Rabo band Wereldbol vraagt om antwoord JT -----sa» Duizend vragen over export en maar één antwoord. Geen komkommer tijd financieel nieuws Country award van het blad Euromoney voor Rabobank Campagne woninghypotheken weer van start Bank in Beeld terug van weggeweest Per oktober superveilig honderdje Nummer 16/23 augustus 1993 Een wereldbol vol vragen vestigt de aan dacht op de bedrijven- actie 'Internationaal zaken doen'. Adverten ties, affiches en om slagmappen voor mai lings zijn voorzien van de globe. De actie ging op 15 augustus van start en duurt twee maanden. 'Duizend vragen over export en maar één ant woord. Rabobank. Aan genaam.' luidt het the ma van de derde bedrij- venactie van dit jaar. De adver tentie is voor het eerst te zien in Het Financieele Dagblad van 31 augustus. Daarna volgt de plaatsing in meer dan tien vak- en opiniebladen. Zo staat de wereldbol op 3 september in Account en op 8 september in RabobankAangenaam. Elsevier. De publiciteitscam pagne wordt afgesloten in de bladen Ondernemersvisie en Export Magazine van respectie velijk 5 en 6 november. De ad vertentie is ook beschikbaar voor gebruik in lokale dagbla den. Van komkommertijd was er bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen in Utrecht geen sprake. Doorlo pend rinkelt de telefoon. Jour nalisten stellen vragen die be trekking hebben op de volle breedte van het bankbedrijf. Van vastgoed-lease tot jonge- renpas, van sluiting van een lo kale zitting tot internationaal verzekeren. Twee onderwer pen stonden extra in de be langstelling: het EMS en de crisis in de agrarische sector. De spanning binnen het Euro pese Monetaire Stelsel was voor de Nederlandse journalis ten aanleiding om deskundigen van de Rabobank naar een re actie te vragen. De stafgroep Economisch Onderzoek en de afdeling Financiële Markten wa ren regelmatig 'in the picture'. Opmerkelijk is dat de NOS-tv de Rabobank niet benaderde. Dat heeft te maken met een roula- tie-systeem, zodat nu andere dealingrooms aan de beurt wa ren. Zeer regelmatig werd ook commentaar gevraagd op een tweede crisis, die in de agrari sche sector. Er werd vooral ge vraagd naar de liquiditeitspro blemen in de glastuinbouw en de varkensvermeerdering. De journalisten hebben vooral be langstelling voor cijfers. Ze wil len weten hoeveel bedrijven in de problemen verkeren en voor hoeveel bedrijven een faillisse ment dreigt. Plaatselijke ban ken werden ook regelmatig be naderd over dit onderwerp. De afdeling Voorlichtig en Externe Betrekkingen beantwoordde die vragen of gaf daarover advies. Het toonaangevende blad Euromoney heeft de Rabobank aangewezen als 'best bank' in Nederland. ABN Amro is de grootste partij in de aandelen markt. De beste in Nederland opererende buitenlandse bank is volgens Euromoney de Swiss Bank Corporation. Een ander financieel magazine The Banker' maakt jaarlijks de top duizend van banken in de wereld op. In die lange lijst, die Op 1 september gaat de pu bliciteitscampagne woninghy potheken weer van start. Het adverteren met actietarieven blijft centraal staan. Ook wordt de tv-commercial met de schildpad opnieuw ingezet. Het voornaamste doel van de campagne is het prijsimago te verbeteren en potentiële hypo theekgevers te prikkelen ook bij de Rabobank te komen infor meren. Rabobank Nederland zal in landelijke èn regionale dagbladen met actietarieven adverteren. In de Telegraaf op 1 en 29 september en op 27 ok tober, in het Algemeen Dagblad op 11 september en op 2 en 30 oktober. De plaatsingsdata in de regionale dagbladen zijn: 4 en 25 september, 23 oktober en 20 november. De adverten ties worden zoveel mogelijk in de woonbijlagen van de diverse kranten geplaatst. Ter onder steuning van de dagbladcam pagne wordt vanaf medio sep tember tot en met medio okto ber de commercial met de schil pad via de tv uitgezonden. Het zomerreces van Bank in Beeld zit er bijna op. Vanaf woensdag 1 september is het videojournaal weer wekelijks te zien. Op die dag verschijnt de 266ste aflevering. De eerst volgende woensdagen zonder Bank in Beeld zijn 20 en 27 ok tober. Dan is het herfstvakan tie. De laatste aflevering van dit jaar verschijnt op 15 de cember. is gebaseerd op de omvang van het vermogen, staat de Rabobank op de achtentwintig ste plaats. Internationale Ne derlanden Groep staat vier plaatsen hoger en de derde Ne derlandse bank in de top dertig van de Bankers top 1.000 is ABN Amro die de vijftiende plaats inneemt. De eerste zes plaatsen worden door Japanse banken ingenomen. De grootste Europese bank is de Franse Crédit Agricole. Bij de rating van Euromoney wordt niet alleen gekeken naar de omvang van het vermogen, maar ook bijvoorbeeld naar de verhouding van het vermogen tot het balanstotaal. Dat geeft meer de kwaliteit van de bank weer. Het huidige biljet van f 100,- wordt twaalf jaar na de introductie vervangen. De 'snip' zoals het honderdje be ter bekend is, blijkt een te ge makkelijke prooi voor valse munters. Het nieuwe biljet krijgt geen herkenbare, maar een grafische afbeelding met lijnen en cirkels. Vorig jaar werden alleen al bij een inval in een valsemunterij in Groot-Brittannië maar liefst 600.000 valse snippen in be slag genomen. De CRI meldt dat zij 359 valse exemplaren in beslag heeft genomen, voorna melijk kleurenkopieën. Voor het drukken past bankbiljetten- drukkerij Johan Enschedé een nieuwe techniek toe, waarmee het vrijwel onmogelijk wordt gemaakt het biljet te vermenig vuldigen met een kleurenko pieerapparaat zonder dat dit is te zien op de afdruk. De Ne- derlandsche Bank (DNB) hoopt hiermee de valsemunters een stap voor te zijn. De banken zullen de komende maand op de hoogte worden gesteld van hun rol bij het ver vangen van de snip, het con trolemiddel. Tegelijk met de uit gifte van het nieuwe biljet start DNB met een publiciteitscam pagne om de nieuwe coupures aan het Nederlandse publiek te presenteren. De Nederland- sche Bank wil de bankbiljetten sneller gaan vervangen. Om de twee a drie jaar wordt dan een nieuw biljet in omloop ge bracht, zodat ieder biljet zo om de vijftien jaar wordt vervan gen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16