In de slag om de gunst van de student Rabo band De nieuwe studenten HBO en VWO treden aan. Ze maken in deze tijd van het jaar kennis met het aanstaande studentenleven. Voor veel banken is het jaarlijks de gelegenheid bij uitstek om zich te mengen onder het studentenvolk en zich daar te profileren. De Rabobanken hebben dit jaar de beschikking over een concurre rende Studentenrekening met gratis betaalgemak en een opval lend premium: het Easy Money kortingsboekje. Hoe verloopt 'de slag om de student'? Nummer 17/6 september 1993 Het is nog wat vroeg om de balans op te maken, maar het ziet er wel naar uit, dat de Studentenrekening het bij de doelgroep goed doet. Het Easy Money kortingsboekje vindt gretig aftrek. Zeker ook omdat in het najaar een supplement ver schijnt met nog eens 100 kortingen. Dit pre mium en het feit dat de rekening gratis en gebruikersvriendelijk is, maakt dat er talrijke omzettingen plaatsvinden van betaalreke ning naar Studentenrekening. Maar er wor den ook nieuwe rekeningen geopend. Grote concurrenten van de Rabobank blijven ABN Amro en de Postbank. De eerste vanwege het bij studenten goede imago, de tweede vanwege het ontbreken van tarieven. De Stu dentenrekening is nu ook gratis, maar dat weet nog lang niet iedereen en aan het ima go wordt hard gewerkt. Voorlopige cijfers De eerste, voorlopi ge cijfers zijn gunstig. Naar aanleiding van de mailing in juni aan 200.000 jongeren werden landelijk gezien al zo'n 40.000 Stu dentenrekeningen extra geopend. Segment manager Jongerenmarkt Ferd Latour maakt er de aantekening bij, dat daar veel omzet tingen van betaalrekening naar Studenten rekening bij zitten. Maar hij meldt ook flink wat nieuwe rekeningen. Het wachten is nu op de reacties vanuit de nieuwe instroom van studenten. Ze worden op veel plaatsen en verschillende manieren tijdens de intro ductiedagen door de banken bewerkt. Marktbewerking De Rabobank heeft dit jaar krachtige pijlen op de boog om te scoren op de begeerlijke studentenmarkt. Studenten zijn nu eenmaal de P/E-consu- menten van de toekomst. Uit gesprekken meteen aantal 'studentenbanken' blijkt, dat de methodes van benadering niet overal ge lijk zijn. Maar er zijn wel parallellen, ledereen is het erover eens, dat de studentenmarkt heel eigen kenmerken heeft en dat het ver kopen van produkten aan jongeren in een door hen gewaardeerde sfeer moet gebeu ren, wil je succes hebben. Gevoel voor de groep en een ludieke sfeer zijn dan ook de wapens van de studentencoördinator. Om de juiste toon te treffen, wordt bij de intro ductie van de Studentenrekening nogal eens gebruik gemaakt van ouderejaars studen ten. Amsterdam 'We zijn al een paar we ken voor de introductiedagen begonnen met het verzenden van briefkaarten', zegt lan van Veen, hoofd Topsegment van de Rabo bank Amsterdam. 'Om er de stemming in te krijgen', vervolgt hij, 'want slagen op de stu dentenmarkt is grotendeels een kwestie van stemming. Van imago. We hebben dit jaar een goede tv-commercial, een prima strooi- folder, een aantrekkelijk premium en na tuurlijk een uitstekend produkt. Maar daar mee zijn we er nog niet. Het is eerder een goed begin van een trend die we vast moe ten zien te houden. Wij sponsoren hier in Amsterdam de grote studentenverenigingen stevig. Daarvoor stellen we de eis dat de studenten zelf op pad gaan om rekeningen sen onze studentikoze marktbewerking en de bank in de praktijk. Het premium van dit jaar - het Easy Money kortingsboekje - spreekt wat ons betreft nog meer aan dan wat we vorig jaar aanboden: filmbonnen ter waarde van f 20,-. En die deden het al heel goed. We hopen, dat studenten die het kor tingsboekje krijgen het gebruiken waar an deren bijstaan.' Alkmaar en Omstreken Bij de Rabo bank Zuivelbank Alkmaar en Omstreken be staat het studentenbestand voor een groot deel uit leerlingen van de Hogeschool: de HEAO, de HTS, de PABO en het Conservato rium. Studentencoördinator Lucien de Coo: 'We hebben nu evenals onze concurrent de Postbank een gratis rekening en daar zullen we zeker de nadruk op leggen. Hoe? We on derhouden goede contacten met de studen tenverenigingen en zijn op de introductieda gen op diverse plaatsen actief. Zo spon soren we jaarlijks de barbecue. We laten daar ons gezicht zien. Het gaat vooral om de PR.' In september 'Als we in gesprek ko men met studenten zeggen we wel dat we van de Rabobank zijn', zegt De Coo, 'en we hebben het natuurlijk over de Studenten rekening. Maar we gaan daar niet naar toe om direct te scoren. Dat doen we op ande re plaatsen die daar naar ons gevoel beter Studenten benaderen studenten. In Eindhoven zijn twee promotieteams namens de Rabobank Eindhoven actief. te verkopen. Niet meer en niet minder. En dat werkt. Die studenten spreken dezelfde taal en dan sta ik er iedere keer weer ver steld van met hoeveel gemak iemand be sluit van bank te veranderen. Zomaar, zon der aarzelen.' Kortingboekje Van Veen: 'Gisteren no teerden we bij een bezoek van twee uur aan de Amsterdamse Academie voor Bank en Financiën ruim veertig nieuwe Studenten rekeningen. Gelukkig maar dat het zo gaat, want anders kregen we in veel gevallen geen voet meer tussen de deur. Dan blijven ze bij ABN Amro of de Postbank. Overigens is het wel belangrijk dat studentcliënten zich ook thuis voelen bij onze bank. Met andere woor den, er mag niet teveel verschil bestaan tus- geschikt voor zijn. Zo gaat de studentenfol der mee als bijsluiter bij het studentenblad en we staan met een stand op de informa tiemarkt. Verder sponsoren we de 'credit card' van de nieuwe Mensa. Onze ervaring is overigens dat er tijdens de introductiedagen zoveel op de studenten afkomt, dat ze meest al niet echt toekomen aan het regelen van hun financiële aangelegenheden. We zien al wel duidelijk de effecten van de nieuwe cam pagne, maar verwachten de grootste drukte in september. Betaalrekeningen worden volgens een recente peiling massaal omgezet in Stu dentenrekeningen. Ongeveer 20 procent van ons Studentenrekeningenbestand bestaat op dit moment uit nieuwe rekeningen.' Eindhoven Ook de Rabobank Eindho-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 28