4. De praktische betekenis van de grondslagen De vier grondslagen voor de opstelling en houding van de Rabobank komen tot uiting in het optreden naar alle (soorten van) relaties. In deze paragraaf worden daarvan - ter illustratie - enkele voorbeelden gegeven. Het is slechts een greep, want het aantal en de verscheidenheid van relaties is groot. a. Leden en cliënten De leden en cliënten van de Rabobank vormen te zamen de relatiegroep, waarop het functioneren van de bank is gericht. Binnen de coöperatieve opzet hebben de leden - met name bij financieringen - een streepje voor. Dit betekent niet dat 'gewone' cliënten onbelangrijk zouden zijn. Als afnemer van bankdiensten hebben zowel leden als cliënten beiden recht op toegewijde aandacht van de bank. De Rabobank heeft bij het ontwikkelen van produkten en het geven van advies primair het belang van leden en cliënten voor ogen. De betekenis van het produkt - de functie en de toegevoeg de waarde - voor hen staat centraal. Ons streven is gericht op het realiseren van een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding van onze produkten en diensten. Mede om dit te kunnen realiseren zijn doelmatigheid en soberheid in de bedrijfsvoering vereisten. De Rabobank streeft naar een duurzame relatie met de cliënt, die moet kunnen rekenen op een zorgvuldige, integere dienstver lening. Het lange-termijnbelang van de cliënt weegt zwaarder dan het realiseren van een - voor de bank - eenmalige profijtelijke transactie. 8 DE SIGNATUUR VAN DE RABOBANK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16