m
Rabo
band
Proef Telemarke
ting Rabocards
InterHelp
Protectieplan
Zuid-Afrikanen
bezoeken
Rabobank
CTW voert project
uit voor NS
Veel bancaire
onderwerpen
in CKV
Nummer 18/20 september 1993
Eind van de maand start bij
de Rabobanken Doetinchem en
Flevoland een proef met de te
lefonische verkoop van Rabo
cards. Deze banken hebben sa
men zo'n 5.200 klanten met
een Europas, die voor een Rabo-
card in aanmerking komen.
Men verwacht een respons van
ruim boven de 20 procent. Het
resultaat van een schriftelijke
actie ligt rond de 10 procent.
De omzettingsactie Europas/
Rabocard heeft deze zomer meer
dan 45.000 nieuwe Rabocards
opgeleverd. Momenteel hebben
193.000 cliënten een Rabocard.
Volgens Cees Hoogkamer van
Bankpas Betaaldiensten moeten
dat er eind van het jaar 200.000
zijn. 'En de komende drie jaar
willen we de grote klap maken:
een verdubbeling naar 400.000
stuks. Dan hebben we vermoe
delijk uit de markt gehaald wat
erin zit. Daarna zijn de kaarten
geschud. We willen voor volgend
jaar komen met een nieuwe ac-
tievorm, naast de gebruikelijke
centrale mailing in mei. Potentië
le cardhouders ontvangen eerst
een voor de bank op maat ge
schreven direct mail en worden
vervolgens een dag of tien later
door een extern telemarketing bu
reau gebeld. De proef start eind
van deze maand bij de Raboban
ken Doetinchem en Flevoland.
Slaagt de proef, waar ik wel op re
ken, dan maken we een com
merciële handleiding voorde ban
ken. Elke bank kan de actie doen
wanneer haar dat uitkomt en op
een geheel eigen wijze. Bijvoor
beeld door aan te sluiten bij een
plaatselijke happening of met een
leuke aanbieding of een periode
gratis gebruik. Wij willen een com
pleet pakket op maat aanbieden:
de mailing, de telemarketing en
de afhandeling van de kaartaan-
vraag. De bank hoeft alleen het
moment en de inhoud van de brief
en de eventuele lokale actie te
bepalen. De rest doen wij.' De
evaluatie van de proef wordt eind
oktober verwacht.
Deze week gaat de bijslui
teractie InterHelp Protectie
plan van start. Zo'n 300 plaat
selijke banken nemen aan de
actie deel. Het produkt is ont
wikkeld door hulpverleningsor
ganisatie InterHelp in samen
werking met Rabobank Neder
land.
Het InterHelp Protectieplan biedt
de cliënt een aantal diensten
waarbij het draait om begrippen
als ondersteuning, bescherming
en zekerheid. Zo beschermt het
plan cliënten wereldwijd tegen
de gevolgen van verlies of dief
stal van bankpassen, credit
cards, waardepapieren en lid
maatschapskaarten. Dankzij
een sleutelhanger met uniek
nummer kunnen verloren sleu
tels worden terugbezorgd. Spe
ciale bagage-labels, ook voor
zien van een uniek nummer, ver
groten de kans dat vermiste ba
gage snel wordt teruggevonden.
Verder verleent InterHelp haar
diensten bij de registratie van
waardepapieren en medische
gegevens en signaleert wanneer
paspoort of rijbewijs verlengd
dient te worden. In noodgevallen
kan InterHelp een voorschot van
maximaal f 2000,- verstrekken.
Ook onvoorziene reis-of verblijf
kosten kan InterHelp voorschie
ten. De adreswijzigingsservice
tenslotte informeert alle door de
cliënt opgegeven kaartuitgevers
bij verhuizing van de cliënt.
Een twintigkoppige delega
tie uit Zuid-Afrika onder leiding
van minister Van Niekerk (I)
van Landbouw bracht begin
deze maand een bezoek aan
Nederland. Het bezoek werd
georganiseerd door de Zuid-
Afrikaans Nederlandse Kamer
van Koophandel. Op 8 septem
ber ontving Hoofddirectielid
Henk Visser (r) de Zuidafri-
kaanse delegatie bij Rabobank
Nederland in Utrecht. Ook wa
ren er zo'n tien zakelijke rela
ties aanwezig.
Tijdens het één week durende
bezoek aan Nederland oriën
teert de delegatie zich op de
food- en agribusiness. Op het
programma stonden informele
bezoeken aan onder andere mi
nister-president Lubbers, mi
nister van Economische Zaken
Andriessen en minister van Bui
tenlandse Zaken Kooijmans.
Ook werden onder meer de Rot
terdamse haven, Bols en Nijen-
rode bezocht. De Rabobankor-
ganisatie doet op beperkte
schaal weer zaken met Zuid-Afri-
ka. Er zijn relaties met Zuid-Afri
kaanse banken en er worden
financieringen verstrekt aan on
dernemingen in de food- en agri-
business-sector. De politieke,
economische en sociale situ
atie in het land maakt dat voor
alsnog alleen korte termijn
financieringen worden verstrekt.
De markt wordt voorzichtig af
getast.
Het Centrum voor Toege
paste Wiskunde van de Rabo
bank heeft voor de Nederland
se Spoorwegen een software
programma ontwikkeld. Het
doel van dit project was onder
andere om meer inzicht te krij
gen in de mate van vertragin
gen en conflicten die zich voor
doen bij zowel bestaande als
voor nog te ontwikkelen sta
tionsemplacementen.
De NS heeft nog steeds te ma
ken met een groeiend aantal rei
zigers. Om die reizigersstroom
op te kunnen vangen en de ver
tragingen zo beperkt mogelijk te
kunnen houden, heeft de NS
voor de lange termijn een aan
tal primaire doelen vastgesteld.
Met name de capaciteit van in-
Woensdag 8 september vond
de 84e Centrale Kringvergade
ring (CKV) plaats. De leden hiel
den over een aantal onderwer
pen hun kruit nog droog. Voordat
de CKV op 24 november defini
tief haar standpunten inneemt,
spreken de kringen zich er eind
oktober nog over uit.
De haltjaarcijfers verdienden in de
ogen van een aantal leden van de
CKV maar een krappe voldoende.
Vergeleken met de resultaten van
de concurrentbanken en het co-
operatief resultaat bleef de Rabo
bank achter, zo vonden ze. De
CKV stemde in hoofdlijnen in met
de voorstellen om het assorti
ment spaarprodukten voor parti
culieren aan te passen, al miste
de nota een financiële onderbou
wing, waarin de consequenties
voor de banken zijn vermeld. Het
voorstel om voor de financiële
dienstverlening aan zeer vermo
gende cliënten, het zogenoemde
private banking, specialisten van
Rabobank Nederland bij elkaar te
brengen, kreeg een positief ont
haal. De CKV wenste daarvoor
wel meer duidelijkheid over de sa
menwerking tussen Rabobank
Nederland en de plaatselijke ban
ken. Ook de verhouding tussen
de Rabohypotheekbank en de
plaatselijke banken bij werkge-
biedsoverschrijdende hypotheken
riep veel vragen op. Verder sprak
de CKV over het concept-kader
voor de beleidsplanning en ar
beidsmarktbemiddeling. In de
CKV was tijd ingeruimd voor de
stand van zaken ontrent Laura.
fra-elementen bij stationsem
placementen speelt daarbij een
belangrijke rol. Infra-elementen
zijn bijvoorbeeld het aantal wis
sels, baanvakken en perrons.
Belangrijk in de capaciteitsbe
oordeling is de 'conflictgevoe
ligheid' ofwel het elkaar in de
weg zitten van de treinen en de
daarmee samenhangende ver
tragingen. Het door CTW ont
wikkelde softwareprogramma
kan de NS snel aanwijzingen ge
ven over de capaciteitsbeoor
deling. Bovendien kan het de ef
fecten van alternatieven bepa
len. Zowel bestaande als nog te
ontwikkelen stationsemplace
menten kunnen met behulp van
het model worden doorgere
kend. De resultaten geven niet
alleen inzicht in belastingsgra
den, conflictkansen en gemid
delde vertragingstijden, maar
ook in de gevolgen van wijzigin
gen in een emplacement.