Rabo Nummer 17/6 september 1993 band lijn gehandeld als het iedereen, helder voor ogen staat welke 'stijl van coöperatief ban kieren' wordt nagestreefd. Dat versterkt de identiteit en de beeldvorming van de Rabobank. Verder is een code richtingge vend voor gedrag. De Rabobank stelt op dit punt - vanuit haar doelstelling en ach tergrond - hoge eisen aan medewerkers en leidinggevenden. Een code markeert nog eens de uitgangspunten. Ook de waar de die onze organisatie hecht aan de con tinuïteit van relaties is een belangrijk mo tief. Een berekenbaar gedrag maakt de bank voor haar klanten tot een betrouw bare partner. Zij weten wat ze aan de Rabobank hebben. Dat geeft een gevoel van zekerheid waar elke klant behoefte aan heeft. Zeker in bankzaken. Identiteit en profilering De code helpt ook bij het vinden van een passend antwoord op maatschappelijke vragen en soms ook eisen. Banken hebben een ver antwoordelijke positie in onze samenle ving en dat verklaart waarom de financië le sector zo nauwgezet wordt gevolgd. Niet alleen de pers maar ook consumenten kij ken in toenemende mate kritisch naar het maatschappelijk doen en laten van orga nisaties. Daarbij laten zij ethische aspec ten steeds zwaarder meewegen bij hun keuze van toeleveranciers. Een code heeft ook een duidelijke functie voor de toe komst. Het benoemt immers de normen en waarden die de organisatie belangrijk vindt. Deze vormen tevens een vertrek punt voor vernieuwing. Een code kan hel pen het 'eigene' te versterken en het mee te nemen naar de toekomst. Samenvat tend: een code is een belangrijk instru ment. Niet om een ideologie te verkondi gen, maar om helder te maken waarvoor de organisatie staat. Dat is wezenlijk voor de identiteit en de profilering van de Rabo bank. Dat is met andere woorden een za kelijk belang. Feitelijke vraag De bespreking van de tekst van de brochure heeft vooral tot doel de normen en waarden van de Rabobank in kaart te brengen. De feitelijke vraag hierbij is of de opvattingen voldoende in de geformuleerde tekst tot uitdrukking ko men. De bevindingen uit de discussies over de brochure, op de plaatselijke ban ken én bij Rabobank Nederland, zullen worden genoteerd. In de tweede Centrale Kringvergadering van dit najaar zal worden besproken welke de volgende stappen zul len zijn die moeten leiden tot de definitie ve tekst. Voordat het echter zover is, zal er binnen de Rabobankorganisatie nog heel wat uren over 'De stijl van coöperatief ban kieren'worden gesproken. met elkaar discussiëren over 'De signatuur ondernemingen er vijfentachtig over zo'n document. Grote verscheidenheid De vorm en in houd van codes die ondernemingen zoal hebben opgesteld lopen uiteen. Van minu tieus vastgelegde regels die bepalen wat binnen het bedrijf wel en niet mag, inclusief in geval van overtreding de bijbehorende sancties, tot ruimer opgezette beschrijvin gen van wat in het algemeen als passend en wenselijk wordt beschouwd. De ruimer opgezette code past meer bij de Rabo bankorganisatie, waarin immers zelfstan digheid en verantwoordelijkheid sterk ont wikkelde begrippen zijn. Dit soort codes wordt ook wel omschreven als streefcode. Er wordt duidelijk een groter beroep gedaan op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Tegen die achtergrond moet 'De signatuur van de Rabobank' worden gelezen. Formu leringen zijn soms wat algemeen gesteld, ledereen moet er 'naar eer en geweten' zijn of haar invulling aan kunnen geven. Dat kan misschien van werkgebied tot werkgebied in details verschillen. De grote lijn blijft het zelfde. IJkpunt voor beslissingen Voor alle duidelijkheid: de code wordt ontwikkeld voor intern gebruik. Dus voor medewerkers, leidinggevenden en bestuurders. De bro chure kan van pas komen bij het informeren van sollicitanten en toekomstige leden van het bestuur en de raad van toezicht over de cultuur waarin zij terecht komen en welke opvattingen daar leven. Maar een code is uiteraard ook bestemd voor de 'zittende' bestuurder of medewerker, als ijkpunt voor beslissingen, het beoordelen van situaties en bij het evalueren van functies. Argumenten Waarom wordt er zoveel energie gestoken in het ontwikkelen en in troduceren van een document waarin de ge meenschappelijke opvattingen zijn neerge legd? Er zijn daarop meerdere antwoorden. Op de eerste plaats wordt nog meer in één 'De centrale opgave waarvoor de Rabobankorganisatie staat en de verantwoorde lijkheid die wij voor onze dienstverlening nemen, vereisen dat wij een principiële dis cussie met elkaar voeren. Een discussie over de kenmerken die wij in ons bankbedrijf wezenlijk en waardevol vinden', zegt de voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer. 'Zeker in een tijd waarin ongelooflijk veel veranderingen in de samenleving optreden is een stellingname uiterst essentieel. Omdat het zo'n wezenlijke materie betreft is gekozen voor een speciale procedure van behandeling van de brochure. Het bevorde ren van het bewustzijn van je handelen bereik je niet door als het ware een aantal uit gangspunten van bovenaf af te kondigen, dat past niet in onze organisatie. Als dat niet wordt getoetst, gedragen en verinnerlijkt door allen die bij die organisatie be trokken zijn, zowel medewerkers als bestuurders, dan heeft de brochure meer een- theoretische waarde dan één waarvan je in de dagelijkse gang van zaken effecten mag verwachten. En daar gaat het nu juist om. Er is voor deze procedure gekozen om de organisatie als geheel erbij te betrekken. Het is daarmee van groot belang dat een ieder die verantwoordelijkheid draagt in deze organisatie, op welke plek dan ook, zijn mening geeft over de inhoud van de brochure. Uiteindelijk moet dit leiden tot een aan tal gemeenschappelijke uitgangspunten. De brochure is te zien als een oriëntatieka der waar de organisatie nu op moet reageren en die in de loop van de tijd door aller lei nieuwe ontwikkelingen wellicht bijstelling behoeft. We moeten ons ook goed re aliseren dat niet de gedachte mag ontstaan dat het voor het eerst is dat we binnen de organisatie aan dit on derwerp aandacht beste- jjp den. De geschiedenis van de Rabobank is vol van momenten waarop men yï m* m zich afvroeg hoe we dit HB ri»i wil X Itrrrnrn-rrTrnirniiii soort zaken aanpakken. Hoe zien we onze verant- woordelijkheid voor de J*f mensen waarvoor we wer- Pi jr"'-§ aHPÜ--' ken' voor de P|aatseliike JB gemeenschap? Daar heb- -^-3? ben steeds ethische as- Hr JnMMpecten een rol gespeeld. Br Jin de opdracht die aan W& 3JM^HF bankieren verbonden is, vormt moraliteit een heel belangrijk element. Wat is s niet toelaatbaar, wat wel Hf en hoe heb je je te ver- mBB BBl antwoorden. Het is duide- HHk* «^■HH lijk dat er nu weer een mo- Ea ff V ment is, om zo'n discus- sie op gang te brengen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7