Proef met Rabofoon-leenlijn gestart CD's voor Spaar- feest worden goedkoper Natürlich bei der Rabobank Voorlichting krijgt er woordvoerder bij Reisspel brengt DirectService onder de aandacht Nummer 15/9 augustus 1993 Het spaarfeestgeschenk voor dit jaar blijkt een schot in de roos. Plaatselijke banken bestelden 130.000 exemplaar van de twee CD's. Dat maakte het mogelijk de prijs te verla gen naar f 5,- per stuk. Rabobank Nederland bood de compact discs aan tegen een richtprijs van f 5,25 per stuk. Die prijs was gebaseerd op een bestelling van 60.000 exem plaren. De grote belangstelling resulteerde in een inkoopvoor deel van ruim f 30.000,-, waar door de richtprijs met een kwartje naar beneden kon. 'Dance on and on different sty- les', de CD voor jongeren vanaf negen jaar, is favoriet. Daar voor kwamen 80.000 bestellin gen binnen. Van de kinder-CD, met bekende tv-liedjes van de Jody Singers, werden 50.000 stuks besteld. De compact discs worden be gin oktober uitgeleverd. Cliënten van vier Brabantse Rabobanken kunnen voor in formatie over een lening kie zen tussen een bezoek aan de bank of één telefoontje. Op woensdag 14 juli ging een proef met een telefonische leenlijn van start bij de banken Eindhoven, Veldhoven, Geldrop en Heeze. De eerste twee we ken belden bijna 300 mensen het 06-nummer. Snelheid, gemak en anonimiteit zijn voor de consument steeds belangrijker bij het lenen van geld. Via de Rabofoon-leenlijn krijgt hij voor f 0,40 per minuut informatie over het bedrag dat hij maximaal kan lenen, de maandtermijn en de looptijd. Tijdens kantooruren kan men worden doorverbonden met een adviseur van de Rabobank. Wie een vrijblijvende schriftelij ke offerte wil, spreekt naam en adres in. Net als de gewone Rabofoon wordt de leenlijn ge stuurd door een voice response systeem met de stem van tv- presentatrice Ellen Brusse. De proef met de Brabantse leenlijn duurt tot 31 december. In okto ber vindt een tussentijdse eva luatie plaats. Eerder deden de Rabobank Haarlemmermeer en een aantal Limburgse banken een proef met een leenlijn, die werd bemand door medewer kers van de bank. Van de ande re concurrentbanken bieden on der meer de Postbank en de ABN Amro een telefonische leenservice. Onlangs rolde een Duitstali ge brochure van de Rabobank van de pers. De Duitse parti culier is de doelgroep. De brochure kwam er dankzij de vraag van Rabobanken in grens gebieden en in toeristencentra. Het hulpmiddel, dat qua vorm geving aansluit bij de huidige communicatielijn, geeft infor matie over alle diensten van de Rabobank, uitgezonderd reizen. Met een antwoordformulier uit de brochure kunnen Duitsers la ten weten dat zij belangstelling hebben voor een 'Beratungs- gesprach'. De Duitse brochure kan op de gebruikelijke manier in Best worden besteld. Prijs f 5,-, bestelnummer 8234. Bin nenkort zal ook een Engelstali ge Rabobank-brochure het dag licht zien. Service. De vragen gingen over de voorwaarden van euroche ques, de koers van de Italiaan se lire, de gea in Italië en de kosten van een reisverzekering. Vervolgens diende een slagzin te worden afgemaakt. Iedere deelnemer aan het DirectSer vice Reisspel ontving een cur- vimeter, waarmee afstanden op landkaarten kunnen worden be rekend. Verder waren er per bank een hoofdprijs - een drie daagse reis naar Venetië - en vijf tweede prijzen - een ver- taalcomputer - te winnen. Hoe wel de respons per bank varieerde, hadden vooral de Rabobanken Beverwijk en Har- dinxveld-Giessendam niet te klagen over belangstelling. Jong en oud deden mee. Veel deel nemers merkten dat de appara tuur meer mogelijkheden bood dan zij aanvankelijk dachten. De proef met DirectService zal dit najaar worden geëvalueerd. Op 6 sep tember treedt Frank van der Meijden (37) in dienst van Rabobank Ne derland in Utrecht. Bij de afdeling Voorlichting en Ex terne Betrekkingen (VEB) zal hij onder meer verantwoorde lijk zijn voor de (pers)woord- voering en voorlichting op het gebied van dienstverlening aan particulieren en voor het be talingsverkeer. Van der Meijden komt van de Consumentenbond, waar hij coördinator van de persvoor lichting was. In die functie was hij regelmatig voor commentaar te zien in het KRO tv-program- ma 'Ook dat nog'. Bij de afde ling Voorlichting en Externe Be trekkingen treden, naast Van der Meijden, als woordvoerder op Fokkeline Padmos met als aandachtsgebieden het mid den- en kleinbedrijf en agrari sche bedrijven en Jan Dost voor public affairs en het bankbedrijf van Rabobank Nederland inclu sief de buitenland-activiteiten. Ook coördineert hij de dagelijk se werkzaamheden bij VEB. 'Als ik mijn reis met Direct Service voorbereid, heb ik voor het pakken alle tijd.' Met deze slagzin won T. de Kok (2de v.l.), cliënt van de Rabobank Hardinxveld-Giessendam, on langs een reis naar Venetië. Aan de wedstrijd konden cliën ten van de zes Rabobanken met DirectService-apparatuur meedoen. Doel van de prijsvraagactie was het stimuleren van het gebruik en de acceptatie van de zelfbe- dieningsapparatuur bij de zes DirectService proefbanken - 's Hertogenbosch, Tilburg, Be verwijk, Arnhem, Rotterdam en Hardinxveld-Giessendam. Cliën ten moesten vier vragen beant woorden en konden daarvoor de hulp inroepen van Direct-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16