Popular Rabobank, een splinternieuwe bank in oprichting Rabo band Aan het einde van dit jaar, of in januari volgend jaar gaan in Madrid de deuren open van de Popular Rabobank (PR). PR is een dochter uit het huwelijk tussen de Rabobank en de Spaanse Banco Popular. In de nieuwe joint venture bank hebben de beide partners ieder een belang van precies 50 procent. De opstartfase draait op volle toeren. MADRID Valencia ^Alicante Nummer 17/6 september 1993 Met de ondertekening van een aan deelhoudersovereenkomst op 1 juli in Madrid gingen de Rabobank- organisatie en de Spaanse Banco Popular een nieuwe fase in van hun toch al hechte relatie. Het besluit om samen een nieuwe Spaanse bank op te richten was vastgelegd en werd bezegeld met de uitwisseling van geschenken. De Spaanse delegatie schonk de Nederlandse gasten een Nederlandstali ge versie van Cervantes' 'Don Quijote'. Een Spaanstalige biografie van Calvijn was het geschenk van Nederlandse zijde voor de Banco Popular. De invulling van de plannen, waar lang aan was gewerkt, kon beginnen. Strategische alliantie De Rabobank sloot, als onderdeel van het internationale beleid, met de Banco Popular al in 1989 een strategische alliantie. Door dit samen werkingsverband werd het mogelijk om Ne derlandse cliënten die zaken wilden doen in Spanje te bedienen via het zeer uitgebreide kantorennet van de Banco Popular. 'Het was als het ware een verlovingstijd, waarin we elkaar zeer goed hebben leren kennen', zegt Cor Broekhuyse, plaatsvervangend hoofd di rectoraat Internationaal. 'Deze strategische alliantie heeft voortreffelijk gewerkt. Verge leken met soortgelijke samenwerkingsver banden zijn de resultaten hier het grootst. Dat is zeker te danken aan de inzet van bei de kanten en de wil om er een succes van te maken. Eind 1992 werden binnen de al liantie zo'n 200 relaties bediend. Dat wij zo goed kunnen samenwerken met de Banco Popular komt voor een deel ook door de overeenkomsten in de structuur. Beide ban ken hebben een wijdvertakt kantorennet. 'Popular' beschikt over ongeveer 1.700 ves tigingen. De Spaanse partner is ontstaan uit de fusie van een aantal zelfstandig wer kende, regionale banken. Een aantal daar van draagt nog de oorspronkelijke naam, zo als de Banco d'Andalucta. Een bank dus met sterke, regionale en locale steunpunten die vanuit een eigen winstverantwoordelijkheid in hun regio opereren.' Zeer plezierige zakenvriend 'We heb ben de Banco Popular leren kennen als een zeer plezierige zakenvriend', vervolgt Broek huyse. 'Er leeft eenzelfde soort risicoge neigdheid en -perceptie. De bank heeft een verantwoorde bedrijfsvoering en is zeer de gelijk. Niet alleen is de Banco Popular de sterkste bank van Spanje, het is ook de op één na rendabelste bank ter wereld. Een prettige partner dus om plannen mee te ma ken. En dat hebben we dan ook gedaan. In een aanzienlijk aantal gesprekken hebben we de mogelijkheden bekeken van een joint venture bank. En de ideeën daarover bleken uiteindelijk zo levensvatbaar, dat werd be sloten tot oprichting van een nieuwe bank.' Mondiale food en agribusiness Waar om een heel nieuwe bank als de strategische alliantie zo goed werkt? 'Dat heeft te maken met de grote belangen die wij in Spanje heb ben', legt Broekhuyse uit. 'Een uitbreiding van onze aanwezigheid in Spanje past uitste kend in onze ontwikkeling naar een food- en agribusinessbank van wereldformaat. Spanje wordt in deze sectoren steeds belangrijker. Handel drijven in Spanje is niet eenvoudig en ook het opzetten van een heel eigen bank in dit land is geen sinecure. Daarbij komt dat we daarmee zeker ook de alliantiepartner zou den hebben gefrustreerd. Daarom én omdat de Banco Popular bewezen had een goede partner te zijn om mee samen te werken, zijn we om de tafel gaan zitten. Na de nodige be sprekingen is besloten tot de oprichting van een gezamenlijke bank.' Fifty fifty Broekhuyse: 'Veel van die gesprekken gingen over de mate waarin de partners gingen deelnemen in de nieuwe on derneming. Bij de opzet van de nieuwe Popular Rabobank hebben we besloten alles precies samen te delen. Het startkapitaal van 5 miljard pesetas, dat is f 73 miljoen, wordt voor de helft ingebracht door ons, voor de helft door Banco Popular. De directie en de Raad van Commissarissen is voor 50 procent Nederlands en voor 50 procent Spaans. Een minderheidsparticipatie was voor geen van beide acceptabel.' Zeker risico Een en ander is vastge legd in de aandeelhoudersovereenkomst. Daarin zijn ook regels opgenomen over een eventuele ontbinding als er in de toekomst iets mis zou gaan. 'Je praat daar niet graag over als je net hebt besloten tot zo'n innige samenwerking', zegt Broekhuyse, 'maar het is toch wel nodig. De oprichting van een nieuwe bank blijft een zeker risico. Ook het terrein waarop de nieuwe bank zich gaat be geven is nauw omschreven. De doelgroepen bestaan in de eerste plaats uit Spaanse en Nederlandse cliënten in de agribusiness. Ook de andere Nederlandse relaties in Spanje kunnen worden bediend via deze bank.' Eurodesk Dat zal overigens niet altijd het geval zijn. De Nederlandse vertegen woordiging in Madrid wordt opgenomen in de nieuwe bank, maar de strategische al liantie blijft bestaan. Ook de procedure voor plaatselijke banken ondergaat in eerste in stantie geen wijziging. Nieuwe relaties van plaatselijke banken die zaken willen doen in Spanje, worden aangemeld bij de in Utrecht zetelende Eurodesk. Daar wordt bepaald aan wie de aanvraag wordt doorgegeven. 'De mogelijkheid bestaat', aldus Broekhuy- g se, 'dat een huidige cliënt door het ontstaan van de nieuwe bank in de toekomst daar naartoe wordt overgebracht en dus in feite van bank verandert.' Broekhuyse: 'Omdat de Banco Popular niet beschikt over een grote kennis op het gebied van agribusiness zal die door ons worden ingebracht. Een aantal Rabobank- medewerkers gaat bij de nieuwe bank in Ma drid werken. Inmiddels zijn ook de directeu ren benoemd, de Raad van Commissaris sen is samengesteld en kortgeleden werd de plaats van huisvesting in Madrid be paald. Directeur van Nederlandse zijde wordt mr. Arnout van Schelven, het Spaan se deel van de directie wordt ingevuld door Alfredo Jiménez-Millas.' En waar komt pre cies het kantoorgebouw? Broekhuyse: 'Waar precies houd ik nog even voor me. Wel kan ik zeggen dat de vestiging op een uitstekende locatie in Madrid komt, in de nabijheid van de hoofdvestiging van Banco Popular.' ANDUKKrt Broekhuyse: 'De doelgroepen van Popular Rabobank bestaan uit Spaanse en Nederlandse cliënten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 25