Rabobank richt spot op alle relaties uit midden- en kleinbedrijf Rabo band De Rabobank besteedt veel aandacht aan het midden- en kleinbe drijf (MKB). Tijdens de thema-actie voor het tweede kwartaal wer den MKB-bedrijven benaderd over telebankieren en de betaal automaat. Tot half oktober ligt het accent in de marktbewerking bedrijven op internationaal actieve bedrijfscliënten. Daarna worden de schijnwerpers gericht op alle MKB-cliënten. De bedoeling van deze actie, die tot eind december loopt, is de relatie tussen bank en cliënt te verstevigen. Dat gebeurt door ondernemers te mailen en uit te nodigen voor een informatiebijeenkomst over financieel management. Een tweede doelgroep vormen de adviseurs van het MKB. Traditiegetrouw speelt de jaarlijkse uitgave Cijfers Trends daarbij een rol. Speciale aandacht voor 10- bedrijven Nummer 18/20 september 1993 De Rabobank is Dé bank voor het kleinbedrijf. Van de bedrijven met minder dan tien werknemers ban kiert 39 procent bij een plaatselijke Rabo bank. Wel is er sinds 1990 sprake van een lichte daling van het marktaandeel. Het marktaandeel van de ABN Amro in het klein bedrijf is 31 procent. Bij ondernemingen met meer dan tien medewerkers - het midden- en groot bedrijf - zijn de rollen omgekeerd. Het marktaandeel van de ABN Amro bedraagt 41 procent, dat van de Rabobank steeg in de laatste jaren naar 28 procent. De ING Bank - de voormalige Nederlandse Midden stands Bank - staat bij zowel het kleinbedrijf als het midden- en grootbedrijf op de derde plaats met marktaandelen van respectieve lijk 16 en 23 procent. Kleinbedrijf centraal Heidi van Wou denberg, marktmanager handel, industrie en dienstverlening, coördineert de bedrijvenac- tie voor het vierde kwartaal. Waarom is het midden-en kleinbedrijf weer één van de doel groepen van een bedrijvenactie? 'We hebben in het tweede en derde kwartaal alleen die ondernemers benaderd, waarvoor elektroni sche bankdiensten of internationale dienst verlening interessant konden zijn. Aan bij voorbeeld het kleinbedrijf is dit jaar nog geen speciale aandacht besteed. Ook deze groep cliënten - 146.000 relaties in totaal - stelt een actieve opstelling van hun bank op prijs. De daling van ons marktaandeel in het klein bedrijf was ook een reden om de '10- be drijven' in de komende periode centraal te stellen.' Twee bijeenkomsten Plaatselijke ban ken kunnen in de actieperiode een informa tiebijeenkomst organiseren voor het MKB en voor de financiële adviseur van de on dernemer. De bijeenkomst voor onderne mers heeft als motto 'Financieel manage ment in het MKB'. Naast financieel beheer komen de actuele economische situatie en ontwikkelingen rond arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim aan de orde in lezingen. Het programma voor de bijeenkomst voor adviseurs is opgebouwd rond twee thema's, Cijfers Trends en de financieringsofferte. De teksten van alle lezingen en voorbeeld sheets zijn opgenomen in een draaiboek. 'Het is de bedoeling dat medewerkers van de af deling Bedrijven de le zingen zelf verzorgen. Dan komt de bank het sterkst over', meent Van Woudenberg. 'Deze maand vinden daarvoor presentatietrain ingen plaats.' Try-outs In juli en augustus werd twee keer proefgedraaid met de informatiebijeen komst voor onderne mers. Aanwezig waren cliënten van de Rabo- banken Nuenen en As ten. Van Woudenberg: Marktmanager HID, Heidi van Woudenberg: 'Ook het klein bedrijf stelt een actieve opstelling van de bank op prijs. Deze illustratie siert de voorkant van het boekje 'Slagen als ondernemer', het premium voor de MKB-actie. In het boekje staan tips en adviezen voor suc cesvol ondernemen. 'Slagen als on dernemer' is geschreven door P. van Overveld, vertrouwensman-adviseur voor bedrijven. Het boekje telt 96 pa gina 's. 'We wilden er zeker van zijn dat het pro gramma aansluit bij de wensen en de infor matiebehoefte van de ondernemers. Naar aanleiding van de try-outs hebben we het ver haal over financieel beheer wat concreter ge maakt, onder meer door rekenvoorbeelden toe te voegen. Een andere lezing is ingrij pender veranderd. Die zou over risicobeheer en verzekeringen gaan. Maar de onderne mers bleken meer behoefte te hebben aan informatie over arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim. Daar ligt nu het accent op.' Financiële bril De try-outs wezen uit dat de lezing over financieel management de MKB-ondernemer erg aanspreekt. Van Wou denberg kan zich dat voorstellen. 'Bij een klein bedrijf gaat de eigenaar/directeur over het financiële reilen en zeilen. Vaak komt dat op de tweede plaats. De meeste ener gie wordt gestoken in de kernactiviteiten van het bedrijf, zoals de in- en verkoop of het produktieproces. Terwijl de ondernemer, door verstandig om te gaan met financiële zaken, geld kan besparen. Goed beheer van liquide middelen, debiteuren, crediteuren en voorraden is heel belangrijk. Dat geldt voor al voor deze economisch moeilijke tijden. In de lezing wordt aangegeven hoe de onder nemer de financiële positie van zijn bedrijf kan beoordelen en verbeteren. We geven hem als het ware een financiële bril.' Praktisch premium Van Woudenberg geeft aan dat banken ook lokale en regionale ontwikkelingen kunnen belichten, in aan sluiting op de lezing over actuele economi sche ontwikkelingen. 'We adviseren daar voor een externe deskundige te benaderen van bijvoorbeeld de gemeente of de Kamer van Koophandel.' Na afloop van de bijeen komst is er voor de aanwezigen een toe passelijk premium, een boekje met de titel 'Slagen als ondernemer'. Het boekje werd geschreven door P. van Overveld, vertrou wensman-adviseur voor het MKB. Van Over veld geeft tips over financiën, organisatie, personeel en efficiency. 'Een leuk, praktisch boekje', vindt Van Woudenberg. Offerte toegelicht In de bijeenkomst voor financiële adviseurs speelt Cijfers

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6