Rabobank Pensioenfonds presenteert nieuw voorlichtingsbeleid Rato band In het afgelopen jaar heeft het Rabobank Pensioenfonds hard ge werkt aan een nieuw voorlichtingsbeleid. De eerste bewijzen daar van zijn te zien aan de uitvoering van het jaarverslag over 1992 dat begin september het daglicht zag. Een tweede teken daarvan is het verkorte jaarverslag dat bij deze editie van Raboband is gevoegd. Maar er is meer aan de hand. Een toelichting. Nummer 18/20 september 1993 M M M e deden natuurlijk altijd al aan voorlichting', zegt Eduard Blom- VV mendaal, directiesecretaris van het Rabobank Pensioenfonds. 'We brachten een jaarverslag uit, reikten aan nieuwe deelnemers een exemplaar uit van reglementen en statuten en gaven informa tie als daarom werd gevraagd. Bijvoorbeeld in de vorm van voorlichtingsbijeenkomsten. Natuurlijk kregen de deelnemers ook jaarlijks een overzicht van de opgebouwde rechten. Wat we zien is dat veel mensen de pensioenmaterie moeilijk vinden. Daar om werd ook in het verleden al - juist voor de deelnemers - het jaarverslag op een bij zondere manier uitge bracht. Het moest in woord en beeld uitno digen tot lezen.' Bescheiden In feite nam het Pen sioenfonds met deze manier van communiceren met de achter ban een betrekkelijk bescheiden houding aan. Begrijpelijk voor een nog jong fonds dat groeiende is. Blommendaal: 'Maar we mo gen nu wel constateren dat we bij de Rabobankorganisatie beschikken over een volwassen pensioenfonds, dat ook actief en op eigen initiatief naar buiten kan treden, zo als grote pensioenfondsen dat ook doen.' Wout Beekman, hoofd Pensioenadministra tie en -uitkeringen: 'Daarbij komt ook een stijgende informatiebehoefte. De pensioen materie wordt van jaar tot jaar ingewikkelder en er is sprake van een zekere onrust. Veel oudedagsvoorzieningen staan ter discussie en zijn lang niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger.' Nieuw beleid Kortom, de tijd was rijp voor een nieuw voorlichtingsbeleid. Blom mendaal: 'Dat beleid hebben we samen met de afdeling Communicatie en PR van Rabo bank Nederland ontwikkeld. Niet in de laat ste plaats omdat we ons naar buiten toe meer willen profileren als een onderdeel van de Rabobankorganisatie. Dat betekent een nauwere aansluiting bij de huisstijl.' Het con- ceptbeleid werd vorig jaar december voor gelegd aan Bestuur en Deelnemersraad. Voorzien van hun gezamenlijke inbreng is het dit jaar goedgekeurd en de eerste resultaten zijn nu - in woord en beeld - zicht baar bij het verschijnen van het jaarverslag 1992. Arie van den Ban is voorzitter van de Deelnemersraad. Hij is tevreden over de ver anderingen: 'De Deelnemersraad kreeg een prima presentatie van het nieuwe beleid, dat zeker voor grotere duidelijkheid zal zorgen. De richtlijnen die nu zijn opgesteld bieden het nodige houvast voor de komende jaren en daar zijn we blij mee.' Verkort jaarverslag Het jaarverslag is begin september in beperkte oplaag toe gezonden aan be sturen, directies en ondernemingsraden binnen de Rabobank organisatie. Een ver korte versie daar van is nu bij Rabo band gevoegd voor alle deelnemers en pensioentrekkenden. Blommendaal: 'We hebben met deze uit gave, die een directe afgeleide is van het 'grote' jaarverslag, de toegankelijkheid van de belangrijkste informatie en ontwikkelingen op pensioen- gebied willen verhogen.' 'Roep'-naam 'In beide uitgaven presen teren we ons onder onze nieuwe 'roepnaam': Rabobank Pensioenfonds', licht Blommen daal toe. 'Binnen de organisatie wisten velen wel dat achter de afkorting 'SPR' de Stichting Pensioenfonds Rabobankorganisatie stak, maar vooral buiten de organisatie bleek die onvoldoende bekend. Vandaar de aanpas sing.' Persoonlijk pensioenoverzicht Beekman: 'Belangrijk binnen het nieuwe voorlichtingsbeleid is zeker het persoonlijk pensioenboekje, dat in de plaats komt van hetjaarlijks pensioen overzicht. In dit boek je geven we niet al leen een bredere toe lichting op de cijfers, maar willen we ook de meest gestelde vragen uitwerken op ba sis van de gegevens van de betrokken deel nemer. In grote lijnen komen de meeste vra gen neer op: 'Wat krijg ik als ik met pensioen ga?', 'Wat krijgt een nabestaande?' en 'Hoe sta ik ervoor als ik arbeidsongeschikt word?'. We overwegen die drie situaties met persoonlijke cijfervoorbeelden te illustreren.' Brochures Blommendaal: 'Eén van de kernpunten van het nieuwe beleid is de bewustmaking van de deelnemers van hun eigen pensioen. Naast een toegankelijker pensioenoverzicht gaan we dit najaar bro chures ontwikkelen voor met name onze deelnemers. We maken eerst twee alge mene brochures; één met betrekking tot de pensioenregelingen van 1978 en één waar in de regeling van 1989 in vogelvlucht staat vermeld. Daarna worden brochures ontwik keld over specifieke onderwerpen. Het eer ste vernieuwde persoonlijke pensioenboek je gaat in het voorjaar van 1994 naar de deelnemers toe en we overwegen de alge mene brochure mee te sturen. Verder is deze brochure bedoeld voor nieuwe deelnemers en kan hij heel goed worden gebruikt bij ge sprekken met sollicitanten.' Kwaliteit en kosten 'Wat toch vaak op valt', vervolgt Blommendaal, 'is dat veel deelnemers weinig inzicht hebben in de kwa liteit en de kosten van hun pensioenregeling. Bekend is wel dat de werkgever de premie betaalt en de regeling dus voor de deelne mer premievrij is, maar wat dat concreet in geld scheelt ten opzichte van pensioen regelingen, die zelf moeten worden betaald of waaraan maandelijks moet worden bijge dragen, realiseert niet iedereen zich. De voordelen van het onderdeel pensioen van ons arbeidsvoorwaardenpakket mogen naar mijn mening best eens wat meer nadruk krij gen.' Informatielijn 030 - 34 88 88 De tot nu toe genoemde vormen van informatie kunnen al veel vragen beantwoorden. Maar wie daar aan niet genoeg heeft, kan sinds 1 september terecht bij de Informatielijn van het Rabobank Pensioenfonds. Beekman: 'Deze Informatie lijn is gesitueerd op de afdeling Voorlichting. We bieden daarmee één centraal aanspreek punt aan. Hier kan iedereen terecht met vra gen over het eigen pensioen, maar we zijn er ook voor algemenere vragen op pensioen- gebied. De informatielijn staat op werkdagen open van 's middags 2 tot 4 uur. Onze informatrice, Gerry Misbeek, zal in eerste in stantie de vragen beantwoorden. Ze zal, als dat nodig is, gecompliceerde zaken doorlei den naar degene die binnen het fonds de ge stelde vragen het beste kan beantwoorden. De zaken worden grondig uitgezocht, waar na de vragensteller wordt teruggebeld. Zo wordt een drem pelloos aanspreek punt gecreëerd. Je hoeft niet eerst je ver haal kwijt aan de telefoniste, die mis schien ook niet in alle gevallen weet met wie de vragensteller het beste kan worden doorverbonden.' 'De Deelnemers raad is enthousiast over het nieuwe be leid', zegt Van den Ban. 'Het uitbrengen van een verkort jaar verslag zal zeker de pensioenmaterie voor veel mensen toegankelijker maken. Ook het persoonlijk pensioenboekje belooft een belangrijke verbetering te worden en kan op zich al veel vragen beantwoorden.' Van den Ban, Blommendaal en Beekman (v.l.n.r.) over het nieuwe voorlichtings beleid van het Rabobank Pensioenfonds. Eén telefonisch aanspreekpunt bij het Rabobank Pensioenfonds: de Informa tielijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9