O Rabovisie: nieuw visitekaartje in de maak Rabo band Alweer een nieuw blad? Die vraag kan opkomen op het mo ment dat volgende maand het nieuwe blad Rabovisie ver schijnt. Toch klopt de uitspraak maar gedeeltelijk. Rabovisie zal als tijdschrift inderdaad een nieuwe verschijning zijn, maar het is ook de opvolger van het vanouds bekende blad Rabo bank. Wat zit er achter de ver nieuwing, wat zijn de verande ringen en hoe kan de Rabobank- organisatie het nieuwe blad ge bruiken? Een kijkje achter de schermen van de redactie. Nummer 17/6 september 1993 m te weten waarom we nu een nieuw blad lanceren, is het goed even terug te kijken', aldus Ruud de Kort, redacteur van het oude en van het nieuwe blad. 'Het blad Rabobank was sinds zijn verschijnen in 1972 vooral een blad voor de directie en de bestuurders van de pas ge fuseerde Raiffeisen- en Boerenleenbanken. Het organisatiebeleid, de groeiende des kundigheid op financieel en economisch ter rein, de internationalisering van het be drijfsleven en de bankwereld, de vele nieu we produkten en diensten en ontwikkelin gen op agrarisch terrein. Al die zaken kwa men aan de orde in het blad.' Externe functie Het brede scala aan onderwerpen leidde ertoe, dat het blad Rabobank meer en meer toegezonden werd aan mensen buiten de Rabobankorganisa- tie. Plaatselijke banken en ook Rabobank Nederland zonden het blad naar externe re laties: pers, overheid, allerlei maatschap pelijke organisaties. 'Circa de helft van de oplage ging naar lezers buiten de organisa tie. Het blad voorzag dus ook sterk in de be hoefte aan communicatie met externe doel groepen', aldus De Kort. En die dubbele doelgroep - binnen en buiten de eigen orga nisatie - bleek weliswaar lastig. 'Niet alles wat we met directie en bestuur van de plaat selijke banken wilden communiceren, wil den we op dezelfde wijze naar buiten bren gen. En sommige zaken waren wel interes sant voor mensen buiten de Rabobank, maar niet voor bestuurders en directies.' Externe Door de komst van het blad Bank Bestuurder, het vakblad voor de be- Redacteur De Kort: 'Rabovisie moet het visitekaartje worden en er ook qua uiter lijk en fotografie uitspringen. stuurders van de plaatselijke banken, kon Rabobank zich geheel gaan richten op de ex terne doelgroep. 'Dat betekent echter datje de formule van je blad moet bijstellen. En al gauw kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk een geheel nieuw blad gingen ma ken. We zijn ons vervolgens gaan oriënteren op de behoeftes van de banken. Daar bleek de gekozen richting goed te vallen. Daarna zijn we gaan kijken wie de doelgroep nu pre cies is. Want we wilden geen blad voor alle klanten van de plaatselijke banken maken. Zo'n soort blad zou vooral lokaal moeten worden ingevuld, met een eigen blad of door Bank Ondernemer in te zetten.' Opinieleiders Als doelgroep van Rabo visie is gekozen voor opinieleiders. 'Het gaat dan om mensen van wie de mening een bepaalde meerwaarde heeft. Zij bepa len mede het imago van onze bank bij an- dere mensen', zo licht De Kort toe. 'Als geen andere bank staat de Rabobank mid den in de maatschappij. Op lokaal niveau is dat natuurlijk het sterkst, maar ook op re gionale schaal en op nationaal niveau heb ben we als bank zeer veel verbindingen met allerlei interessante en invloedrijke men sen.' Eenvoudig en gericht 'Die personen zouden de plaatselijke Rabobanken, de re giokantoren en de eenheden van Rabobank Nederland eigenlijk op regelmatige basis moeten aanspreken. Een persoonlijk ge sprek is natuurlijk het meest effectief, maar dat kost veel tijd en geld. Wanneer namens de plaatselijke bank of namens de eenheid van Rabobank Nederland een blad wordt toegestuurd, is dat een eenvoudige en rela tief goedkope aanvulling op die persoonlijke contacten.' De Kort licht toe: 'Op lokaal ni veau gaat het om mensen van de gemeen telijke overheid, bestuursleden van maatschappelijke organisaties zo als ondernemersverenigingen, wo ningbouwverenigingen, service clubs, standsorganisaties en on derwijsinstellingen, journalisten. Verder zijn natuurlijk allerlei advi seurs interessant: accountants, ad vocaten, belastingconsulenten etc. Ook de belangrijke, invloedrijke commerciële relaties kunnen tot de doelgroep worden gerekend.' PR-blad Rabovisie wordt een echt PR-blad. Het is de bedoeling de kennis bij de doelgroep over de Rabobankorganisatie te vergroten. 'Dat we een coöperatieve bank zijn, dat we een internationale bank zijn, dat we sterk lokaal geworteld zijn, dat we op allerlei terrein de toon aangeven en deskundig zijn. Dat soort dingen willen we overbrengen. Het imago van de bank wil len we positief beïnvloeden. Verder kan via het blad ook de mening van de lezer over be paalde thema's worden beïnvloed. Daarbij valt te denken aan het betalingsverkeer of aan bepaalde overheidsmaatregelen, bij voorbeeld op belastinggebied.' Opinie Rabovisie zal een verscheiden heid aan onderwerpen kennen. Interviews met toppers uit het bedrijfsleven, de politiek en de wetenschap, reportages over bijzon dere Rabobankonderwerpen en achtergron den bij ontwikkelingen op maatschappelijk en natuurlijk op financieel-economisch ge bied. De deskundigheid van de Rabobank en de opinies en meningen zullen in de ko lommen een belangrijke plaats krijgen. Een naam die bij zo'n blad past, bleek niet een voudig te vinden. De Kort: 'Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Rabovisie: in het blad is de kijk vanuit de bank op vele zaken in de maatschappij te vinden en ook zullen men sen van buiten de organisatie een blik op de bank werpen.' De naam bleek overigens al in gebruik voor het blad van de Rabobank Wateringen/Kwintsheul. Daar was echter geen bezwaar tegen gebruik van de naam voor het nieuwe PR-blad. Uiterlijk Veel meer dan Rabobank in het verleden moet Rabovisie ook door de kwaliteit van de vormgeving en fotografie opvallen. Ten eerste is het blad een visite kaartje voor de bank. En ten tweede moet het blad een eigen, opvallend gezicht heb ben. De doelgroep krijgt zeer veel leesvoer voorgeschoteld en daartussen moet Rabo visie eruit springen. Het blad moet, kortom, een origineel en eigen Rabogezicht krijgen. De Kort: 'Van de vier voorstellen hebben we het meest passende gekozen. Dat is door het vormgevingsbureau nog bijgeschaafd en gecompleteerd tot een volledige vormgeving van het nieuwe blad.' Momenteel wordt er gewerkt aan het eerste nummer dat begin oktober zal verschijnen. De Kort wil nog niet alles onthullen, maar zoals het er nu naar uitziet, zal daarin in ieder geval een opval lend en spraakmakend interview te vinden zijn. 'We denken namens de Rabobank een mooi visitekaartje te gaan maken, dat iede re lokale Rabobank en iedere eenheid van Rabobank Nederland kan inzetten in de rich ting van hun relaties. Zij geven op aan wie het blad namens hen moet worden toege stuurd.' Het aantal opgegeven abonnemen ten van de lokale banken is momenteel naar verwachting. Door het vormgevingsbureau is voor Rabovisie een opvallend en eigen Rabogezicht ontworpen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5