Van Tiggelen over Laura: 'Eerst maken we de snelweg af' band 'Het verschil tussen een optimist en een pessimist is dat - wan neer ze allebei naar een glas water kijken - de eerste zegt dat-ie half vol is en de tweede dat-ie half leeg is. Zo zullen optimisten en pessimisten ook verschillend tegen de huidige ontwikkelingen rond het Laura-project (Lokale Automatisering Rabobanken) aankijken. De een zal zeggen dat we in een stroomversnelling terecht zijn gekomen, de ander dat we in een kabbelend beekje zijn beland. Zelf ben ik een optimist. Anders zou ik hier niet zitten.' Laura-project in cruciale fase Nummer 17/6 september 1993 Cees van Tiggelen is sinds het begin van dit jaar hoofd Informatise- ringsbeleid en Structurering Aan gesloten Banken bij Rabobank Nederland. Hij is iemand die geen blad voor zijn mond neemt, maar gewoon zegt waar het op staat, ledereen die hem in zijn vorige functie, hoofd produktgroep Betaaldiensten, heeft meege maakt, zal dat volmondig beamen. De bood schap die hij nu als medeverantwoordelijke voor het Laura-project heeft, is dan ook luid en duidelijk: 'We zijn in dit gigantische automatiseringsproject in een cruciale fase aanbeland. Vóórdat we beginnen met de bouw van nieuwe toepassingen en de groot schalige uitlevering van bestaande toepas singen aan de plaatselijke banken, gaan we eerst datgene wat we nu hebben, stabiel maken. Uit allerlei onder zoeken is gebleken dat de 95 banken die nu met Laura werken, nog een lijstje met aanvullende eisen en wensen heb ben. Het is belangrijk om eerst dat lijstje af te wer ken. Anders komen we in een later stadium mis schien behoorlijk in de problemen.' Op nieuwe leest Het contract dat de Rabo- bankorganisatie in 1989 met het computerbedrijf Olivetti sloot om samen de automatisering bij de lokale banken op een nieuwe leest te schoei en, werd indertijd wel het 'automatiseringscontract van de eeuw' ge noemd. Niet alleen omdat er vele honder den miljoenen guldens mee waren gemoeid, maar ook omdat er voor een re volutionair automatiseringsconcept was ge kozen. 'Dat concept', verduidelijkt Van Tig gelen, 'houdt - simpel gezegd - in dat we de werelden van PC's, minicomputers en grote mainframes aan elkaar knopen. In vakjargon wordt dat het 'client/server'-con- cept genoemd. Daardoor krijgen banken op lokaal niveau de beschikking over actuele informatie over cliënten, relatiegroepen en produkten. Het client/server-concept past precies bij onze organisatie. Nu we vier jaar verder zijn, blijkt dat we met het concept nog steeds op de goede weg zitten. Maar na vier jaar moeten we ook zeggen dat we de complexiteit wat hebben onderschat. Vergeet niet dat we in 1989 voor het client/server-concept kozen dat toen heel nieuw en revolutionair was. De hulpmidde len om automatiseringsprojecten volgens dat concept te realiseren, waren nog niet al lemaal beschikbaar. Sommige van die hulp middelen hebben langer op zich laten wach ten dan gepland.' Filevorming vermijden In toenemende mate bereikten Rabobank Nederland signa len dat de apparatuur en de software die in het kader van het Laura-project beschikbaar kwamen, nog aan een aantal kinderziektes leden. 'In de praktijk bleek dat bij de plaat selijke banken de hard- en software niet lek ker met elkaar samenwerkten. Dat kwam on der meer tot uiting in te lange responsetij- den. Automatiseerders zeggen dan dat de infrastructuur niet stabiel genoeg is. Je kunt het misschien het beste vergelijken met een autoweg die nog niet af is. Tijdens het rijden merk je dat er hier en daar nog gaten in het asfalt zitten, dat sommige afritten nog zijn afgesloten, een aantal stoplichten nog niet werkt en dat stukken vangrail nog ontbreken. De automobilisten die van die weg gebruik maken, voelen zich niet écht gelukkig. In diezelfde situatie bevinden zich de banken die Laura al hebben geïmple menteerd.' Filevorming 'De afgelopen maanden hebben we ons beraden over de vraag wat we moeten doen. Uiteindelijk hebben we be sloten om alles op alles te zetten om de infrastructuur stabiel te maken. Met andere woorden: we gaan eerst de snelweg afma ken, zodat de 95 banken die er nu met hun auto's op rijden van een goede en stabiele infrastructuur gebruik kunnen maken. De consequentie is dat we de uitlevering van de applicaties aan de andere plaatselijke ban ken gaan faseren. Het risico op filevorming tijdens de wegwerkzaamheden moet im mers worden vermeden. Dat belemmert de voortgang van het werk en geeft aan de weggebruikers alleen maar ergernis. Niets is immers zo ergerlijk als in een file langs de kant van de weg naar een bord te moeten kij ken waarop staat 'Sta even stil bij het wer ken aan de weg'.' Extra mensen In de zomermaanden is een lijst opgesteld met acties die minimaal nodig zijn om te zorgen voor een stabiel Lau- ra. Of, om in de beeldspraak van de snelweg te blijven: welke werkzaamheden minimaal noodzakelijk zijn om de autoweg zo in te rich ten dat de auto's er zonder problemen op kunnen rijden. Uit deze lijst blijkt dat som mige geplande infrastructurele voorzienin gen op korte termijn toch niet nodig zijn. Hier en daar komt een stuk vangrail of een afrit te vervallen. Ook zijn de afgelopen maanden alle huidige en geplande toepas singen onder de loep genomen. Uit dat on derzoek is naar voren gekomen dat bepaal de applicaties wat later dan oorspronkelijk gepland, kunnen worden ontwikkeld. 'Dat heeft', zegt Van Tiggelen, 'als voordeel dat we extra mensen kunnen inzetten om de infrastructuur zo snel mogelijk te verbe teren. Hoe belangrijk we dat vinden, blijkt ook wel uit de toestemming van de Hoofd directie om nog een aantal automatiseer ders extra in dienst te nemen, om de klus te klaren.' Prestatie Er is een bijgesteld actie programma gemaakt, dat inmiddels met man en macht wordt uitgevoerd. 'Het is iedereen die binnen Rabobank Nederland aan het Laura-project werkt, zijn eer te na om de bijgestelde doelstellingen volgend jaar niet te halen. De huidige en toekom stige Laura-gebruikers moeten weten dat we alles op alles zetten om het programma dat we nu hebben opgesteld, op tijd af te hebben. We mogen niet vergeten dat het welslagen van Laura cruciaal is voor het welzijn van onze organisatie. Met Laura le vert de Rabobankorganisatie een informa- tica-prestatie die zijn weerga in de interna tionale bankwereld niet kent. Dat is iets waar we met z'n allen best trots op mogen zijn', aldus Van Tiggelen die eraan toevoegt: 'Ik ben van nature geen pessimist. Ik zie al tijd een halfvol glas water staan in plaats van een halfleeg glas. Maar het optimisme dat ik heb ten aanzien van het welslagen van het Laura-project is ook gestoeld op fei ten en waarnemingen. De doelstelling om eind 1995 alle plaatselijke banken op Lau ra te hebben, blijft daarom ook recht over eind staan.' Automatiseerders als wegenbouwers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3