4. De praktische betekenis van de grondslagen
De vier grondslagen voor de opstelling en houding van de
Rabobank komen tot uiting in het optreden naar alle (soorten van)
relaties. In deze paragraaf worden daarvan - ter illustratie - enkele
voorbeelden gegeven.
Het is slechts een greep, want het aantal en de verscheidenheid
van relaties is groot.
a. Leden en cliënten
De leden en cliënten van de Rabobank vormen te zamen de
relatiegroep, waarop het functioneren van de bank is gericht.
Binnen de coöperatieve opzet hebben de leden - met name bij
financieringen - een streepje voor.
Dit betekent niet dat 'gewone' cliënten onbelangrijk zouden zijn.
Als afnemer van bankdiensten hebben zowel leden als cliënten
beiden recht op toegewijde aandacht van de bank.
De Rabobank heeft bij het ontwikkelen van produkten en het
geven van advies primair het belang van leden en cliënten voor
ogen. De betekenis van het produkt - de functie en de toegevoeg
de waarde - voor hen staat centraal.
Ons streven is gericht op het realiseren van een gunstige
prijs/kwaliteitsverhouding van onze produkten en diensten.
Mede om dit te kunnen realiseren zijn doelmatigheid en soberheid
in de bedrijfsvoering vereisten.
De Rabobank streeft naar een duurzame relatie met de cliënt, die
moet kunnen rekenen op een zorgvuldige, integere dienstver
lening.
Het lange-termijnbelang van de cliënt weegt zwaarder dan het
realiseren van een - voor de bank - eenmalige profijtelijke
transactie.
8
DE SIGNATUUR VAN DE RABOBANK