laiail Rabo band Commercieel Advies Bedrijven 1994 Boeren en tuinders Markttrends BETALEN MET JE PINCODeI Vernieuwing bedrijfsvoering Advies Bedrijfsvoering 1994 Nummer 16/23 augustus 1993 In het Commercieel Advies Bedrijven (CAB) voor het komende jaar staan drie thema's. Dit jaar zijn dat er nog vier, ieder kwartaal één. Omdat juli en augustus de vakantiemaanden bij uitstek zijn, zal in de tweede helft van volgend jaar één actie worden gehouden. Die begint in september. Net als dit jaar staat het eerste kwartaal van 1994 in het teken van de agrarische sector. 'Boeren, tuinders en de Rabobank werken samen aan de toekomst' is het thema. De actie voor het tweede kwartaal richt zich op niet-agrarische bedrij ven als het midden- en kleinbedrijf (MKB) en andere ondernemingen in de sector handel, industrie en dienstverlening (HID). Ook de non-profit sector, zoals scholen en ziekenhuizen, hoort tot de doelgroep. Efficiency in het betalingsverkeer is het thema van de twee de bedrijvenactie. In de derde en laatste actieperiode speelt de Rabobank in op markttrends in de HID-sector en het MKB. In de actieperiode, het najaar, neemt de uitgave Cijfers en Trends traditioneel een centrale plaats in. van de afdelingen Particulieren en Bedrij ven. Hun activiteiten kunnen bijvoorbeeld personele consequenties hebben. Daarom kan het beleidsplan Bedrijfsvoering pas na de vergadering van het managementteam worden afgerond.' Kruisbestuiving De volgende stap is de uitwerking van het plan door de subhoof- den Bedrijfsvoering. Het geheel wordt door genomen op een werkbespreking. 'Er vindt een soort kruisbestuiving plaats', zegt Zwer ver. 'De subhoofden geven aan welke pun ten zij belangrijk vinden en ik doe dat ook.' De werkbespreking vindt plaats op de bank, grotendeels na werktijd. 'Of je het bij de mensen thuis doet of niet, hangt af van de afdeling', meent Zwerver. 'Bedrijfsvoering zit anders in elkaar dan een commerciële af deling.' Voor- en najaar In het voorjaar be spreken de afdelingshoofden en de direc teur van de Groningse bank de doelstellin gen voor de langere termijn. Zwerver: 'We brainstormen over de toekomst van de bank, inclusief het personeelsbeleid.' In ok tober of november komen de jaarlijkse be- leids- en activiteitenplannen van de drie af delingen aan de orde. Daarbij wordt ook ge bruik gemaakt van het 'Kader voor de be leidsplanning door aangesloten banken'. 'We zien dat als een stukje actualisering van ons bestaande plan', aldus Zwerver. Korte termijn 'In het najaar zitten we met het managementteam een paar dagen op de hei. Buiten de bank dus', vertelt Boe- rema. 'Onderwerp is het beleid voor de ko mende één a twee jaar. We schieten op el- kaars beleidsplannen. De directeur doet daar actief aan mee en brengt ook zaken in. Verder houdt hij zich bezig met de coördina tie van de drie deelplannen. In de toekomst willen we ook het bestuur bij die bijeen komst gaan betrekken.' Zwerver: 'Als de plannen zijn bijgesteld en goedgekeurd door directie en bestuur, wordt naar de mede werkers toe uit de doeken gedaan wat de concrete activiteiten per afdeling zijn. Dat gebeurt zowel op papier als mondeling. In de loop van het jaar wordt het activiteiten plan wel eens bijgesteld. Bijvoorbeeld als er een nieuw produkt komt.' Contact met andere banken Pleegt de bank Stadskanaal overleg met banken in de buurt bij het maken van de jaarlijkse be leidsplanning? Ozinga van Bedrijven doet dat niet. 'Door tijdgebrek komt dat niet ge noeg uit de verf.' Zwerver maakt deel uit van een regionale overleggroep bedrijfsvoe ring. 'Ik toets mij graag aan andere plaatse lijke banken, ook aan grotere.' Boerema on derhoudt gemiddeld eens in de drie weken telefonisch contact met twee buurtbanken over zaken als gezamenlijk adverteren. Daarnaast komen de hoofden Particulieren van de Rabobanken in Oost-Groningen een paar keer per jaar bij elkaar. 'We proberen onze activiteiten in de particulierenmarkt te coördineren.' Niet ontevreden Over de opzet van de adviezen zijn de drie afdelingshoofden niet ontevreden. Boerema denkt dat het een ver betering is dat het CAP - net als het CAB - volgend jaar met thema-acties werkt. Zwer ver zet kanttekeningen bij een jaarlijks Ad vies Bedrijfsvoering: 'Het is niet altijd nodig om ieder jaar een nieuw plan uit te brengen. Bepaalde speerpunten, zoals kostenreduc tie, blijven de komende jaren actueel. Wijzi gingen kunnen worden opgevangen door los bladige aanvullingen.' De Rabobank Stadskanaal gaat zich weer opmaken voor haar volgende beleids plan. Het Advies Bedrijfsvoering en de twee commerciële adviezen voor 1994 verschij nen begin september. Dit jaar vergezelt een videoband het CAP en het CAB. Met daarop de hoofdpunten van het beleid voor het ko mendejaar. Kostenverlaging en een doeltreffender marktbewerking zijn de hot items in het Advies Bedrijfsvoering 1994. Deze doelstellingen hebben gevolgen voor de bedrijfsvoe ring en het management op de plaatselijke banken. Het Advies Bedrijfsvoering geeft vijf speerpunten. Optimaal inzetten van bestaande en nieuwe distributiekanalen, proces gericht en gestandaardiseerd werken en meer presteren met minder mensen zijn de eerste drie. De andere twee hebbben te maken met verbetering van de kwaliteit van het management en met scherpe financiële sturing.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7