Interpolis baant zich een weg door Europa band De binnengrenzen van Europa vallen weg. Interpolis speelt daarop in door middel van een samenwerkingsverband met gelijkgestemde verzekeraars in andere Europese landen. En met een International Desk. Plaatselijke banken kunnen daardoor Nederlandse onderne mers die over de grens zaken doen met verzekeringen van dienst zijn. ARINA Nummer 15/9 augustus 1993 De particuliere, maar vooral de zakelij ke cliënt van de Rabobank kan ge bruik maken van de knowhow die de International Desk van Interpolis in Leid- schendam zich heeft eigen gemaakt. Een groeiende knowhow. 'Want', zo zeggen Henk Kasbergen, directeur Internationale Zaken, en adjunct-directeur Hans Roos, 'er is door In terpolis gekozen voor het 'try-and-error con cept.' Vallen en opstaan Met het 'door vallen en opstaan'-concept heeft Interpolis kennis vergaard over internationaal verzekeren. Kasbergen: 'Het is in onze verhoudingen met de Rabobank een nogal onge bruikelijk concept. We zijn er immers aan gewend om na de gelijk voorwerk een kant-en- klaar-produkt aan de banken aan te bieden. Inclusief een goede gebruiksaanwijzing. Dat is bij het verzekeren van be paalde Nederlandse belangen in het buitenland niet moge lijk.' Roos: 'Er waren natuurlijk al Nederlandse polissen die een internationaal risico dek ten. Denk maar aan een auto verzekering. Die kun je rustig hier afsluiten, daar heb je geen specialisme voor nodig. Het wordt ingewikkelder als iemand in het buitenland, par ticulier of bedrijfsmatig, bezit wil opbouwen.' Andere bepalingen Roos geeft twee voorbeelden: 'Een particulier koopt een huis in België. En een Nederlandse ondernemer laat in Frankrijk een loods neerzetten voor op slag van goederen, die in Frankrijk worden verkocht. In beide gevallen krijgen de betrok kenen te maken met juridische en risico- technische bepalingen van het land zelf. En, al vallen de binnengrenzen weg, we hebben in de verschillende landen nog lang niet de zelfde regelgeving. Zeker niet op verzeke- ringsgebied. Dat hebben we in de afgelopen jaren wel gemerkt.' Alternatief I nterpol is moest met een al ternatief komen. Dat is er nu met de Interna tional Desk, waarvan Roos manager is. Deze afdeling kan werken dankzij de strategische alliantie die Interpolis is aangegaan met ge lijkgestemde verzekeraars in Frankrijk, Bel gië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat samenwerkingsverband kreeg de naam ARI- NA.' Kasbergen: 'Ons bereik is echter groter dan die vier landen, omdat de verschillende deelnemers aan de alliantie ook weer doch ters of andere relaties in andere landen heb ben. Denk daarbij aan landen als Spanje, Ita lië en Griekenland. In de landen waar ARINA geen geschikte partners kan vinden, kan eventueel een acquisitie worden gepleegd of zelfs een eigen verzekeringsmaatschappij worden gecreëerd. Dat is bijvoorbeeld ge beurd in Hongarije. Het doel van ARINA is het verlenen van hulp aan eikaars klanten. Ook wisselen we onderling kennis uit op tal van terreinen. We doen dat op coöperatieve ba sis.' Vanuit Nederland Roos: 'Met Europa 1992 in zicht dachten we aanvankelijk dat veel bedrijven zich in het buitenland zouden gaan vestigen. We meenden die door te kun nen sturen naar collega's in het buitenland. Daarmee zouden we aan onze plicht hebben voldaan. Maar nu zien we dat er veel meer wordt gekozen voor uitbrei ding van de activiteiten van uit Nederland naar het bui tenland. Dat is dus wél in teressant. Zowel voor de bank als voor de verzeke raar. Zo'n klant blijft en die willen we óók graag bedie nen met produkten die even goed zijn als de Nederland se.' Lokale verzekeraar Om welke verzekeringen gaat het? Roos: 'Bijvoor beeld om aansprakelijk heidsverzekeringen en brand en bedrijfsschadedekking. We zien daarbij dat ieder land zo zijn eigen eisen stelt. Wil iemand in Spanje een pand verzekeren, dan moet ook het aardbevings risico worden meeverzekerd. In België en Frankrijk moet het aansprakelijkheidsrisico ten aanzien van de eigenaar of van boeren worden gedekt. Dat pleit voor het inschake len van de lokale verzekeraar. Die heeft al die zaken al in zijn standaard polis opgenomen.' Kasber gen: 'We hebben het ook over internationale pen sioenregelingen. Dat is een gecompliceerd vraagstuk. In dat kaderwerken we samen in een uitgebreid internatio naal netwerk, het Agri Beni- fits Netwerk. Daarin zijn alle ARINA-leden vertegenwoor digd en bovendien partners in Finland, Griekenland, Zweden, Oostenrijk, Luxem burg, Hongarije en Spanje.' Procedure Hoe komt zo'n internationale verzeke ring tot stand? Roos: 'De plaatselijke Rabobank legt contact met onze Interna tional Desk. Daar wordt aan gegeven welke informatie en documenten no dig zijn om de procedure te starten. De In ternational Desk leidt vervolgens de aan vraag door naar de collega in het buitenland. Als de polis terugkomt bij de International Desk, draagt die het label van de partner en is gesteld in de taal van de partner. Momen teel nog wel. We controleren en checken of de afspraken die vooraf zijn gemaakt, zijn nagekomen. Zijn er bijzondere bepalingen ten opzichte van een normaal produkt, dan ma ken we daarvan een - meestal verkorte - vertaling. Dat pakket gaat naar de Rabobank die erom heeft gevraagd. We belasten de De naam ARINA is samengesteld uit de eerste letters van de namen van de deelnemers aan de strategische alliantie: A Groupe AMA Frankrijk R R+V Duitsland 1 Interpolis Nederland N NFU HUTUM United Kingdom A ABB België bank daarvoor vervolgens in guldens in reke ning-courant. Vanaf dat moment lopen de in ternationale zaken gewoon mee met de na tionale.' Eigen label Kasbergen: 'De polissen die op deze manier tot stand komen dragen nog altijd het label van de buitenlandse part ner. De volgende stap die we te zijner tijd wil len zetten is het leveren van polissen onder eigen naam. En in het verlengde daarvan ligt de Europolis. De situatie moet zo worden dat de klant geen grenzen voelt. Zelfs niet als een bedrijf in vijf, zes verschillende landen vestigingen heeft.' Maar zover is het nog lang niet. Daarvoor moet er nog heel wat gebeu ren. Ervaring opdoen 'We zijn het verst met België en Duitsland', vertelt Roos. 'Met activi teiten daar hebben we zowel op particulier als op zakelijk gebied al veel ervaring kunnen op doen. Want daar zit 'm de kneep. Hebben we in een land maar twee, drie gevallen per jaar, dan groeit onze kennis niet al te snel. Re search plegen heeft weinig zin, omdat iedere zaak weer anders ligt. Een groot probleem waar we verder tegenop lopen zijn de verschil len in organisatie. Neem bijvoorbeeld Frank rijk. Daar wordt niet gewerkt met een interme diair. Onze partner is er regionaal georgani seerd. We zijn nu druk doende om daar en ook in de andere deelnemende landen te ko men tot één centraal aan spreekpunt van waaruit kan worden gewerkt. Wat dat be treft was Interpolis met haar International Desk de absolute koploper binnen de alliantie.' 'We vragen begrip voor het feit dat we nog niet kun nen werken met kant-en-klare produkten', zegt Roos. 'Maar die zullen er op termijn zeker komen. Nu is het belangrijk dat we voor de klant een goe de oplossing kunnen vinden voor zijn internationale verze keringsbehoefte. Onze desk vervult daarbij een onmisbare coördinerende rol.' Kasbergen: 'We doen het op coöperatieve basis. Roos: 'We kozen voor het 'try-and-error-concept'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9