Rabo hand Menselijke maat in nieuwbouw Interpolis Wereldprimeur in Elsloo Nieuws uit de markt Kleine bedragen contant, grote bedragen pinnen Proef chipcard in Asten Het bouwplan voor een nieuw hoofdkantoor van Inter polis is bij de gemeente Tilburg ingediend. In september wordt de verklaring van geen be zwaar verwacht, waarna in de cember dit jaar met de bouw zal worden gestart. De bouw zal 28 maanden in be slag nemen. Het ligt in de be doeling dat in april 1996 de eer ste medewerkers hun intrek ne men in het 30.000 vierkante meter grote Tivolikantoor. Het gebouw nabij het NS-station Til burg dat aan 900 medewerkers van verzekeraar Interpolis plaats moet bieden, zal ook on derdak verlenen aan het hoofd kantoor van de Rabobank Til- Nummer 17/6 september 1993 burg. Eén van de uitgangspun ten voor de realisatie van het bouwproject is functionaliteit. De architect heeft gezocht naar een omgeving waarin men effi ciënt, gezond en prettig kan werken. De toezegging bij de presenta tie van het plan, dat in beperk te mate ramen kunnen worden opengezet, kreeg een warm onthaal van de toekomstige be woners van het kantoorgebouw. Autogebruikers zullen in het nieuwe kantoor een stapje te- In het Limburgse Eisloo be haalden Interpolis en de Rabo bank Beek-Elsloo-Spaubeek eind augustus een wereldpri meur. Voor de melkrobot van een klant van de Limburgse bank werd een brand/storm en elektronicaverzekering af gesloten. Het ging om de eerste daad werkelijk verkochte melkrobot ter wereld. In Nederland en Frankrijk staan nog enkele ro bots, maar die werken nog op proef. Een melkrobot is een uiterst geavanceerde machine waarmee koeien zonder enige tussenkomst van de veehouder worden gemolken. De beesten lopen, op zoek naar krachtvoer of omdat ze het prettig vinden om te worden gemolken, uit eigen beweging een aantal ma len de machine in. Een ingeni euze constructie zorgt er ver volgens voor dat het dier daar geheel automatisch van de melk wordt ontdaan. Interpolis maakte voor deze machine een op maat gesneden polis met een voor de klant acceptabel prijskaartje. Informatie over activiteiten van concurrenten. Bijdragen aan deze rubriek zijn welkom via interne adrescode UCR 514 of fax (030) 901904. CD-lawaai Na een klacht van de ouderenbond Anbo heeft ABN Amro folders en reclame borden met de afbeelding van twee ouderen verwijderd. De ouderen hadden daarop zicht baar last van het lawaai, ver oorzaakt door een CD die jon geren gratis krijgen bij het ope nen van een Eurostyle-rekening. Boete via creditcard Bui tenlandse verkeersovertreders zullen straks boetes kunnen be talen met hun creditcard. Een experiment in Limburg is zo succesvol verlopen dat deze aanpak landelijk zal worden in gevoerd. Levensverzekering Volgens het CBS is er de eerste zes maanden van dit jaar een re cord aantal levensverzekerin gen gesloten. Het gaat om een verzekerd kapitaal van f 30,5 miljard en om 425.000 perso nen. De grootste posten: hypo theek met levensverzekering (f 7,6 miljard), uitgesteld pen sioen (f 4,6 miljard) en uitge stelde lijfrente (f 3,6 miljard). Nieuwe creditcard Voor cul tuurliefhebbers is een culturele creditcard ontwikkeld. Het is een initiatief van Culture Ser vice en Visa. De kaart geeft toe gang tot informatie over cultu rele evenementen in binnen- en buitenland en biedt de moge lijkheid tickets te reserveren en catalogi te bestellen. rug moeten doen: er komen maar 240 parkeerplaatsen be schikbaar voor de 900 mede werkers. In de komende perio de zal Interpolis daarom een vervoersplan ontwikkelen dat zich richt op stimulering van de fiets en het openbaar vervoer. Of meer medewerkers van In terpolis naar het nieuwe Tivoli kantoor verhuizen, is afhanke lijk van eventuele uitbreiding. De Raad van Bestuur van Inter polis heeft nog geen goedkeu ring verleend voor een volgende bouwfase. Deze maand start bij de plaatselijke banken de actie 'Stimuleren elektronisch beta len'. Via folders, bijsluiters, af fiches in de bankhal en adver tenties kunnen plaatselijke banken klanten bewegen meer te betalen met de betaalauto maat. Iedere bank heeft bij het actie pakket informatie ontvangen over aantal en plaats van be taalautomaten in het eigen werkgebied. Een bank heeft zo de mogelijkheid haar klanten te tonen waar zij in hun woonom geving een betaalautomaat kunnen vinden. Op die manier kunnen de cliënten heel gericht worden geïnformeerd over de bedrijven waar zij gebruik kun nen maken van hun bankpas met pincode. In het pakket wor den ook suggesties gegeven voor lokale acties. Zo kan een advertentie over de plaatsing van een betaalautomaat bij een bedrijf ook gebruikt worden om de plaats van andere betaal automaten te noemen. Het motto van de actie stimuleren elektronisch betalen is en blijft: Kleine bedragen betaal je con tant, voor grotere bedragen kun je het beste pinnen. In Asten gaat begin volgend jaar een proefproject van start met een unieke combinatie van een klantenkaart en een betaalkaart. De Rabobank Asten is als financier en als clearinginstituut betrokken bij het project. Initiatiefnemer van het project in Asten is Easy Card dat op deze manier onder andere, een alternatief wil bieden voor de betaalautomaat van Beanet. Veel ondernemers vinden de prijs die ze voor een transactie via de betaalautomaat van Beanet moeten betalen te hoog. Ze vinden dat er door de kosten voor het betalingsver keer van kleinere bedragen on der de vijftig gulden geen winst marge overblijft. In tegenstel ling tot het Beanet-systeem hoeft er bij de zogenaamde EasyWay-kaart in Asten niet steeds te worden gebeld met een centrale. De kosten zijn daardoor lager. Voor de Rabo bank Asten was dit voldoende reden om haar medewerking te verlenen aan het project. Directeur Henk Hoeks vertelt dat de Rabobank Asten heeft toegezegd de lening voor het in stalleren van de terminals bij de diverse bedrijven in Asten renteloos te willen verstrekken. 'Wij zien voordelen voor de on dernemers. Het idee van een elektronische portemonnaie, waarmee kleinere aankopen kunnen worden afgerekend, be tekent voor winkeliers een be sparing op de kosten van het betalingsverkeer. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van in casso voor grotere bedragen. Dagelijks wordt de in de termi nals opgeslagen informatie over transacties verwerkt. Aan de andere kant heeft de Easy- Way-card ook een marketing functie. Op de kaarten is ruim te om gegevens over omzetten, zegelsystemen en specifieke aankopen op te nemen. Dat maakt de kaart voor de winke lier nog eens extra aantrekke lijk.' Het proefproject in Asten is beperkt in omvang. Er zijn nogal wat vraagtekens bij de proef. 'Het zal nooit een echte concurrent voor Beanet wor den', meent Wim Kremers van de produktgroep Betaaldien sten. 'Beanet controleert die in dividuele betalingen op krediet risico. De winkelier is daardoor verzekerd van een gegaran deerde betaling. Bij de proef in Asten staat het bedrijf Easy Card garant voor de incasso. Dat kan wel bij zo'n beperkte proef, maar ik zie veel proble men wanneer deze card op gro te schaal gaat worden gebruikt. De banken zijn gezamenlijk ook aan het onderzoeken welke mo gelijkheden er zijn om de bezwaren tegen de kosten voor de transacties bij kleine bedra gen te ondervangen. Het idee van een elektronische porte monnaie, die landelijk inzetbaar is, is al behoorlijk ver uitge werkt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 2