band Nummer 18/20 september 1993 waar Edab ter sprake is, pakken nu de tele foon. Drie jaar geleden was de Caar nog he lemaal niet bekend. Nu verandert dat.' Tie- len: 'Als er met de arbeid iets aan de hand is, gaan mensen op zoek naar instituten die daarvoor zijn opgesteld. Ik denk dat de Caar daar één van is. In de OR merk ik het ook. Regiocommissies Giliam: 'DeCaarzo- als die nu is samengesteld, heeft veel pit en betrokkenheid. Er groeit iets.' Kagenaarkan zich daarin helemaal vinden: 'Je merkt ge woon dat als je er met z'n allen aan werkt, met het resultaat wat wordt gedaan. Maar het moet ook terug naar de bron. Het moet uiteindelijk allemaal van de achterban ko men. De regiocommissies spelen daarin een belangrijke rol. In het verleden liepen die er wat achteraan. Alles werd eerst besproken door de plenaire Caarvergadering. Daar had den ze het voor het zeggen. Nu komt een on derwerp eerst op tafel in de regiocommissie en daarna in de werknemersdelegatie. Daar door groeit de betrokkenheid.' Bijeenkomsten Kagenaar geeft aan dat de vaart erin begint te komen: 'Ver schillende regio's hielden themabijeenkom sten. In november krijgen we in regioverband de discussie over de beweging van interne arbeidsmarkt naar arbeidsmarktbemidde ling. Voor alle Caar- en regiocommissieleden gaan we in december iets doen aan vorming. We zullen de werkgevers vragen ons te on dersteunen. Je moet het samen doen.' 'Eén en één is drie', rekent Kagenaar voor als hij het heeft over de manier waarop de werk gevers en werknemers elkaar nodig hebben. Rekenkundig schijnt het niet correct te zijn, Ab Mensink (51) is directeur van de Rabobank Ab coude. Hij maakt deel uit van de werkgeversdelegatie. 'Als je in de organisatie bezig bent dan kom je in toe nemende mate tot het besef dat de factor arbeid van wezenlijke betekenis is. Mijn motivatie om aan de Caar tijd en aandacht te spenderen is mijn belangstelling voor het sociale aspect van mijn functioneren. Hank Tieten (44) werkt bij Rabobank Nederland als pro ductmanager Materiaal en Post. Hij zit in de OR. 'Op een gegeven moment kwam de Caar aan de orde. Ik heb me toen binnen de OR verkiesbaar gesteld. Mijn motivatie was de affiniteit met plaatselijke banken. Ik denk vanuit die optiek een wezenlijke bijdrage te kun nen leveren aan de brug tussen plaatselijke banken en Rabobank Nederland. maar de andere drie rond de tafel kunnen zich daarbij wel iets voorstellen. Werkgeversoverleg 'Hoe zit het bij de werkgeversdelegatie?', vraagt Giliam zich af. 'Bij ons ligt het wat moeilijker dan bij de werknemers', zegt Mensink. 'We zitten met minder mensen in de Caar en we rusten toch wat meer op de verschillende overlegorga nen van de organisatie zoals kringen, Cen trale Kring, VDR en BVC's. De samenstelling van de Caar is zo bedoeld dat er in ieder ge val mensen in zitten die in de verschillende geledingen achterbannen hebben. We zitten in de Caar heel sterk op persoonlijke titel. Ik denk dat uiteindelijk de werknemersverte genwoordigers in dezelfde situatie zitten.' Hulplijn behouden Wat heeft de Caar zoal gerealiseerd? 'Een recent voorbeeld is de hulplijn', zegt Tielen spontaan. 'Men was voor nemens die af te schaffen omdat er te wei nig resultaat zou zijn. De OR van Rabobank Nederland was het met het opheffen niet on eens. Omdat de Caar zich daartegen heftig te gen heeft verzet, wordt de hulplijn nu nieuw leven ingeblazen. De Caar en de OR van Rabo bank Nederland zijn ook betrokken bij het Superakerschap. Dat gaat om de ziektecon trole die straks in eigen beheer gaat plaats vinden. Ook het financiële beheer wordt dan door de bank zelf gedaan. De manager is ver antwoordelijk en moet aandacht geven aan de medewerker die ziek is. We praten mee over hoe de werknemer binnen het Superaker schap wordt beschermd. De Caar is op di verse onderdelen om advies gevraagd.' Gaten dichten Kagenaar: 'De Caar heeft bij de behandeling van het Superaker schap een paar accenten gelegd. Bijvoor beeld bij de menselijke kant. Een computer geven we onderhoudsbeurten en dat is van zelfsprekend, maar hoe gaat het met men sen?' Tielen: 'De achterdeurtjes voor uit stroom die er al dan niet bewust in zaten, hebben we dichtgetimmerd. Managers zijn daardoor niet in staat via de Ziektewet men sen te dumpen. Nu hebben we vanuit de OR gevraagd alle managers te verplichten de workshop over het Superakerschap bij te wo nen. Dat is overgenomen. Vanuit de Caar kun je die verplichting niet opleggen, maar het management zal er wel op worden gewezen.' Arbeidsmarktbemiddeling Wat is de rol van de Caar rond het onderwerp ar beidsmarktbemiddeling? Giliam: 'Na de eer ste behandeling hebben we het huiswerk te ruggegeven en gedeeltelijk over laten doen. We hebben inmiddels een nieuwe nota ont vangen waarover op 1 september is door gesproken. Daarin staan naar aanleiding van onze opmerkingen heel wat wijzigingen en toevoegingen. Als je dat ziet, dan voel je je serieus genomen.' Kagenaar: 'Onze organi satie staat midden in de maatschappij. We zien om ons heen dat bedrijven het moeilijk hebben. De Caar zorgt ervoor dat in de ko mende periode met een aantal essentiële za ken naar de mensen toe zorgvuldig wordt omgegaan.' Vaardigheden managers Tielen: 'Wat je binnen de Caar ziet, is dat er steeds aan dacht wordt gevraagd voor de uitvoering. Er worden mooie procedures neergelegd en boeken vol geschreven. Daarbij wordt uitge gaan van bepaalde vaardigheden van ma nagers. Met z'n allen weten we dat het ide aalbeelden zijn. Ik vind het een belangrijke rol voor de Caar, aandacht te vragen voor het vormen en veranderen van de mentaliteit en het bijsturen van de kwaliteiten van ma nagers. Dat moet beslist gebeuren. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat er iets op dat gebied gebeurt.' Mensink valt hem bij: 'Als Caar heb je een ongelooflijk belangrijke rol te vervullen bij het maken van de vertaal slag. En je moet een waakhondfunctie ver vullen. Je moet het proces mee bewaken, mee begeleiden, mee ondersteunen.' Eenzame uurtjes 'Zo'n aanpak werkt absoluut stimulerend voor elke manager', vervolgt Mensink. 'Je zult als manager maar op een kantoor zitten waar gigantisch de be zem door moet. Ik denk datje dan hele een zame uurtjes meemaakt. Wat is er niet ple zieriger dan te weten dat er mensen zijn die met je meedenken, leder vanuit een eigen verantwoordelijkheid. Met name de Caar kan een kritische rol vervullen.' Kagenaar: 'Er is gewoon een arbeidsmarktprobleem aan het ontstaan. De Rabobank zou het de komende vijfjaar wel eens extra moeilijk kunnen krij gen. Er komt nog heel wat op de Caar, maar ook op individuele mensen af.' Tielen: 'Het is alleen de vraag hoe je ermee omgaat. En hoe het bij een bank, die toch een hoge mate van zelfstandigheid heeft, wordt opgepakt.' Vrouwen in de Caar Giliam is vanuit haar betrokkenheid bij de vrouwenbeweging in de Caar gekomen. Heeft zij vanuit die rich ting iets in de Caar kunnen doen? Giliam: 'In de Caar zitten maar weinig vrouwen, al is het aantal inmiddels wat toegenomen. Het is ab soluut geen afspiegeling van de situatie in de organisatie. De Rabobank blijft boven dien achter bij andere banken als het gaat om vrouwen op betere functies.' Mensink reageert daarop: 'Het feit dat we er over moeten praten duidt erop dat we er nog lang niet zijn. Ik heb wel het idee dat men veel vol- wassener met deze problematiek omgaat dan tien jaar geleden.' Giliam brengt nog een ander aspect naar voren: 'Het is de moeite waard te investeren in vrouwen, want daar zit behoorlijk wat kwaliteit.' Belangrijke rol Welke toekomst gaat de Caar tegemoet? Giliam: 'Er komt behoor lijk wat op ons af. De betrokkenheid wordt sterker, van jezelf en van de achterban. Ik denk dat we dichtbij het front moeten blijven.' Ook Mensink verwacht dat de rol van de Caar belangrijker wordt: 'In toenemende mate kan de Caar een belangrijke rol blijven vervullen. Wij moeten er dan wel in slagen de unieke po sitie die de Caar nu vervult te blijven behou den. Ook moet de Caar zich gedragen weten door de achterban én door de organisatie. Dat laatste zal de komende jaren op de proef worden gesteld. Overigens denk ik dat we ook impopulaire situaties zullen meemaken en dat er heel stevige discussies zullen komen. Communicatie wordt heel belangrijk. Er is nu een commissie die zich met de communica tie van de Caar gaat bezighouden.' De kijk van Tielen op de toekomst: 'Er zal steeds meer worden gevraagd van de kwali teit van de individuen in de Caar. Er zal meer gekeken moeten worden naar professionali sering. Op dit moment is er nog te weinig aandacht en te weinig geld voor. Daar moe ten we méér accent leggen. Je moet een voorschot nemen op de toekomst.' De pro fessionalisering is ook voor werknemers voorzitter Kagenaar van belang: 'Binnenkort gaan we met de werknemersdelegatie daar iets aan doen. Maar als je ziet hoeveel tijd je in het Caarwerk moet steken... Je hebt im mers ook nog een volledige dagtaak.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13