Elektronisch netwerk? Dat knopen we toch even aan elkaar! Rabo band In Frankrijk kwam eind juni een bange droom tot leven. Ongeveer de helft van het landelijke netwerk voor elektronisch betalen en geld opnemen viel uit. Niet voor een ogenblik, maar van zaterdag morgen half elf tot zondagnacht half drie. Kan dat in Nederland ook? Er is wel eens iets mis gegaan, maar Wim Kremers en Jos de Haas van de produktgroep Betaaldiensten maken zich geen zorgen meer: 'Franse toestanden' zijn bij ons praktisch ondenkbaar. Even als Engelse of Belgische... We doen het zo gek nog niet!' Nummer 15/9 augustus 1993 Cijfers kunnen heel welsprekend zijn. En dat zijn ze zeker als het gaat om het gebruik in Nederland van het elektronische netwerk voor het betalings verkeer. Per jaar wordt bij de Rabobank on geveer 100 miljoen keer geld opgenomen via de geldautomaat. Het aantal betalingen per betaalautomaat neemt van maand tot maand sterk toe. De voorspelling van Kre mers dat er dit jaar landelijk wel eens 20 mil joen transacties via betaalautomaten zou den kunnen plaatsvinden, lijkt - naarmate het jaar vordert - steeds reëler te worden. Nachtmerrie Stel je met zulke grote getallen eens voor dat er problemen met het netwerk ontstaan. In Frankrijk viel de grote klap op zaterdagmorgen toen er een maxi mum aan mensen op de been was om bood schappen te doen voor het weekend. Een nachtmerrie in haar ergste vorm. 9 Miljoen Fransen moesten maar zien hoe ze hun weekendboodschappen afrekenden, 9 mil joen boze bankklanten. Vraag aan Kremers en De Haas: 'Hoe kon dat gebeuren?' De Haas zet op het whiteboard een punt - Pa rijs - en trekt van daaruit lijnen het land in. 'Eén centraal geregeld netwerk, met welis waar een paar steunpunten elders, maar zonder regionale of lokale netwerken. Zo'n netwerk is heel kwetsbaar.' Dubbele uitvoering 'In Nederland be staat het netwerk uit verschillende niveaus', legt De Haas uit. 'leder deel kan op zichzelf draaien, maar het ene deel kan ook door functioneren als in het andere deel een sto ring zou optreden. De verschillende units zit ten 'meteen koperdraadje' aan elkaar vast. Gaat één van die verbindingen kapot, dan valt hooguit een klein deel van het totale netwerk uit. Het eigen netwerk van de Rabo bank biedt nog een extra zekerheid omdat het dubbel is uitgevoerd.' Aardbeving 'Laten we eens aannemen dat we worden getroffen door een zware aardbeving die het eerste systeem volledig uitschakelt', licht De Haas toe. 'Dan heeft systeem nummer twee binnen drie uur de ta ken volledig overgenomen. Zo'n aardbeving zou dan tenminste een kracht moeten heb ben van zeven op de schaal van Richter. RTN, het Rabobank Telecommunicatie Netwerk, is niet alleen dubbel uitgevoerd, het kent méér voorzieningen die zijn gericht op een zo com pleet mogelijke dienstverlening. Komt er bij voorbeeld ergens een kink in de kabel, dan gaat het dataverkeer bij de breuk automa tisch de andere kant op en vindt zo weer de weg naar de andere netwerken.' Beschikbaarheid De Haas: 'Bij ons eigen netwerk komen we op een beschik baarheid van 99,98 procent. Buiten ons eigen netwerk is dat landelijk gezien 99,64 procent. Bij een calamiteit kunnen reke ninghouders van de Rabobank bij de eigen geldautomaten dus nauwelijks problemen krijgen. Ook de betaalautomaten die aan RTN hangen blijven functioneren, omdat de gegevens van de Rabobankcliënt daar zijn opgeslagen en voor autorisatie van de trans actie alles aanwezig is. Maar zelfs aan een klein cijfertje achter de komma wordt zwaar getild, want dat vertegenwoordigt nog een flink aantal transacties.' Fout in programmering Het systeem blijkt heel solide. Rechtvaardigt dat de ver wachting dat er bij de Rabobankorganisatie nooit iets is misgegaan? 'Nee, nee', verzucht Kremers, die bij de herinnering aan 1 no vember 1990 nog even moet slikken. 'Het was mijn eerste werkdag in deze functie', ver telt hij. 'Ik was er net toen het hele Rabobank Telecommunicatie Netwerk uitviel. In het computercentrum Best was bij de program mering een fout gemaakt. Vreselijk, maar naar aanleiding van deze gebeurtenis gaf de Hoofddirectie de opdracht om binnen een jaar een dubbel systeem te maken. Er was één geluk bij het ongeluk', zegt Kremers. 'Het was op die ongeluksdag verschrikkelijk slecht weer. Wie er niet uit hoefde, ging niet. Dat be tekende betrekkelijk weinig klanten. Maar dan heb ik het toch nog over zo'n 350.000 ex tra bezoekers aan de bank. Ga maar na, drie kwart van alle geldopnames gaat tegenwoor dig via de automaat.' Goede keus Door te kiezen voor een systeem van aan elkaar gehaakte ringen wordt het risico voor grote rampen gemini maliseerd. Was dat wijsheid of een gelukkig toeval? Kremers: 'Misschien geen van bei de. Het is eerder een kwestie van mentali teit. Nederland was, Europees bekeken, met de ontwikkeling van een elektronisch net werk laat. België stond bijvoorbeeld al hele maal vol automaten toen wij nog moesten beginnen. Spanje en Portugal waren ons ver voor en ook Frankrijk had er al een hele ge schiedenis opzitten. Ik heb het nu over de ja ren '83, '84. Alleen de Rabobank en de Postbank hadden toen experimenteel een aantal gea's.' Samenwerking Het gebruik van de gea kwam aanvankelijk aarzelend op gang, maar het 'geld uit de muur halen' werd KTS/KIK Gea Rabobank Gea gastbank Centraal Boek Personalisering CSAT Centraal systeem gastbank Gea buitenland BeaNet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6