ben over het bewegingsprogramma ons licht opgestoken bij de Bedrijfsgezondheids dienst. Over gezonde voeding hebben we re gelmatig overleg met de Voedings Advies groep Nederland en de Hartstichting. De neerslag daarvan vind je dagelijks terug in ons aanbod. Zo koken we bijvoorbeeld natri- umarm. Zout staat op tafel. We hebben veel rauwkost en uiteraard worden voor de berei ding veel verse ingrediënten gebruikt. De Voedings Advies Groep Nederland en de Hartstichting verzorgen voor onze medewer kers op gezette tijden ook cursussen. En de hygiëne wordt maandelijks gecontroleerd door de Bacteriologische Controledienst.' Goed cijfer Hoe verhouden kwaliteit en assortiment van de bedrijfsrestaurants van Rabobank Nederland zich ten opzichte van restaurants van andere Nederlandse bedrij ven? Uit het vergelijkend onderzoek dat Bak kenist Management Consultants jaarlijks voert bij instellingen met 250 medewerkers en meer, kan worden afgelezen dat de be drijfsrestaurants van de Rabobank heel goed uit de bus komen. Op een schaal van 4 tot 8 werd het cijfer 7,8 toegekend. Zonder dat cijfer te kennen, zegt een bezoeker van het restaurant in Utrecht: 'Keus genoeg, vind ik. Ik ben niet in dienst van de Rabobank. Ik werk hier tijdelijk aan een project. Uit hoofde van mijn beroep kom ik nogal eens in bedrijfsres taurants, maar deze steekt met kop en schou ders uit boven de andere wat assortiment en Legertje Dagelijks zijn zo'n 75 mannen en vrouwen bezig met het bereiden van de gerechten, met het vullen van de uitgiftebalies en met de bediening, waaronder vergaderservice, gasten- en hoofddirectierestaurant, perso- neelsrestaurant en afwaskeuken. Ze ko men in touw voor zo'n 2.650 bezoekers van de vijf restaurants. Gemiddeld worden 720 warme maaltijden verkocht. Als er Chi nese of Indische maaltijden op het menu staan, zijn dat er zelfs 900. Toppers vor men de diverse soorten rauwkost en de koude snacks als clubsandwiches en slaatjes. In de keuken van het restaurant in Eindhoven worden de gerechten voor het restaurant in Best voorbereid. Ze gaan als halfprodukten naar Best. kwaliteit betreft. Wat ik eet? Altijd broodmaal tijden. Ik eet 's avonds thuis warm.' Gemakkelijk en goedkoop Een vrou welijke medewerker schuift aan met een war me maaltijd: een schnitzel met pasta en een bakje magere kwark. 'Ik eet hier warm om dat mijn man vanavond met eten niet thuis is. Gemakkelijk en goedkoop, zo'n warme maaltijd. Vroeger, toen ik nog op kamers woonde, werkte ik in Zeist. In die tijd at ik al tijd tussen de middag warm in het bedrijfs restaurant. Bij mijn keus let ik wel op vet. Ik hoef niet zo erg op de lijn te letten, maar ik vermijd toch teveel jus of mayonaise. En dat kan hier allemaal.' 'Niet onbelangrijk van het eten in een bedrijfsrestaurant is ook het so ciale aspect', zegt Maarten Claessens, hoofd directoraat Verzorging en Gebouwen. 'Medewerkers kunnen tussen de middag sa- De keuken van het bedrijfsrestaurant Utrecht op volle toeren voor de opening. men nog eens over iets anders praten dan het werk.' Kostenaspect Het onderzoek van Bak kenist hield zich ook bezig met het kosten aspect van bedrijfsrestaurants. Personeels kosten bleken bij de meeste bedrijven 45 procent van alle kosten uitte maken, 40 pro cent werd uitgegeven aan grondstoffen, 12 procent aan de inventaris en dan waren er nog wat overige kosten. Hoe worden de prij zen van de gerechten in de bedrijfsrestau rants van Rabobank Nederland vastgesteld? Claessens: 'Op kostprijsbasis van de ingre diënten. Je kunt dus wel stellen dat de maal tijden flink gesubsidieerd worden. Natuurlijk wordt er regelmatig gekeken naar de kosten- opbouw. We hebben ons tijdens het effi- ciency-onderzoek van 1992 daar ook mee beziggehouden. Het is niet uitgesloten dat in de toekomst het assortiment smaller wordt en de prijzen worden aangepast. Daarmee komen we op het niveau van andere, verge lijkbare bedrijfsrestaurants.' Als voorbeeld van een 'kostbaar' ge recht, noemt Dollee de verse fruitsalade die elke dag in de bedrijfsrestaurants wordt ge serveerd. 'We maken die salade, zoals veel trouwens, zelf en dat is een tijdrovend kar wei. En dus duur. Je kunt je afvragen of je elke dag fruitsalade ter afwisseling van vers fruit moet aanbieden. In dat soort zaken kun nen we best iets terug. En ook als we een iets smaller assortiment gaan voeren, hoeft de bezoeker daar weinig van te merken. Vijf nagerechten in plaats van zeven biedt toch ook nog een ruime keus. Daarnaast is de kwaliteit van kant-en-klare produkten de laat ste jaren sterk verbeterd, maar ook het milieu-aspect speelt een rol bij de invoering van voorverpakte artikelen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 11