De vertrouwelijkheid van cliëntgegevens wordt gewaarborgd. Financiële cliëntgegevens zullen uitsluitend worden gehanteerd voor de doelen, waarvoor ze aan de bank zijn toevertrouwd. Duidelijkheid over tarieven en condities is van groot belang; in contracten zullen geen onduidelijke en verborgen clausules worden opgenomen. Evenmin worden in offertes en aanbiedingen negatief-akkoordver klaringen gehanteerd (waarbij stilzwijgend van instemming van de cliënt wordt uitgegaan behoudens tegenbericht) behalve als dat nadrukkelijk in het belang van de cliënt zou zijn en tevens betrek king heeft op kleine bedragen. Het onder druk zetten van de cliënt wordt vermeden; de Rabobank onthoudt zich van het hanteren van oneigenlijke (ver)koopmotieven. De bank sluit - anders dan op basis van bancaire criteria - geen personen voor haar dienstverlening uit. Met name voor de leden geldt bovendien: De leden vormen het hart van de coöperatieve vereniging. De statutaire doelstelling 'belangenbehartiging' komt in materiële zin optimaal tot uitdrukking in de relatief lage financieringstarieven en gunstige voorwaarden. Als een lid tot de bank is toegetreden, heeft hij hiermee een bijzondere band. Dat vereist een zeer zorgvuldige beoordeling voor het accepteren van het lid. Als een lid onverhoopt in een financieel moeilijke situatie komt te verkeren, mag hij erop rekenen dat de bank zich zal inspannen om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden die gericht is op continuïteit van de onderneming van het lid. De Rabobank blijft ook in moeilijke tijden zolang als bedrijfsecono misch verantwoord is achter haar leden staan. DE SIGNATUUR VAN DE RABOBANK 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 17