•Jummer 15/9 augustus 1993 Jaarna al snel een succes. 'Wij kijken in «Jederland altijd een jeetje naar de cen- en', aldus De Haas, en het besef groeide, Jat ons land te klein s voor de exploitatie /an diverse infrastruc- :uren. Maar ook dat ro'n opzet veel te tostbaar zou worden als iedere bank zelf alle kosten daarvan rou moeten betalen. De conclusie was dan aok dat samenwer- <ing de beste oplos sing zou bieden, ook al betekende dat mis schien het inleveren van wat concurrentie mogelijkheden. Nu heeft iedere bank een eigen netwerk waar zij ook commercieel ver antwoordelijk voor is. Daarnaast is er voor gezamenlijke reke ning één infrastruc tuur waar de diverse netwerken aanhan gen.' Opbouw 'In die structuur zit de Bank- GiroCentrale, de organisatie die onder meer het interbancaire betalingsverkeer tussen zo'n zeventig Nederlandse banken regelt', legt Kremers uit. 'En IAN, het Interbancair Autorisatie Netwerk. Daaraan hangen niet alleen de netwerken van de banken, maar ook die van Beanet, de centrale schakel tus sen betaalautomaten op de verkooppunten en de computers van de banken. En van EPSS, het European Payment Services Sys tem in Brussel, de organisatie die gea- gebruik vanuit diverse daaraan gekoppelde Europese landen mogelijk maakt. In de na bije toekomst komt daar een verbinding met New York bij voor transatlantische transac ties. Voor datacommunicatie is elektronisch betalingsverkeer eigenlijk een eenvoudige techniek', constateert Kremers. On-line to issuer De Haas: 'Indertijd werden de netwerken toch nog wat primitief aan elkaar gekoppeld. Daar kwamen pro blemen van en die leidden op hun beurt tot de beslissing dat iedere transactie die via welk netwerk dan ook binnenkwam, altijd eerst voor fiattering doorgeleid moest wor den naar de eigen bank van de pas- of card- houder. Het systeem 'On-line to issuer' vol doet nu uitstekend. Zo goed zelfs dat ande re landen ons als voorbeeld nemen.' Gastgebruik 'De problemen waar ik het over had, ontstonden in 1985 door de introductie van het gastgebruik', vertelt De Haas. 'Het gastgebruik draaide totdat me dewerkers van Veronica Nieuwslijn bij Wijf fels een koffer met geld op het bureau de poneerden met de mededeling: Dit is uw geld. We hebben het uit uw automaten ge haald.' Het gastgebruik ging voor een aan tal maanden uit de lucht en er werd beslo ten tot het 'On-line to issuer'-systeem. Er wordt wel eens gezegd dat Nederlandse banken een fraude-tic hebben. 'Dat zal dan wel', zegt De Haas, 'maar onze huidige ma nier van werken is niet fraudegevoelig. En Kremers: 'Een kink in de kabel is geen probleem meer. dat is wel heel plezie rig, want zelfs bij ge ruchten kan een cliënt al afhaken. In Italië kwam door een affaire met de geldautomaten het hele gebruik van het elektronisch beta lingsverkeer plat te lig gen. Het heeft wel een jaar geduurd voor het weer enigszins op gang kwam.' Betaalautomaten Kremers: 'De belang rijkste filosofie achter de geld- en betaalauto maten is ingegeven door de vraag: Kunnen we het betalingsver keer zo goedkoop mogelijk maken? En in het verlengde daarvan: Hoe kunnen we het kostendekkend ma ken? Dat betekent een enorme investering van onze kant om de klant ter vervanging van de traditionele pro- dukten, andere pro- dukten aan te bieden die voor ons als bank goedkoper zijn. In 1985 verschenen in Noord-Brabant de eerste betaalautomaten. De zogenoemde Brabantproef ging van start bij plaatselijke benzinestations en enkele winkels. Nu in 1993 zitten we op zo'n 1,5 miljoen transacties per maand. Een enorme groei markt die nog lang niet aan het eind is.' Buitenland De Haas: 'Momenteel doen we tes ten met het buitenlandge bruik van de betaalauto maat. Het wordt in de na bije toekomst voor Neder landers mogelijk vanuit het buitenland met pas en pin code te betalen. Buiten landers kunnen dan van hieruit hetzelfde doen. Spanje was bijna klaar voor dit zomerseizoen, maar wij waren nog niet te vreden over de resultaten. We vonden het afbreukrisi co nog te hoog. Er moet nog wat meer aan worden gesleuteld, zodat we er ze ker van kunnen zijn dat we een goed produkt leveren. Het aantal correcte trans acties moet 100 procent zijn. Want al wordt de fout in het buitenland gemaakt, onze klanten komen bij ons klagen. We hopen er volgend jaar februari ope rationeel mee te zijn.' Kosten Kremers: 'Technisch gezien is er niet zo'n groot verschil vergele ken met gelduitgifte. Ook hier kan gebruik gemaakt worden van een solide en veilig netwerk. De accep- Supermarkten tatie van de betaalautomaat door het pu bliek ligt ver boven de 80 procent. In die zin staat niets het succes van deze vorm van elektronisch betalen in de weg. De compli caties liggen aan de bedrijvenkant en heb ben te maken met de kosten. Bedrijven be talen de betaalautomaat, de datacommuni catie en ook de verwerking door Beanet. Per transactie is het bedrijf al gauw een bedrag tussen dertig en zeventig cent kwijt. Er is de laatste drie jaar een stevige discussie ge voerd over die kosten. Helaas wat te veel via de media en niet rechtstreeks met de ban ken. Belangrijkste reden voor de kosten is de controle van de transacties bij de eind- bank. Doe je dat niet dan giert de fraude zo de pan uit.' Engelse toestanden 'Is er geen con trole bij de eindbank, dan krijgen we, zoals we hier zeggen, Engelse toestanden', voor spelt Kremers. 'Daar staan de systemen off- line. Er wordt geen goedkeuring gevraagd bij de bank, maar er wordt gewerkt met een be paalde limiet. Dat betekent voor de georga niseerde misdaad een inkomstenbron van ongeveer 1,4 miljard op jaarbasis. In Ne derland, Duitsland en Scandinavië is dit sys teem niet gekozen, omdat die fraudegevoe ligheid werd voorzien. Frankrijk kent een merkwaardig systeem waarbij een strookje uit de automaat komt, dat moet worden ge tekend. Het is zo omslachtig en fraudege voelig dat er nu wordt gewerkt aan de groot schalige introductie van de chipcard. Een prachtig systeem waarbij geen autorisatie via het netwerk nodig is, omdat alles al in de chip zit.' 'De kosten van contro le zijn niet gering', ver volgt Kremers. 'Zeker niet voor supermarkten die met een heel kleine winstmarge werken. Er zit ongeveer één gul den winst op een om zet van vijftig gulden. Moet er van die ene gulden nu ook nog eens een paar dubbel tjes af voor de betaal automaat, dan blijft er niets over. Aan de an dere kant bespaart de betaalautomaat veel werk. Geld tellen bij voorbeeld, de kas op maken. Een midden stander telt die uren misschien niet, maar de bank wel. Dat bete kent dat wij goedkoper kunnen draaien en uit de winst die dat ople vert willen we de kos ten naar rato voor de gebruiker verlagen.' 'Met het plaat sen van geldautomaten zien we de verzadi- gingsgraad naderen', aldus Kremers. 'Moge lijk komt er nog een aantal bij door het slui ten van kleine kanto ren. Wat de betaalauto maat betreft zijn we nog lang niet aan de li miet.' De Haas: 'Buitenlandgebruik van de betaalautomaat In Spanje is waarschijnlijk in februari opera tioneel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7