m Rabo band Proef Telemarke ting Rabocards InterHelp Protectieplan Zuid-Afrikanen bezoeken Rabobank CTW voert project uit voor NS Veel bancaire onderwerpen in CKV Nummer 18/20 september 1993 Eind van de maand start bij de Rabobanken Doetinchem en Flevoland een proef met de te lefonische verkoop van Rabo cards. Deze banken hebben sa men zo'n 5.200 klanten met een Europas, die voor een Rabo- card in aanmerking komen. Men verwacht een respons van ruim boven de 20 procent. Het resultaat van een schriftelijke actie ligt rond de 10 procent. De omzettingsactie Europas/ Rabocard heeft deze zomer meer dan 45.000 nieuwe Rabocards opgeleverd. Momenteel hebben 193.000 cliënten een Rabocard. Volgens Cees Hoogkamer van Bankpas Betaaldiensten moeten dat er eind van het jaar 200.000 zijn. 'En de komende drie jaar willen we de grote klap maken: een verdubbeling naar 400.000 stuks. Dan hebben we vermoe delijk uit de markt gehaald wat erin zit. Daarna zijn de kaarten geschud. We willen voor volgend jaar komen met een nieuwe ac- tievorm, naast de gebruikelijke centrale mailing in mei. Potentië le cardhouders ontvangen eerst een voor de bank op maat ge schreven direct mail en worden vervolgens een dag of tien later door een extern telemarketing bu reau gebeld. De proef start eind van deze maand bij de Raboban ken Doetinchem en Flevoland. Slaagt de proef, waar ik wel op re ken, dan maken we een com merciële handleiding voorde ban ken. Elke bank kan de actie doen wanneer haar dat uitkomt en op een geheel eigen wijze. Bijvoor beeld door aan te sluiten bij een plaatselijke happening of met een leuke aanbieding of een periode gratis gebruik. Wij willen een com pleet pakket op maat aanbieden: de mailing, de telemarketing en de afhandeling van de kaartaan- vraag. De bank hoeft alleen het moment en de inhoud van de brief en de eventuele lokale actie te bepalen. De rest doen wij.' De evaluatie van de proef wordt eind oktober verwacht. Deze week gaat de bijslui teractie InterHelp Protectie plan van start. Zo'n 300 plaat selijke banken nemen aan de actie deel. Het produkt is ont wikkeld door hulpverleningsor ganisatie InterHelp in samen werking met Rabobank Neder land. Het InterHelp Protectieplan biedt de cliënt een aantal diensten waarbij het draait om begrippen als ondersteuning, bescherming en zekerheid. Zo beschermt het plan cliënten wereldwijd tegen de gevolgen van verlies of dief stal van bankpassen, credit cards, waardepapieren en lid maatschapskaarten. Dankzij een sleutelhanger met uniek nummer kunnen verloren sleu tels worden terugbezorgd. Spe ciale bagage-labels, ook voor zien van een uniek nummer, ver groten de kans dat vermiste ba gage snel wordt teruggevonden. Verder verleent InterHelp haar diensten bij de registratie van waardepapieren en medische gegevens en signaleert wanneer paspoort of rijbewijs verlengd dient te worden. In noodgevallen kan InterHelp een voorschot van maximaal f 2000,- verstrekken. Ook onvoorziene reis-of verblijf kosten kan InterHelp voorschie ten. De adreswijzigingsservice tenslotte informeert alle door de cliënt opgegeven kaartuitgevers bij verhuizing van de cliënt. Een twintigkoppige delega tie uit Zuid-Afrika onder leiding van minister Van Niekerk (I) van Landbouw bracht begin deze maand een bezoek aan Nederland. Het bezoek werd georganiseerd door de Zuid- Afrikaans Nederlandse Kamer van Koophandel. Op 8 septem ber ontving Hoofddirectielid Henk Visser (r) de Zuidafri- kaanse delegatie bij Rabobank Nederland in Utrecht. Ook wa ren er zo'n tien zakelijke rela ties aanwezig. Tijdens het één week durende bezoek aan Nederland oriën teert de delegatie zich op de food- en agribusiness. Op het programma stonden informele bezoeken aan onder andere mi nister-president Lubbers, mi nister van Economische Zaken Andriessen en minister van Bui tenlandse Zaken Kooijmans. Ook werden onder meer de Rot terdamse haven, Bols en Nijen- rode bezocht. De Rabobankor- ganisatie doet op beperkte schaal weer zaken met Zuid-Afri- ka. Er zijn relaties met Zuid-Afri kaanse banken en er worden financieringen verstrekt aan on dernemingen in de food- en agri- business-sector. De politieke, economische en sociale situ atie in het land maakt dat voor alsnog alleen korte termijn financieringen worden verstrekt. De markt wordt voorzichtig af getast. Het Centrum voor Toege paste Wiskunde van de Rabo bank heeft voor de Nederland se Spoorwegen een software programma ontwikkeld. Het doel van dit project was onder andere om meer inzicht te krij gen in de mate van vertragin gen en conflicten die zich voor doen bij zowel bestaande als voor nog te ontwikkelen sta tionsemplacementen. De NS heeft nog steeds te ma ken met een groeiend aantal rei zigers. Om die reizigersstroom op te kunnen vangen en de ver tragingen zo beperkt mogelijk te kunnen houden, heeft de NS voor de lange termijn een aan tal primaire doelen vastgesteld. Met name de capaciteit van in- Woensdag 8 september vond de 84e Centrale Kringvergade ring (CKV) plaats. De leden hiel den over een aantal onderwer pen hun kruit nog droog. Voordat de CKV op 24 november defini tief haar standpunten inneemt, spreken de kringen zich er eind oktober nog over uit. De haltjaarcijfers verdienden in de ogen van een aantal leden van de CKV maar een krappe voldoende. Vergeleken met de resultaten van de concurrentbanken en het co- operatief resultaat bleef de Rabo bank achter, zo vonden ze. De CKV stemde in hoofdlijnen in met de voorstellen om het assorti ment spaarprodukten voor parti culieren aan te passen, al miste de nota een financiële onderbou wing, waarin de consequenties voor de banken zijn vermeld. Het voorstel om voor de financiële dienstverlening aan zeer vermo gende cliënten, het zogenoemde private banking, specialisten van Rabobank Nederland bij elkaar te brengen, kreeg een positief ont haal. De CKV wenste daarvoor wel meer duidelijkheid over de sa menwerking tussen Rabobank Nederland en de plaatselijke ban ken. Ook de verhouding tussen de Rabohypotheekbank en de plaatselijke banken bij werkge- biedsoverschrijdende hypotheken riep veel vragen op. Verder sprak de CKV over het concept-kader voor de beleidsplanning en ar beidsmarktbemiddeling. In de CKV was tijd ingeruimd voor de stand van zaken ontrent Laura. fra-elementen bij stationsem placementen speelt daarbij een belangrijke rol. Infra-elementen zijn bijvoorbeeld het aantal wis sels, baanvakken en perrons. Belangrijk in de capaciteitsbe oordeling is de 'conflictgevoe ligheid' ofwel het elkaar in de weg zitten van de treinen en de daarmee samenhangende ver tragingen. Het door CTW ont wikkelde softwareprogramma kan de NS snel aanwijzingen ge ven over de capaciteitsbeoor deling. Bovendien kan het de ef fecten van alternatieven bepa len. Zowel bestaande als nog te ontwikkelen stationsemplace menten kunnen met behulp van het model worden doorgere kend. De resultaten geven niet alleen inzicht in belastingsgra den, conflictkansen en gemid delde vertragingstijden, maar ook in de gevolgen van wijzigin gen in een emplacement.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 2