Arbeidsmarktbemiddeling volop in discussie Rabo hand Binnen de vele overlegorganen die de Rabobankorganisatie rijk is, wordt al vele maanden intensief gesproken over arbeidsmarktbe middeling. Dat nieuwe woord heeft te maken met alle vormen van vraag en aanbod van medewerkers, met moeilijk in te vullen vaca tures en moeilijk te herplaatsen medewerkers. De Centrale Kring vergadering en de Caar hebben arbeidsmarktbemiddeling binnen kort - opnieuw - op de agenda. Nummer 16/23 augustus 1993 Arbeidsmarktbemiddeling is een nieuwe activiteit die de inmiddels twee jaar be staande interne arbeidsmarkt moet vervangen. De mogelijkheden van de interne arbeidsmarkt zijn te beperkt, zo zegt de nota, die over dit onderwerp in discussie is. Alleen bemiddelbare medewerkers in de functiegroe pen vijf tot en met negen werden via de inter ne arbeidsmarkt geholpen. Medewerkers met weinig of geen passende opleidingen, met wei nig werkervaring of medewerkers waarvoor bin nen de organisatie geen andere functies be schikbaar zijn, werden niet bemiddeld. Als de plannen doorgaan zal de doelgroep worden uit gebreid tot alle functiegroepen tot en met ne gen. Bijscholing zal grote aandacht krijgen en de adviseurs die zich bezighouden met ar beidsmarktbemiddeling voor de plaatselijke banken zullen vanuit de regio's opereren. Mobiliteit 'Arbeidsmarktbemiddeling moet managers en medewerkers helpen met het zoeken naar alternatieve aanwendbaar heid van hun kennis en kunde', zegt Ben Kamphuis, hoofd van de afdeling die de nieu we activiteit in de organisatie ten uitvoer moet brengen. 'Als die kennis er nog onvoldoende is, moeten de sluimerende talenten worden geactiveerd om verder te kunnen. Dat kan soms binnen de organisatie, maar soms ook daarbuiten.' Kamphuis spreekt uit ervaring: 'Ik heb aan den lijve ondervonden dat wisse ling van functie zowel geografisch als functio neel een hele verrijking kan betekenen. Als je je geografisch en wat functie betreft mobiel opstelt, wordt je een bijzonderheid in een or ganisatie als de onze. Daardoor krijg je kan sen.' Sturingsmechanisme Eén van de over legorganen die zich bezighoudt met arbeids marktbemiddeling is de Caar. Al eerder had deze landelijke adviesraad van werknemers en werkgevers een nota over arbeidsmarkt bemiddeling op de agenda. Op 1 september wordt een aangepaste versie van de nota be sproken. Hank Tielen zit vanuit de Onderne mingsraad van Rabobank Nederland in de Caar. Zijn visie over de ontwikkeling: 'De hui dige interne arbeidsmarkt is een sturingsme chanisme om de groei van het personeelsbe stand te remmen en om te buigen. Dat gaat te langzaam. Men wil de zaken strakker gaan aantrekken en de sturingsmechanismen naar de hele organisatie uitbreiden. Wil je perso neelsbemiddeling gaan doen, wil je een klei ner personeelsbestand, dan moetje centraal sturen. Dat mechanisme zat er bij de interne arbeidsmarkt niet in. De vrijblijvendheid wordt straks minder.' Mobiliteit Kamphuis legt het zwaartepunt van arbeidsmarktbemiddeling op mobiliteit van de factor arbeid. 'Dat is beter dan dis cussies over afslanking, Edab en kostenope- raties. Dan doe je tekort aan de mensen. Je moet de mensen laten zien hoe de toekomst eruit ziet. En wat die toekomst voor hen kan betekenen. Of die nu ligt binnen of buiten onze organisatie. Dan kunnen de medewerkers op tijd inzien welke kant het opgaat. Men kan dan zelf beslissen of men daarin mee wil. Zo niet, help ze dan aan een andere functie. Daarom moeten we ons bestel ook anders inrichten. De verhoudingen tussen manager en mede werker, arbeidsvoorwaarden, opleidingen, al les zal nog eens fundamenteel moeten wor den bekeken.' Verder kijken Arbeidsmarktbemiddeling staat niet op zichzelf. Managers zullen in een breder perspectief moeten kijken welke ta lenten mensen hebben. Ze moeten kijken wat ze nog meer kunnen. Kamphuis: 'Je ziet heel vaak dat mensen aan de balie beginnen en in de commerciële sfeer doorgroeien. Terwijl iemand misschien veel meer affiniteit heeft met cijfers, met structuren dan met het com mercieel proces. En je wordt na verloop van Kamphuis legt het zwaartepunt van arbeidsmarktbemid deling op mobiliteit van de factor arbeid. tijd vanzelf een hogergeplaatste medewerker, wellicht zelfs chef. Het promotiebeleid moet je dus ook anders gaan inrichten. Managers moeten zich in bredere zin en met een brede re mensinslag bekwamen.' Consensus 'We willen met arbeids marktbemiddeling vanuit consensus opere ren', zegt Kamphuis. 'Ik heb er helemaal geen behoefte aan om terecht te komen in ge dwongen situaties als het gaat om door- of uit stroom. Als er meer sancties in het sociaal plan zouden zijn en we zouden op basis daar van mensen buiten de organisatie moeten plaatsen, dan veroorzaak je zoveel onrust en heibel dat je niet goed meer kunt functione ren. Dan wil niemand meer met je praten. De kwaliteit van ons werk ligt erin, dat wij samen met mensen kijken naar wat zij zouden kun nen als zij iets anders moeten gaan doen. Waar liggen de talenten, hoe vinden wij die? Wij zouden als we het goed doen, steeds meer in overeenstemming in beweging moeten ko men, de manager, de medewerker en de ar beidsmarktbemiddelaar. Solidariteit 'Het kan in de toekomst niet zo zijn dat bank X tegen medewerkers zegt dat ze boventallig zijn', legt Kamphuis uit, 'en dat bij bank Y 15 kilometer verderop op hetzelfde moment een vacature wordt geplaatst voor een vergelijkbare functie. Als wij ons werk goed doen, gaan dit soort situaties in de toe komst tot het verleden behoren. We moeten daarin meer onderlinge solidariteit opbrengen. De coöperatieve gedachte moet ook over de grenzen van de plaatselijke, autonome bank verder worden doorgezet. Daarin hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid ten op zichte van ons grootste kapitaal, de mede werkers. Als we straks geen gemotiveerde mensen meer hebben, dan zitten we op een glijbaan.' Lastig Het management van plaatselijke banken krijgt het volgens Kamphuis straks vaak behoorlijk lastig. 'Het management moet gaan vertellen dat mensen in beweging moe ten komen, terwijl ze zelf al jarenlang op hun functie zitten. Ze voelen dat er nu andere din gen van de mensen gevraagd worden dan vijf of tien jaar geleden. Bij wat minder functione ren bleef je in dezelfde functieschaal en pro blemen werden niet echt fundamenteel be sproken. Dat leek in die tijd heel sociaal, maar dat is niet zo. Het management moet nu wat anders omgaan met talenten van mensen. Vragen als 'Wie ben jij?', 'Wat wil je?', 'Waar om wil je dat?' en 'Waarom kun je dat?', 'Waarom kun je dat niet', worden actueel. Het is de verantwoordelijkheid van de manager om dat te bespreken.' Handen ineen Kamphuis is van mening dat iedereen de handen ineen moet slaan en gezamenlijk oplossingen moet vinden. 'Dat kan ar beidsmarktbemiddeling niet alleen. Daarom worden er in het land begeleidingscom missies opgezet. Daarin zit ten directeuren, mensen van het regiokantoor en de ar beidsmarktbemiddelaar. Sa men gaan ze bekijken hoe zij de personeelsstroom met el kaar kunnen organiseren. De manier waarop de dis cussie in de Centrale Kring vergadering is verlopen, is erg hoopvol. Daarin werd ge sproken over méér onderlinge solidariteit en misschien wat minder autonomie op dit terrein van plaatselijke banken dan tot nu toe.' Zelf in beweging Als een medewerker op eigen initiatiefin beweging wil komen, dan kan hij zelf naar de arbeidsmarktbemiddelaar stap pen. Kamphuis: 'Wij willen managers goed helpen bij de invulling van de vraag naar me dewerkers. Als mensen zich kwalificeren voor de invulling van een bepaalde vraag, dan zou het dom zijn om die terug te sturen. Mensen die vanuit zichzelf in beweging willen komen, kunnen bij arbeidsmarktbemiddeling terecht. Zij kunnen samen met de arbeidsmarktbe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12