'Beleidsplanning is een kwestie van kruisbestuiving' B Raho band Voor veel Nederlanders is de zomervakantie achter de rug. Tijd dus om weer aan de slag te gaan. September en oktober zijn maanden waarin plannen worden gemaakt. Soms is dat voor een volgende vakantie, soms voor nieuwe activiteiten. Ook Rabobanken maken in deze periode plannen. Die gaan over beleid en activiteiten voor het het komende jaar. De Commerciële Adviezen Particulieren en Bedrijven (het CAP en het CAB) en het Advies Bedrijfsvoering zijn hulpmiddelen bij de planning. Wie met de beleidsplanning heeft te maken, varieert per bank. Bij de Rabobank Stadskanaal worden de medewerkers steeds meer betrokken bij het opstellen van het be leidsplan. Commercieel Advies Particulieren 1994 Hulpmiddelen bij beleidsplanning Wonen Bouwen aan de toekomst Nummer 16/23 augustus 1993 rainstormen bij een collega thuis. Zo gaat de Rabobank Stadskanaal te werk bij het voorbereiden van haar beleidsplan Bedrijven. Als het Commercieel Advies Bedrijven door Rabobank Nederland wordt afgeleverd, gaan het hoofd Bedrijven, de relatiebeheerders, het hoofd Commer ciële Ondersteuning en de assurantie-advi seur aan de slag. Hoofd Bedrijven Anjo Ozin- ga: 'We bepalen eerst gezamenlijk welke ac ties we oppakken. Vervolgens werkt ieder een het gedeelte uit dat betrekking heeft op zijn taakgebied en formuleert zijn eigen doel stellingen. Daar praten we met z'n allen over in de avonduren. We plannen een aantal bijeenkomsten en houden die steeds bij iemand anders.' Eigen verantwoordelijkheid 'Ik zat eerst bij de Rabobank Hoogeveen', vervolgt Ozinga. 'Daar hadden de medewerkers van de afdeling Bedrijven inspraak bij het vast stellen van het plan. Dat beviel iedereen heel goed en daarom heb ik het ook in Stadskanaal geïntroduceerd. Ik vind dat bij voorbeeld relatiebeheerders verantwoorde lijk zijn voor hun eigen stukje beleid. Daar door neemt de betrokkenheid toe.' Waarom vinden de bijeenkomsten 's avonds plaats, buiten de bank? 'Brainstormen lukt niet goed onder werktijd. De telefoon rinkelt bij wijze van spreken de hele dag. En bij iemand thuis is het makkelijker om de juiste sfeer te creëren.' Vergelijkbaar Hoofd Particulieren Ka rin Boerema van de Groningse bank pakt het beleidsplan Particulieren op een vergelijk bare manier aan. 'De medewerkers van de afdeling schrijven, samen met mij, het deel De Commerciële Adviezen Particu lieren en Bedrijven en het Advies Be drijfsvoering zijn hulpmiddelen voor de korte - één jaar - termijnplanning van de plaatselijke banken. Banken kunnen de adviezen vertalen naar hun eigen, plaatselijke situatie. Het advies Bedrijfsvoering, het CAP en het CAB zetten voor volgend jaar de speerpunten, thema's en beleidsac centen op een rijtje en werken die ver der uit. Ook wordt een overzicht ge geven van de ondersteuning door Rabobank Nederland in de vorm van hulpmiddelen en opleidingen. Daar naast beschikt het Commercieel Ad vies Particulieren over een communi catieplan. Onderdelen van het CAB zijn verder een overzicht van promo tionele ondersteuning en een lijst met relatiemarketing-activiteiten. De segmentbladen Bank en Particulier, Bank en Bedrijf en Bank en Bedrijfs voering haken regelmatig in op de ad viezen. Het 'Kader voor de beleids planning door aangesloten banken' geeft de hoofdlijnen van het beleid voor de langere termijn. Het concept daarvan voor de periode 1994-1997 rolde onlangs van de persen. Sane ren en vernieuwen staan centraal. An dere hulpmiddelen voor de beleids planning zijn de Leidraad Plannings proces, waarin een procedure wordt gegeven voor het maken van het be leidsplan. Tenslotte verschijnt er aan het eind van elk jaar een circulaire over financiële stuurgrootheden. Daarin staan onder meer streefwaar den voor de kosten en opbrengsten per mensjaar. 'Cliëntbinding voor het leven' is de rode draad in het CAP, het Commercieel Advies Particulieren, voor volgend jaar. Niet de produkten, maar de behoeften van de cliënt staan centraal. De bedoeling van deze benadering is meer produkten per cliënt af te zet ten. In het CAP 1994 is geen lange lijst opgenomen met produktgerichte acties, zoals dat vroeger het geval was. 'Wonen' en 'bouwen aan de toekomst' zijn de twee thema's waar de commerciële activiteiten voor een belangrijk deel op zijn afgestemd. Naast de thema-acties geeft het CAP informatie over vier 'gewone' acties, die te maken hebben met produkten. Deze acties variëren van het vernieuwde assortiment spaarprodukten en de jaarafrekening van de betaalrekening tot de Jongerenrekening en de zorgverze keringen van Interpolis. Verder kunnen plaatselijke banken een keus maken uit een groot aantal activiteiten, die jaarlijks terugkomen. Voorbeelden daarvan zijn de verhuizers- markt, de studentenmarkt en efficiencyverbetering van het betalingsverkeer. De activi teiten worden in de nieuwe opzet van het CAP gezien als een onderdeel van de dage lijkse marktbewerking. van het plan dat betrekking heeft op hun werk. Daarbij is het Commercieel Advies Par ticulieren het uitgangspunt. Maar we pak ken niet alle acties op. Vervolgens presen teren de medewerkers hun plannen in een afdelingsbijeenkomst. Voor de uitvoering zijn ze zelf verantwoordelijk.' In de toekomst wil ze de beleidsplanning op dezelfde manier gaan doen als hoofd Bedrijven Ozinga. 'Het duurt even voordat de medewerkers eraan zijn gewend zelfstandig hun eigen deelplan op te stellen.' Afhankelijk Koos Zwerver, hoofd Be drijfsvoering in Stadskanaal, bekijkt het Advies Bedrijfsvoering eerst zelf. 'Ik pik de krenten uit de pap en verwerk die in het con cept-beleidsplan Bedrijfsvoering. Dat plan circuleert op onze afdeling en wordt be sproken in het managementteam. Bedrijfs voering is voor zijn beleidsplan afhankelijk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6