'Ik denk dat de brochure 'De signatuur van de Rabobank' concreter kan' hand Over bankieren en ethiek moet volgens Jaap Wisse, directeur van de Rabobank Terneuzen-Axel, niet verheven worden gedaan. Wisse stelt: 'Bij de vraag wat wel en niet kan is veel te herleiden tot de normen en waarden die je leerde tijdens je opvoeding en latere ontwikkeling: eerlijkheid, voorzichtigheid en fatsoen. Als ik daarmee in het achterhoofd kijk naar de brochure de 'De signatuur van de Rabobank' denk ik dat die concreter kan. We kunnen op dat gebied naar elkaar toe best duidelijker zijn.' Nummer 18/20 september 1993 Bij het aanknopen van nieuwe relaties is men bij de Rabobank Terneuzen- Axel selectief. Wisse vertelt: 'Voor het accepteren van particuliere cliënten checken we eerst een aantal bestanden waaronder dat van het Bureau Krediet Regi stratie in Tiel. Staat men daar te boek als slechte betaler dan ontvangt men van ons een keurig briefje waarin we beleefd aange ven geen prijs te stellen op een relatie. Iets vergelijkends doen we ook op de bedrijven- markt. Ik vind bijvoorbeeld dat we niet trots moeten zijn op de positie van grootste fi nancier van de horeca. Vanzelfsprekend zit ten er ook in die sector best hele goede tus sen, maar vaak wordt er nog veel te naïef ge daan. In Terneuzen willen we liever geen re latie met koffieshops, cafés, gokhallen en dergelijke. Het is daarbij natuurlijk altijd moeilijker tegen een cliënt nee te zeggen dan ja. Maar daarin moetje zakelijk denken. Wij streven naar een situatie waarin we kun nen zeggen dat wij trots zijn op onze cliën ten, en zij op ons.' Vijf domeinen Wisse werkt 27 jaar bin nen de Rabobankorganisatie waarvan de laatste 11 jaar als directeur van Rabobank Terneuzen-Axel. De bank ligt in Zeeuws- Vlaanderen tussen de Schelde en de grens met België. Wisse: 'Je kunt bij een indeling van de activiteiten in het werkgebied van onze bank spreken over vijf domeinen. In de agrarische sector hebben we bijna de hele markt, voor de particulierenmarkt zitten we op 60 procent en bij de bedrijvenmarkt ligt dat percentage rond de 40. Daarnaast fi nancieren we een flink aantal binnenschip pers en zijn we binnen de organisatie een echte beleggersbank. Voor voornamelijk Bel gen hebben we een speciale beleggingsaf deling, met jaarlijks meer dan een miljoen aan provisie-inkomsten.' Zakenmoraal Over de zakenmoraal in het grensgebied Zeeuws-Vlaanderen bestaan in de rest van Nederland behoorlijk wat voor oordelen. Volgens Wisse worden deze ge deeltelijk veroorzaakt door een verschillen de beleving van normen en waarden tussen Nederlanders en Belgen. 'De normen en waarden wijken hier in Zeeuws-Vlaanderen niet af van de rest van Nederland. Het, ik noem dat weieens, mediterrane denken be gint aan de grens. Als land zijn wij georden- der dan onze zuiderburen. Dat heeft ook te maken met onze geloofstraditie. In Zeeuws- Vlaanderen is dat katholiek-protestant, in België katholiek. Er wordt bijvoorbeeld ook meer via de politiek geregeld dan in Neder land. Op die bestaande verschillen in norm beleving moeten we als bank wel alert zijn.' Vooroordeel Wisse: 'We doen tenslotte relatief veel zaken met Belgen. Het vooroor deel dat alle banken in de grensstreek daar bij maar wat aanrommelen spreek ik tegen. Dat is beslist onzin. Voor het incident in Hulst geldt dat als banken onverhoopt vol ledig uitglijden er direct moet worden inge grepen door Rabobank Nederland, anders wordt de schade voor de organisatie als maar groter. Die kans op uitglijden wordt er niet minder op. Met het stagneren van de economie zie je dat steeds meer onderne mers hun ondernemingsrisico proberen af te wentelen op leveranciers en banken. Verder zie je in toenemende mate hele inventieve juridische constructies, die bij nadere be schouwing lucht blijken te zijn. De verbon denheid van ondernemers met hun bedrijven neemt af. Voor ons als banken betekent dit dat het risicoprofiel groter wordt, waardoor de kans op verliezen stijgt.' Inzetten op 150 procent 'Om aan die vervlakking het hoofd te bieden wordt er bin nen onze bank regelmatig over dit soort ver schijnselen gesproken. We zijn tot de con clusie gekomen dat er bepaalde sectoren Jaap Wisse: 'De verbondenheid van on dernemers met hun bedrijven neemt af. Voor de bank betekent dit dat het risi coprofiel groter wordt. zijn die we als bank beter grotendeels links kunnen laten liggen. Je kunt daar met je medewerkers nooit duidelijk genoeg in zijn. Als directeur geef je in die discussie aan je medewerkers een aantal heldere voorbeel den. Je zet bij wijze van spreken in op een moraal van 150 procent, en als daar dan in de praktijk rond de 100 procent van over blijft, ben je op de goede weg.' Afnemende belangstelling De belang stelling van de leden voor het bankbeleid van de Rabobank Terneuzen-Axel is volgens Wisse door de jaren heen afgenomen. Wis se: 'In het verleden werd de ledenvergade ring door zoveel mensen bijgewoond dat we die vergadering door ruimtegebrek buiten de bank moesten houden. Tegenwoordig hou den we de ledenvergadering nog voor een handvol leden. Daar komt bij dat door het duurder worden van de markt van creditgel- den, het als bank steeds moeilijker wordt het coöperatieve voor onze leden waar te maken door een lager tarief. Ik denk dan ook dat het coöperatieve meer tot uiting moet komen in de manier waarop wij met onze cliënten om gaan. Het in moeilijker tijden lang achter onze cliënten staan, is belangrijker dan een achtste minder rente. Onze cliënten vinden dat zelf ook.' Niet doorslaan Wisse: 'Alhoewel je in dat 'lang achter de cliënt blijven staan' na tuurlijk ook weer niet moet doorslaan. De af weging tussen wel en niet door financieren is niet altijd makkelijk. Zo zie je op de agra rische markt cliënten die je qua rendement eigenlijk niet kan door financieren, maar die wat de zekerheden betreft voldoende waar borg bieden. Bij dit soort cliënten moetje twee jaar van tevoren beginnen over te bren gen dat ze beter uit zijn als ze zelf het be sluit nemen te stoppen, dan dat er uitein delijk moet worden geveild. Daar komt bij dat in de markt op zo'n moment al snel wordt be weerd dat de bank hem kapot heeft gefi nancierd. Bij het vraagstuk voor de agrariër om te stoppen is het sociale probleem vaak groter dan het financiële. Je moet hem lang van tevoren beginnen voor te bereiden op die grote stap.' Helder Wisse geeft aan dat hij de bro chure 'De signatuur van de Rabobank' zelf gaat bespreken met zijn bestuur en raad van toezicht. Hij meent dat je over wat je als bank wel en niet wenselijk vindt helder moet zijn. Wisse: 'Ik stoor me bijvoorbeeld aan uitbundig declaratiegedrag. Dat past niet bij onze organisatie. Dat geldt in mindere mate ook voor 'studietrips'. Natuurlijk zijn die be langrijk, maar ik heb de indruk dat excursies soms teveel een verstrooiend karakter heb ben. Hetzelfde geldt voor de vooroordelen van het gerommel aan de grens. Ik denk dat het prima is dat Rabobank Nederland daar volwassen mee omgaat en zich hierover dui delijk uitspreekt. We moeten dat als organi satie ook wel, nu we tegenwoordig vestigin gen hebben in Luxemburg, Zwitserland, op de Kanaaleilanden en op Curagao. Dat is denk ik ook de winst van de dis cussie over de signatuur van onze organi satie die we momenteel voeren. We komen zo op centraal niveau tot een aantal richtlij nen, die toegespitst naar lokaal niveau, al lerlei uitwaaiers krijgt. Juist doordat die in vulling lokaal kan verschillen, moeten die richtlijnen zo concreet mogelijk zijn. Zodat als je er in de praktijk gebruik van maakt, je kunt werken met heldere ijkpunten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3