Rabo band Nummer 17/6 september 1993 ven meldt goede resultaten. Hoofd Marke ting en Publiciteit Coby Peeters: 'We krijgen leuke reacties. De twaalf kantoren van onze bank hebben ongeveer 3.000 studenten als klant. Naar aanleiding van de mailing kwa men tot 30 juli ongeveer 900 klanten het gaans al op de middelbare school.' Overleg Hulzebos: 'Om het fenomeen 'student' eens van alle kanten te bekijken hebben we in juni samen met de banken van de Regio Noord-Nederland twee sessies gehad. Zo'n zeventig vertegenwoordigers Studentenrekening, het Easy Money kor tingsboekje, de universiteitsagenda en op het feit dat de aanvraag- en wijzigingsfor mulieren voor de WSF ook bij de Rabobank aanwezig zijn. Er wordt geadverteerd in stu dentenbladen en voorafgaand aan de intro ductiedagen hebben de nieuwkomers een mailing in de bus gehad. Iets in handen Oerlemans: 'In totaal zijn momenteel zo'n duizend Easy Money kor tingsboekjes afgehaald. Door bestaande en nieuwe rekeninghouders samen dus. De agenda is vorig jaar maar mondjesmaat af gehaald. Ik ben benieuwd hoe dat nu gaat. Met de middelen die we dit jaar aangereikt hebben gekregen, hebben we wel iets in han den. Dat wel, maar ik heb toch nog wat wen sen op het gebied van benadering van de studentenmarkt. Ik heb er al vaker op aan gedrongen, maar ik zou toch nog eens willen pleiten voor een uniforme benadering door de banken in de studentensteden. Daarbij moet het eerste contact aanmerkelijk vroe ger liggen dan op de introductiedagen.' Nog een ander belangrijk punt in de uni forme benadering is naar de mening van Oerlemans de manier waarop de afstuderen de student wordt begeleid vanuit de bank: 'Zo iemand verhuist, trekt weg en als je hem niet voor die tijd pakt, verdwijnt hij uit het zicht. Alle moeite die je hebt gedaan, is dan dus voor niets geweest. We maken hier zelf een pakket voor afstuderenden, maar echt adequaat ma teriaal is er niet.' Oerlemans vervolgt: 'Maar met deze campagne is er een begin. Hopelijk vinden we goede aansluitingen tussen de con tactpunten die liggen bij het aanvragen van de WSF op de middelbare school, het begin van de vervolgstudie en het moment waarop ie mand afstudeert.' Ook de Rabobank Rotterdam is actief tijdens de introductieweek voor nieuwe studen ten. Op de studenteninformatiemarkt was de bank aanwezig met een 'Cabriobus Easy Money kortingsboekje ophalen. Dat loopt aardig naar de 30 procent. Als je be denkt dat wordt gestreefd naar 50 procent, is dit toch een heel behoorlijke start.' Tij dens de introductiedagen opereren in Eind hoven namens de Rabobank twee promo tieteams van elk vijf studenten. Door de straten rijdt een royaal bestickerde Renault Espace en worden Wuppies en pepermunt jes uitgedeeld. De promotieteams worden gevormd door studenten. Ze hebben de op dracht de nieuwelingen aan te spreken en hun aandacht te richten op de voordelen van de Studentenrekening. Spandoeken en pos ters op het festivalterrein en een stand op de informatiemarkt van de Hogeschool zijn in Eindhoven onderdeel van de studenten benadering. De studentenfolders gaan mee met het informatiemateriaal dat de nieuw komers krijgen. Voordelige PC In Eindhoven loopt ook een regionale actie waarbij studenten voor delig een PC krijgen aangeboden. Peeters: 'Het initiatief van die actie ligt bij de Hoge school Eindhoven. Wij steunen de actie met onder meer het Educatief Krediet en geven daarbij de gratis mogelijkheden van tele bankieren aan. De studenten ontvangen deze week een folder over de actie bij het lesrooster, dus ik kan nog niet zeggen of van dit aanbod veel gebruik wordt gemaakt.' Groningen 'Omdat we ongeveer 8.000 studentcliënten in ons bestand hebben, is het een vrij kostbare zaak deze allemaal te benaderen voor het Easy Money kortings boekje. We hebben ons daarom vooral ge richt op de eerstejaars instroom', meldt stu dentencoördinator Jan Hulzebos van de Rabobank Groningen. Om de plaatselijke concurrentie het hoofd te bieden gaan in Groningen twee als hoogleraar geklede stu denten de straat op om de nieuwkomers aan te spreken en de Studentenrekening aan te prijzen. 'De vraag is ieder jaar weer: hoe krijg je er de schwung in', zegt Hulze bos. 'Dat is natuurlijk belangrijk, maar we steken ook aandacht en energie in de fase vóór de introductiedagen. We moeten de student al eerder pakken, namelijk op het moment dat hij voor de eerste keer de stu diebeurs krijgt overgemaakt en dat is door van alle banken in de drie noordelijke pro vincies maakten gebruik van de uitnodiging. Niet gek. En er zijn resultaten. Samen met de Rabobank Leeuwarden hebben we de stadsbussen in Leeuwarden en Groningen voorzien van de stickers 'Rabobank Stu- dentenbank' en er zijn plattegronden ont wikkeld van Groningen en Leeuwarden. Ze zijn voorzien van nuttige tips en worden ca deau gedaan aan studenten. Samen met het regiokantoor en de Rabobank Leeuwar den werken we voor volgend jaar ook een plan uit om de leerlingen van de vijfde klas sen VWO te benaderen.' Nijmegen De noodzaak van een vroegtijdige benadering van de student wordt ook ge signaleerd door algemeen di recteur Kees Oerlemans van de Rabobank Nijmegen. 'Aan de vooravond van de introductie dagen valt nog niet voldoende te zeggen over het succes van de campagne van dit jaar', zegt Oerlemans. 'Onze meetpunten liggen eind september, begin oktober. Eén ding weet ik wel: bij een aantal studenten zijn we gewoon te laat. Dat is geen oor deel over deze campagne. Dat heeft te maken met het feit dat we te laat zijn. Die jongeren hebben al een bank en zien geen noodzaak te veranderen. Wij ondernemen hier dan ook eerder actie en benaderen jon geren op de middelbare school.' Bewegen op muziek Tij dens de introductiedagen spon sort de Rabobank Nijmegen de BOM-recordpoging, een activi teit van de Katholieke Universi teit Nijmegen. BOM betekent 'Bewegen op Muziek'. De mani festatie moet zo'n 2.500 tot 3.000 studenten trekken en gaat vooraf aan de informatie markt waar de aankomende studenten onder andere door middel van de Studentenfolder attent worden gemaakt op de Studenten verkleed als hoogleraar benaderen in Gro ningen op straat eerstejaars voor de Studentenreke ning.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 29