'Klanten willen gewoon geïnformeerd worden' Rabo band De vier rond de tafel Tachtig enveloppen met de hand voorzien van een adres. De onder nemer persoonlijk benaderen, door iemand die hem door en door kent. Een betaalautomaat die zichzelf verkoopt. Zaken die aan de orde komen als vier heren uit de bedrijvenhoek rond de tafel pra ten over de tweede bedrijvenactie van dit jaar. Nummer 15/9 augustus 1993 Vier mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei actuele onderwerpen. Deze keer gaat het gesprek over de marktbewerkingsactie voor bedrijven, die vorig kwartaal werd gehouden. De actie richtte zich op ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De betaalautomaat en Rabo Telebankieren Bedrijven speelden een hoofdrol. Voor de bedrijvenmarkt staan dit jaar vier acties op de rol. leder kwartaal één. De eerste actie richtte zich op agrariërs en de tweede op ondernemers in het MKB. Internationaal actieve onderne mers vormen de doelgroep van de derde ac tie, terwijl de vierde bedrijvenactie in het te ken staat van relatieonderhoud in het MKB. De acties staan in het CAB, het Commer cieel Advies Bedrijven. Vroeger waren er jaarlijks veel meer bedrijvenacties. Beter dan vroeger Sjaak den Haan van de Rabobank Almere noemt de nieuwe opzet 'een goede zaak'. Walter Arends van de bank Boxmeer is het met hem eens. 'De thematische opzet geeft méér duidelijkheid naar de afdeling toe. ledereen weet waar hij mee bezig is en voor wie.' Ook Pim Kruithof van de Rabobank Soest en Eddie de Koning van de bank Raalte zijn te spreken over het CAB 1993. 'Beter dan vroeger. De meeste thema's spreken ons aan', aldus Kruithof. De vier vinden, naast het CAB, het 'vakblad' Bank en Bedrijf een goed hulpmiddel bij de activiteiten in de bedrijvenmarkt. Scoren 'Het kost veel tijd om een ac tie goed voor te bereiden', vindt De Koning, 'vooral als je wilt scoren. Een actie doen zonder te scoren is zonde.' Den Haan, Arends en Kruithof delen zijn opvatting. Zo wel in Almere als in Soest zijn de relatiebe heerders met elkaar om de tafel gaan zitten om over de doelstellingen van de actie voor het MKB te praten. Dat betekende dat er zou worden gestreefd naar de afzet van bepaal de aantallen betaalautomaten en pakketten telebankieren. In Boxmeer bespraken de produktspecialist betalingsverkeer, de rela tiebeheerder bedrijven, het hoofd Commer ciële Binnendienst en het hoofd Bedrijven de actie. Bij de Rabobank Raalte nam De Koning de actie ook door met de balie medewerkers bedrijven. 'Baliemedewerkers kennen het betaalgedrag van de klant soms beter dan relatiebeheerders.' Voor en tegen 'Het stellen van doelen is voor jezelf een stimulans. Ook is het van belang voor de afdeling en informatief voor de rest van de bank', aldus Arends. De Ko ning is van mening dat het stellen van doe len voor een actie ook een keerzijde heeft. 'Als je het doel, het aantal, niet haalt, zou je kunnen concluderen dat de moeite voor niets is geweest. Maar het kan ook beteke nen dat de klant nog niet rijp is voor een pro- dukt.' Arends ziet een positieve kant aan een niet gehaalde doelstelling. 'Je praat er met z'n allen over waarom het niet is gelukt. Daar leer je van.' Zelfde voorbereiding De vier banken gingen bij de voorbereiding van de MKB- actie in grote lijnen op dezelfde manier te werk. Ze maakten een selectie van te bena deren cliënten en stuurden een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst over de be taalautomaat of telebankieren. Eén van de relatiebeheerders of het hoofd Bedrijven - degene die de cliënt het beste kent - on dertekende de brief. De follow-up werd tele fonisch gedaan. De Rabobank Boxmeer hield in hoofdlijnen de modelbrief van Rabo bank Nederland aan. De bank in Soest deed dat niet. Kruithof: 'Wij hebben zelf een brief in elkaar gedraaid. Daarbij hielden we wel de rode draad van Rabobank Nederland aan.' Handgeschreven 'We hebben de en veloppen voor de brieven met de hand ge schreven', vervolgt Kruithof, 'met blauwe inkt. Zo'n handgeschreven envelop valt op tussen de stapel post die een bedrijf dage lijks krijgt.' Arends: 'Strikt zakelijk gezien en rekening houdend met Edab zou je zeggen dat dat niet kan. En als ondernemer zou ik me afvragen of de bank geen PC heeft.' Kruithof: 'Dat dachten wij eerst ook, maar zo is het niet. Wij hoorden dat de mensen het heel mooi vonden.' Kruithof benadrukt dat een nauwkeurige selectie heel belangrijk is. 'Beter een kleine groep waarvan je zeker weet dat ze komen dan een grote groep waar van er maar een paar geïnteresseerd zijn.' Hele bank informeren De Koning: 'De andere medewerkers van de bank moeten op de hoogte zijn van de activiteiten. Ze moeten weten wanneer er bijvoorbeeld een bijeenkomst op de bank plaatsvindt.' Kruit hof voegt daaraan toe: 'Bij ons wordt ook de telefoniste over acties en bijeenkomsten in geseind, zodat ze meteen kan doorverbin den met de juiste persoon.' Hoe is het met de informatievoorziening naar de bijkanto ren gegaan? 'Dat is bij ons in Raalte niet zo aan de orde. We hebben één bijkantoor dat vier uur per dag open is', vertelt De Koning. Kruithof: 'Wij hebben onderschat dat een heleboel detaillisten - potentiële bea-ge- bruikers - op de bijkantoren komen. De me- Pim Kruithof (36) is senior relatiebeheerder bi drijven en produktspecialist binnenlands bet, iingsverkeer bij de Rabobank Soest, waar hij 1983 begon. Het MKB en vrije beroepen - 80 cliënten - vormen het overgrote deel van de bi drijfsclientèle van de bank. Voor de bea en telt bankieren werden 160 ondernemers benaderd. Sjaak den Haan (45) werkt bijna 25 jaar bij c Rabobank. Sinds 1989 als senior accour, manager bij de Rabobank Almere, daarvoor bij c bank Alphen a/d Rijn. Ruim 600 onderneminge in de sector HID domineren het bedrijvenbestar, van de bank Almere, die 90 mailings verstuurd over telebankieren en 40 over de betaalautomaa

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12