Neutraal Meldpunt on gebruikelijke transacties beschikbaar Rabo band 4' 4r X X X Eind mei baarde het weekblad Elsevier opzien met een artikel waarin de Rabobank Hulst cen traal stond. Dat verhaal oogstte veel publiciteit en het leverde zelfs vragen op in de Tweede Ka mer. Het witwassen van geld en de positie daarbij van medewer kers was vervolgens punt van discussie voor de Hoofddirectie en de vakorganisaties. Dat re sulteerde in het instellen van een onafhankelijk meldpunt waar medewerkers terecht kun nen als er elders geen gehoor is. Melden ongebruikelijke transacties Normaal Geen gehoor bij management 1 Medewerker Chef Management Plaatselijke bank eenheid Rabobank Nederland Intern Meldpunt (Crisismanagement en Fraude bestrijding) Neutraal Meldpunt Nummer 15/9 augustus 1993 Een situatie als in Hulst, waar het hui dige bestuur en management overi gens volkomen buiten staan, kan heel wat beroering teweeg brengen. Tot nu toe is het aantal gevallen waarin de leiding van een Rabobank niet wilde meewerken aan het doormelden van een verdachte transactie beperkt gebleven. Fred Horbeek is hoofd van de stafgroep Coördinatie Beveiliging. Bij hem is het Neutraal Meldpunt neergelegd. Nieuwe wetten Horbeek: 'Naar ver wachting worden op 1 januari de wet Mel ding Ongebruikelijke Transacties en de wet Identificatie bij Financiële Dienstverlening van kracht. Daardoor zullen medewerkers méér met dit onderwerp worden geconfron teerd en wordt de kans groter dat mede werkers in zo'n moeilijke situatie terecht komen. Door de open wijze van communiceren in onze organi satie verwacht ik echter dat het niet vaak zal voorkomen. Maar om dat de rechtsbescherming van medewerkers in zo'n geval van principieel belang is, moet er een neutraal meldpunt zijn. Ook al zou het maar één keer per jaar voorko men.' Melden bij management Banken mogen niet meewerken aan het witwassen van geld. Dat is vastgelegd in een gedragscode. Als er wordt vermoed dat er iets niet in orde is, moet dat worden gemeld aan het management van de bank. En het management neemt contact op met het Interne Meldpunt bij Rabobank Nederland. Horbeek: 'Niet altijd is de leiding van een plaatselijke bank echter bereid om mee te werken aan het melden van een transactie die naar de mening van een medewerker verdacht of on gebruikelijk is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de leiding van een bank zelf erbij betrokken is.' Doormelden Wat moet een medewerker in zo'n situatie doen? Horbeek: 'Als hij van mening is dat een melding ten onrechte niet is doorgegeven, kan de medewerker het hoofd Coördinatie Beveiliging, die het Neutraal Meldpunt bemant, bellen of schrijven. Dat kan ook als naar de mening van de medewerker de procedure niet is gevolgd of als er binnen de bank waar hij werkt he lemaal geen procedures rond het witwassen aanwezig zijn. We zijn bereikbaar onder telefoonnummer (030) 902105. Naar aanleiding van de melding zal ik vervolgens een on derzoek instellen.' Zolang dat nodig is, blijft de identiteit van de mede werker geheim. 'Daarbij nemen we de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht naar alle partijen', licht Horbeek toe. 'Niet alleen naar de medewerker, maar ook naar het management en de organisatie.' Afwijkende situaties Welke feiten en omstandigheden kunnen wijzen op een ver dachte transactie? Horbeek: 'Het gaat altijd om afwijkingen van wat gebruikelijk is. Fei ten en omstandigheden die op een ver dachte transactie kunnen duiden zijn bij voorbeeld afwijkingen van het normale ver loop op de rekening. Of een afwijking van wat er gebruikelijk is in de inkomensgroep waartoe de cliënt behoort. Maar een ver dacht persoon kan ook zonder een aanwijs bare reden bankieren buiten het werkgebied of zonder een duidelijk economisch doel transacties laten uitvoeren.' Herkennen Hoe kan een medewerker zo'n afwijkende situatie herkennen? 'Mo menteel ontwikkelt de overheid zogenaam de indicatoren. Dat zijn aanwijzingen voor transacties die ongebruikelijk zijn. We heb ben inmiddels allerlei hulpmiddelen om de plaatselijke banken op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen', zegt Horbeek. 'Zo heeft de Nederlandse Vereniging van Ban ken voor medewerkers de video 'Mario A' en een bijbehorende brochure laten maken. De video is beschikbaar op de meeste banken, maar van de brochure zijn er te weinig afge nomen, zeker als je bedenkt dat die voor ie dere medewerker is bestemd. Het NIBE ver zorgt een workshop over de bestrijding van het witwassen van geld bestemd voor het management, interne controleurs en mede werkers die zijn belast met het instrueren van collega's. Het NIBE geeft bovendien een losbladig handboek uit over dit onderwerp en medewerkers van Crisismanagement en Fraudebestrijding verzorgen cursussen en lezingen.' Consequenties Wat zijn de conse quenties als een bank zich niet houdt aan de regels voor het identificeren, legitimeren, registreren en melden? 'De bank en dus de directies en besturen zullen kunnen worden vervolgd voor strafbare feiten. De bank heeft er daarom veel belang bij dat er wa terdichte procedures zijn om witwassen te voorkomen en om witwaspraktijken te mel den. Medewerkers kunnen zich in principe niet schuldig maken aan het niet melden. De financiële instelling is meldingsplichtig en niet de individuele medewerker. Naast het Neutraal Meldpunt is er het Intern Meldpunt. Gaat al les volgens de afspraken, dan moeten daar de meldingen terecht komen. De afdeling Crisismanage ment en Fraudebestrijding treedt voor de Rabobankorganisatie op als Intern Meldpunt. Deze afdeling onderhoudt het contact met het meldpunt van Justitie, dat op 1 ja nuari start. Daarom is besloten het Neutraal Meldpunt te beleggen bij het hoofd van de stafgroep Coördi natie Beveiliging. Binnen de staf groep is er inzicht in de meidhisto rie van de betreffende banken en inzage in de voor het onderzoek noodzakelijke bestanden. Hor beek: 'We denken op deze wijze de vereiste zorgvuldigheid te kunnen waarborgen.' Horbeek is verantwoordelijk voor de meldingen aan het Cen traal Meldpunt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5