Rabo Nummer 16/23 augustus 1993 ^llJ middelaar bepalen wat haalbaar is. Als dat reëel is, kunnen ze in het bestand van be middelbare mensen worden opgenomen en zullen ze de eerstvolgende keer worden voor gedragen als kandidaat.' Kwaliteit manager De rol van de manager bij arbeidsmarktbemiddeling is essentieel. Voorzitter van de werknemersdelegatie in de Caar Bob Kagenaar: 'De stijl van leidinggeven uit de jaren tachtig is niet meer die van het jaar 2000. Dat vereist een ander soort ma nager. Dat is de rode draad die steeds weer terugkomt. Daar wordt gelukkig naar gekeken. De medewerkers die in wat voor positie ook zitten en mogelijk in de klem komen door dit soort bewegingen en strakkere regels, heb ben het recht op een goede behandeling. In het verleden was er een grote mate van vrij blijvendheid. Iemand, die de manager niet aanstond en die op een ander plaats best be- Tielen en Kagenaar: 'Gezond overleg mag kritisch zijn. middelbaar zou zijn moest wel eens het on derspit delven. Er wordt dan iemand afgere kend op het falen van een ander. Dat moetje voorkomen.' Passend aanbod Tielen vindt dat als een functie vervalt er een passend aanbod moet worden gedaan. 'Ik ga ervan uit dat het aanbod reëel is. Maar wat is passend? Wie in terpreteert dat? Op zich kan één aanbieding niet zo erg zijn. Als het maar een functie is die past bij die medewerker. Wanneer een aanbod niet past, kan iemand legitiem worden weg gewerkt. Het kan dan een valkuil zijn. Is het iemand met bij wijze van spreken een scheve neus dan heeft ie pech gehad. Maar is het iemand die uitstekend communiceert dan is de kans op een goede aanbieding groter. Bij het intakegesprek kan de interviewer bepalen of het zinvol is of een aanbieding binnen de or ganisatie gedaan kan worden of dat er direct tot uitstroom moet worden overgegaan. Wie bepaalt of er alternatieven zijn. Is dat de ar beidsmarktbemiddelaar of zijn er nog andere mogelijkheden?' Omvangrijk 'De arbeidsmarktbemidde laar in een regio heeft een aandachtsgebied van zo'n twee, drieduizend man. Daarnaast is er een slecht inzicht in het menselijk kapitaal', denkt Kagenaar. 'De banken hebben de boek houding van het menselijk kapitaal vaak niet op orde. We zijn destijds gestart met het per soneelsontwikkelingsbeleid. Daar zat een water laten wegvloeien. Door het onvermogen van sommige managers kun je goede mensen kwijt raken, terwijl we een aantal mensen bin nenhouden waar we niet aan durven komen. Ik ben bang dat we kwaliteit verloren laten gaan. Als je gaat afbouwen zijn het vaak de besten die het eerst weg zijn. Hierdoor moet met een lagere kwaliteit een hoger prestatie niveau worden bereikt. Dat spoort mijns in ziens niet.' Hogere kwaliteit 'Er zijn ook hele goeie bewegingen', stelt Kagenaar vast. 'Verhoging van de kwaliteit, want de markt verwacht dat van de Rabobank. De kwaliteit moet omhoog omdat je ook andere segmenten gaat bedie nen. Bijvoorbeeld in de bedrijvensector. De Caar is daar heel reëel in. Maar er worden ook nieuwe mensen van een kwalitatief hoog niveau aangetrokken. Die krijgen uiteraard ook navenant betaald. Maar je vraagt je soms af of er al voldoende is gekeken naar mensen die al binnen je bedrijf zitten. En kunnen die niet - langzaam aan - met opleidingen een stapje hoger? Nu verhogen we alleen maar de kosten als die mensen erbij komen. Dat zijn tegengestelde bewegingen.' Reductie In de laatste vergadering van de Caar werd aangegeven dat er een wezen lijk verschil is tussen personeelsreductie en kostenreductie. Tielen: 'Heb je het over per soneelsreductie, dan moet je met het ar- beidsmarktbemiddelingsplan verder gaan. Heb je het over kostenreductie, dan moet je het niet alleen betrekken op arbeidsmarktbe middeling, maar dan moetje ook denken aan 36 uur werken in plaats van 40 uur. Daarbij kun je 10 procent winnen waarmee andere mensen aan de gang kunnen blijven. Arbeids marktbemiddeling is een benadering vanuit de personeelshoek en dat is geen slechte, maar vergeet de andere kant ook niet.' Beroepscommissie In de plannen is sprake van een beroepscommissie. Volgens Tielen zou die eigenlijk niet nodig moeten zijn. 'Maar je zou zo'n commissie als een vangnet moeten zien. Het gaat vooral om de zeker heidsbeleving als men er in de eigen omge ving niet uitkomt. We hebben veel regelingen en evenveel klachten- en beroepscommis sies. Eigenlijk zou je één centraal instituut moeten hebben waar je voor al die zaken te recht kunt. Dat is veel duidelijker. Als je één centraal meldpunt hebt vanwaar uit je naar allerlei disciplines gedirigeerd kunt worden, dan kun je op een ano nieme wijze je klacht kwijt. Op dat centrale punt kunnen ze je de weg wijzen. Dat werkt veel effectiever en het geeft een groter veiligheidsge voel.' Uitvoering gestart Inmiddels loopt het officiële besluitvormings proces door. Kamphuis: 'De Cen trale Kringvergadering heeft zich positief uitgesproken over de ge dachte achter arbeidsmarktbe middeling. Op de Centrale Kringver gadering van november wordt een definitief advies uitgebracht. De wijze van werken, de methodiek, is in grote lijnen onderschreven door de Centrale Kringvergadering van mei en op basis daarvan hebben wij ook gemeend al vanaf 1 juni aan de slag te kunnen gaan. Inmiddels blijkt dat plaatselijke banken en Rabobank Nederland een groot be roep doen op de arbeidsmarktbe middelaars.' Twee partijen 'De Caar en de OR van Rabobank Nederland gaan nog praten over de bijgestelde nota', vervolgt Kamphuis. 'Die hebben bij de eerste behandeling kritische kanttekeningen geplaatst. Ik kan me goed voorstellen dat de Caar en de OR, vanuit de medewerkers redenerend, er kritisch tegen aan kijken. Als wij zeggen dat we niet alleen binnen bezig zijn, maar ook naar buiten kijken, dan hangt het er maar net vanaf hoe je dat doet. Je hebt met twee partijen te maken. Wij zijn niet alleen op het management gericht, we helpen ook de mensen zich te bekwamen, om inzetbaar te zijn en te blijven binnen de orga nisatie. Pas als dat na meerdere pogingen niet lukt, zullen we samen met de medewer kers naar uitstroming kijken.' Met welke instelling gaan Tielen en Kage naar naar de volgende vergadering van de Caar? 'Ik zal er alles aan doen om zoveel mo gelijk mensen te bewegen om vanuit een po sitief kritische houding aan de vergadering plaats te nemen', zegt Tielen. 'We moeten met een goed afgerond produkt komen wat zo breed mogelijk in de organisatie kan worden gedragen.' Kagenaar is een man van con sensus: 'We blijven overleggen en gezond overleg mag heel kritisch zijn. Dan komen de goede dingen altijd bovendrijven. Ik denk dat er op enig moment iets goed uitkomt. Als we maar naar elkaar luisteren.' aantal instrumenten in. Ik zet inmiddels vraag tekens bij het feit of iedere plaatselijke bank een personeelsplan heeft. Hoeveel banken en afdelingen hebben inzicht in wat de mensen kunnen? In de Caar is inmiddels vrij duidelijk wat een personeelsplan zou moeten zijn, maar hebben banken dat? Kan de arbeids marktbemiddelaar snel inzicht hebben in wat voor menselijk kapitaal er zit en hoe er bijge stuurd wordt. Hoe moet het worden aange vuld als iemand uitstroomt?' Waswater 'Als het aantal formatie plaatsen afneemt, moet je mensen ook re kruteren op de plaatsen die je nog hebt', vindt Tielen. 'Als je kwaliteit zoekt, moet je in de hele organisatie kijken om de juiste mede werker op de juiste plaats te krijgen. Wat je dan aan menselijk kapitaal overhoudt, moetje buiten de organisatie bemiddelen. We moeten voorkomen dat we veel kwaliteit met het was-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13