band Rabobank licht bankofferte toe SM Nummer 18/20 september 1993 Primaire bankrelatie 10- bedrijven Rabobank ABN Amro ING Bank Overig (excl. Postbank) Primaire bankrelatie 10+ bedrijven ABN Amro Rabobank ING Bank Overig (excl. Postbank) Trends een hoofdrol. Daarnaast wordt aan dacht besteed aan de offerte van de bank. Van Woudenberg: 'Speciaal voor accoun tants, maar ook voor financiële deskundi gen van grotere bedrijven hebben we de bro chure 'Het financieringsvoorstel toegelicht' ontwikkeld. We merkten dat financierings offertes nogal eens vragen opriepen. De bro chure geeft onder meer informatie over bank termen die in de offerte worden gebruikt en over renteberekeningsmethodes. Het is voor de adviseurs een hulpmiddel om de offerte van de bank beter te beoordelen. Ook voor medewerkers van de afdeling Bedrijven is de informatie interessant. Overigens is de brochure uniek. Andere banken hebben zoiets niet.' Andere doelgroepen De bedrijvenactie voor het vierde kwartaal is vooral gericht op relatie-onderhoud. Maar banken kunnen in deze periode ook activiteiten ontplooien rich ting potentiële relaties en startende onder nemers. Voor potentiële relaties zijn onder meer Cijfers Trends en de brochure 'Het financieringsvoorstel toegelicht' wapens in de strijd. Met de nieuwe brochure 'Rabo bank. Aangenaam.' worden ondernemers over de diensten van de Rabobank geïnfor meerd. Starters kunnen worden benaderd met informatiemateriaal en met het video programma 'Plannen voor een eigen onder neming'. Daarin wordt duidelijk gemaakt bij welke instantie de beginnende ondernemer met zijn vragen terecht kan. Niet produktgericht Van Woudenberg vertelt dat vrijwel alle plaatselijke banken het publiciteitsmateriaal voor de financiële adviseurs hebben besteld, waaronder Cijfers Trends. De ervaring leert dat veel banken tijdens lokale of regionale bijeenkomsten de brochure met de diskette overhandigen aan de adviseurs. Op het materiaal voor de on dernemers is door ruim 300 banken ingete kend. Ongeveer 170 banken zullen de infor matiebijeenkomst over financieel manage ment organiseren. 'De activiteiten in het vier de kwartaal zijn niet produktgericht', stelt Van Woudenberg. 'Extra produktafzet ver wachten we dan ook niet. Doel van de actie is vooral om onze betrokkenheid met de on dernemers te tonen. Het kleinbedrijf vormt, samen met de agrarische relaties, de basis van onze kredietcoöperatie.' Aan de reclamecampagne werd, op het moment dat deze editie van Raboband ter perse ging, nog gewerkt. Het ligt in de be doeling dat vanaf begin november adver tenties in het kader van de actie zullen ver schijnen in vak- en ondernemersbladen. Cijfers Trends. De zeventiende editie van Cijfers Trends is onlangs van de persen gerold. Daarin worden ontwikkelingen in het Ne derlandse midden- en kleinbedrijf belicht. Ook de visie van de Rabobank op de toe komst van het MKB komt aan de orde. Cijfers Trends kent tien varianten. Naast de algemene brochure, die ingaat op 75 branches, zijn er zes deelbrochures en drie bedrijfskolombrochures. De bedrijfskolom brochures verschijnen dit jaar voor het eerst. Ze geven informatie over branches die tot dezelfde produktiekolom behoren. In de editie over de bouw wordt bijvoorbeeld niet alleen aandacht besteed aan producenten, maar ook aan architecten en make laars. 'Auto garage' en 'Textiel kleding' luiden de titels van de andere be drijfskolombrochures. De deelbrochures van Cijfers Trends behandelen respec tievelijk de sectoren indu- Bank en Bedrijf nrs. 7/8 en 9 strie, detailhandel food, detailhandel non- food, horeca recreatie, transport en dienstverlening. De deel- en bedrijfskolom brochures zijn ontwikkeld voor de onderne mers. De algemene uitgave van Cijfers Trends is vooral bedoeld voor de adviseurs van het MKB. Naast informatie over de si tuatie in de verschillende sectoren en bran ches maken cijfers deel uit van de brochu res. Die hebben betrekking op onder meer winst- en verliesrekeningen, de gemiddelde loonkosten en de omzetten per branche. Ook wordt een overzicht gegeven van vak bladen en branche-organisaties. De alge mene brochure, die begint met een inleiding over de Nederlandse economie, bundelt de branchegegevens uit de deel- en de be drijfskolombrochures. Cijfers Trends is ook in elektronische vorm beschikbaar. Op de diskette staat, naast de informatie uit de algemene brochure, een rekenfunctie voor een bedrijfsvergelijking. Daarmee kunnen gegevens van een individueel bedrijf worden getoetst aan de branchegemiddelden. Be drijfstakdeskundigen van de produktgroep Bedrijfsfinancieringen zijn de mensen ach ter de brochures. Zij maakten onder meer gebruik van gegevens van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf en van branche-organisaties. Plaatselijke ban ken ontvangen de brochures rond 1 oktober. Algemene brochure Detailhandel food Detailhandel non-food Horeca recreatie Voor adviseurs Voor ondernemers Transport Dienstverlening De tien brochures van Cijfers Trends

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7