Rabo band Nummer 15/9 augustus 1993 dewerkers van de bijkantoren waren niet vol ledig geïnformeerd over de actie en konden niet goed inhaken op de betaalautomaat.' Bankhal Wat gebeurde er in de bank- hal tijdens de actieperiode? Den Haan: 'Wij hadden een demo-opstelling van telebankie ren in ons bedrijvenadviescentrum, waar de afdeling bedrijven is gehuisvest. Vlak voor de bijeenkomst over de betaalautomaat hadden we een bea-demo op de bedrijvenbalie ge plaatst. En doorlopend vertonen we een videoband met informatie over bedrijvenpro- dukten.' Ook in Boxmeer sierde de betaal automaat de bedrijvenbalie. De Rabobank Soest heeft in de bankhal de beschikking over een display. Daar stond telebankieren opgesteld. De bank Raalte had in een apar te hoek de bea en telebankieren geplaatst. Kleinschalig De vier Rabobanken hiel den allemaal mini-seminars of informatiebij eenkomsten op de eigen bank. De ene bij eenkomst had telebankieren als thema, de andere de bea en soms werden de twee pro- dukten samen behandeld. De Rabobank Soest noemde de mini-seminars over tele bankieren inloopdagen. Kruithof: 'Cliënten zaten, met een relatiebeheerder, achter de PC in de bestuurskamer. We hadden de kan tine, waar we de gasten ontvingen, laten op vrolijken door een etaleur. Dat verlaagt de drempel, net als het informeren in kleine groepjes. Het bekende verhaal van zitten en luisteren, met een grote groep, werkt vol gens mij niet.' Anders Den Haan heeft andere erva ringen. 'Wij organiseerden in april een avond voor zo'n veertig ondernemers over tele bankieren. De bijeenkomst was in ons be drijvenadviescentrum. Alle relatiebeheer ders en de produktspecialist betalingsver keer waren er. We hadden een adviseur van I'alter Arends (29). Kwam ruim tien jaar geleden ij de Rabobank Boxmeer als baliemedewerker en nu hoofd Bedrijven. De bank heeft een klein grarisch bestand en voornamelijk relaties in de ilD-sector, 450 om precies te zijn. Bij de bank 'oxmeer gingen 85 mailings over telebankieren e deur uit en 25 over de betaalautomaat. 'ddie de Koning (45) is sinds 1983 relatiebe- eerder bedrijven en produktspecialist betalings- erkeer bij de Rabobank Raalte en ruim veertien jar in dienst van die bank. De Overijsselse bank <eeft ongeveer evenveel - zo 'n 250 - niet-agrari- che als agrarische cliënten. Over de bea werden iO bedrijven benaderd en over telebankieren 100. Rabobank Nederland uitgenodigd. Zijn ver haal was goed en enthousiast.' De andere twee banken zijn, net als Soest, voorstander van mini-seminars. 'Als de groep groter wordt dan vijftien of twintig man, gaan men sen zich verschuilen. Dan verdwijnt je per soonlijke benadering', aldus Arends. Zelf doen De bank in Soest nodigde voor het seminar over de bea een adviseur van Rabobank Nederland uit. Het gedeelte over telebankieren werd door medewerkers van de bank verzorgd. Ook de Rabobank Boxmeer maakte geen gebruik van externe mensen op het seminar over telebankieren. Arends: 'De relatiebeheerders bedrijven en ik deden het commerciële deel en onze automatiseringsdeskundige hield zich bezig met de technische aspecten.' De Koning van de bank Raalte hield zelf een inleiding op de bijeenkomsten. 'Van te voren had ik de cursus 'Presenteren en demonstreren te lebankieren' gevolgd en geoefend met col lega's als toehoorders.' Pleitbezorgers De Overijsselse bank organiseerde voor accountants een apart mini-seminar over telebankieren. De Koning: 'Ze hadden dat liever bij dan een bijeenkomst waar ook ondernemers waren. Accountants in ons werkgebied willen heel graag geïnfor meerd worden over onze acties.' De banken Soest en Almere hielden tijdens de MKB- actie geen aparte bijeenkomsten voor ac countantskantoren. De Rabobank Soest stuurde ze wel een uitnodiging voor één van de mini-seminars voor ondernemers. 'Goe de pleitbezorgers, zoals accountants, zijn heel belangrijk', benadrukt Kruithof. De vier banken ondervonden dat het bij telebankie ren belangrijk is dat er zowel contacten zijn met de eigenaar of de directeur van het be drijf als met de gebruiker - de administrateur of de partner van de eigenaar. 'Als de ge bruiker er tevreden over is, koopt de direc teur het meestal wel', licht Arends toe. Reacties 'Wat ons opviel is dat klan ten gewoon geïnformeerd willen worden', zegt Kruithof. 'Jullie moeten vaker dit soort activiteiten doen, kregen wij te horen.' Ook de andere banken kregen positieve reacties van ondernemers op de bijeenkomsten. De Koning: 'Ondernemers vinden het een goe de zaak dat je aandacht besteedt aan hun problemen. Als een klant een paar weken met een bea of met telebankieren werkt, zou je als relatiebeheerder eens moeten bel len of binnenlopen om te vragen hoe het gaat. Dat doen wij te weinig.' Kruithof vertelt dat niet alleen de bijeenkomsten, maar ook het premium van de bank Soest - een zwar te pen, met goudkleurige opdruk - succes had. 'Die pen is gigantisch aangeslagen. Cliënten vragen er nog steeds om.' Telebankieren Vooral telebankieren scoorde tijdens de actie voor het midden- en kleinbedrijf. De bank in Almere sloot vlak na de informatiebijeenkomst 15 overeenkom sten af en kwam daarmee op 70 teleban kierende bedrijven. De Rabobank Raalte heeft nu 30 telebankierende bedrijfscliën- ten en verwacht dat daar op korte termijn nog zo'n 10 a 15 bijkomen. De Koning: 'Aan het eind van het jaar willen we op vijftig uit komen.' Eind vorig jaar had de Rabobank Soest twintig cliënten die telebankieren. Nu zijn dat er 45 en eind van dit jaar moeten het er 50 zijn. De Rabobank Boxmeer had begin van dit jaar 21 pakketten telebankieren ver kocht. Momenteel zit de bank op 45 en de verwachting is dat ze eind van dit jaar tus- sen de 50 en de 55 telebankierende be- drijfsrelaties heeft. Bea loopt De afzet van de betaalauto maat komt op gang. Den Haan, wiens bank er twintig heeft afgezet: 'Vooral garagebe drijven en supermarkten hebben in ons werkgebied een bea.' De Rabobank Box meer vermeldt in de felicitatie-advertentie voor de betaalautomaat ook bedrijven met een bea die niet bankieren bij de Rabobank. 'Dat werkt prima', licht Arends toe. 'Op dit moment zijn er zes relaties met een bea en eind van het jaar wellicht vijftien.' In Soest hebben vijf bedrijven een betaalautomaat via de Rabobank. De doelstelling voor dit jaar is tien bea's. De Koning over de situatie in Raalte: 'De acceptatie van een nieuw pro- dukt komt bij ons iets later dan in het wes ten. Maar het produkt verkoopt zich min of meer vanzelf. Als de één een bea heeft, wil de ander hem ook. Wij hebben nu acht rela ties met een betaalautomaat.' Problemen De vier rond de tafel zijn te vreden over de produkten telebankieren en de betaalautomaat. Kruithof: 'Ook over de voorloper van het hele verhaal, TGT (trans actiegebonden tarifering), ben ik zeer te spreken. Dat geldt ook voor de onderne mers.' De andere drie hebben soortgelijke ervaringen. Minder te spreken is het viertal over de levertijd van de passen voor tele bankieren, die in de actieperiode nogal op liep. 'Omdat we niet snel konden leveren, durfden wij het produkt op een gegeven mo ment bijna niet meer te verkopen', meldt Kruithof. De Koning: 'In het algemeen vind ik dat de dienstverlening van de produkt- groep Betaaldiensten nogal eens te wensen overlaat. Dat geldt voor informatie, onder steuning en telefonische bereikbaarheid. Soms licht je daardoor de cliënt verkeerd voor. Het vervelende is dat de klant de plaat selijke bank daar op afrekent.' Verschillende tarieven 'Wat ik ook jammer vindt', vervolgt De Koning, 'is dat er zoveel verschillen in werkwijze en tarieven zijn tussen Rabobanken onderling. Ik bedoel daarmee de installatiekosten van teleban kieren en de 'subsidiëring' van betaalauto maten. Meereenheid in beleid zou onze uit stralingten goede komen.' De banken Raal te, Soest en Almere hebben ervoor gekozen de installatie van telebankieren te laten ver zorgen door een automatiseringsbedrijf. De Rabobank Boxmeer laat de installatie van het pakket over aan de automatiserings deskundige van de bank. De bea-subsidie blijkt van bank tot bank te verschillen. 'Wat je teruggeeft aan een bedrijf heeft ook te maken met de individuele en de plaatselijke situatie', meent Den Haan. Wat vinden de vier banken van de manier waarop zij de actie voor het midden- en klein bedrijf hebben aangepakt? 'Onze opzet is goed bevallen, maar ik sluit niet uit dat we het een volgende keer anders doen', zegt Den Haan. 'De periode, het tweede kwar taal, was prima voor de doelgroep.' Ook de banken Raalte, Soest en Boxmeer zijn te vreden. 'Vooral over de persoonlijke bena dering ben ik zeer content', geeft Arends aan. Kruithof en De Koning zijn het daarmee eens. De vier zijn ook tevreden over de afzet van bea's en pakketten telebankieren in de periode van april tot en met juni. De resul taten van de actie blijken te hebben beant woord aan de verwachtingen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13