Rabobank beantwoordt duizend vragen over export Rabo band Internationaal zaken doen: Het thema van de derde bedrijvenactie van dit jaar. In het eerste kwartaal werd extra aandacht besteed aan boeren en tuinders. Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf waren de doelgroep van de actie voor het tweede kwartaal. Nu is het de beurt aan bedrijven die internationaal actief zijn. De actie begint op 15 augustus en duurt twee maanden. Centraal staat het in bankenland unieke 'Rabo Expertsysteem Buitenland'. Nummer 14/26 juli 1993 Economische recessie of niet, het vo lume van het buitenlandse betalings verkeer bij de Rabobank steeg in het eerste kwartaal met 10 procent. Ook het imago van de Rabobank als internationale bank is verbeterd. Uit een marktonderzoek dat in juni werd gehouden blijkt dat 62 pro cent van de Rabobankcliënten in de sector handel, industrie en dienstverlening de Rabobank een internationale bank vindt. In september 1991 bedroeg dat percentage nog 39. Het marktaandeel van de Rabobank in de buitenlandse dienstverlening is 25 pro cent. Rabobank geen koploper De ABN Amro is koploper. Dat geldt zowel voor de aantallen buitenlandtransacties als voor het buitenlandimago van de bank. Van haar HID- relaties vindt maar liefst 86 procent dat ze met een internationale bank zaken doet. Ruim 100.000 bedrijven in Nederland - een kwart van het totale aantal - zijn internatio naal actief. Vooral ondernemingen in de HID- sector houden zich bezig met export en im port. Ongeveer 30.000 ondernemers ne men buitenlandprodukten af van de Rabo bank. Zo'n 10.000 relaties bankieren wel bij de Rabobank voor hun binnenlandse beta lingsverkeer, maar regelen hun buitenlandse betalingen via een andere bank. Onbekend 'De internationale dienst verlening van de Rabobank en de mogelijk heden van Interpolis en De Lage Landen zijn niet bekend genoeg', constateert Cor Weijns van de produktgroep International Banking Services. 'Dat komt omdat wij nog maar zo'n jaar of tien actief zijn als internationale bank. We moeten in de actieperiode, maar ook daarna, structureel werken aan ons imago en aan de verbetering van onze marktpositie. We zijn op de goede weg, maar het kan beter. Ons marktaandeel in de internationale dienst verlening zou 40 procent moeten worden.' Actie voor alle Rabobanken Weijns: 'Sommige plaatselijke banken zeggen dat ze nauwelijks of geen internationaal actieve cliënten hebben. Maar iedere bank blijkt in de praktijk te maken te hebben met zakelij ke buitenlandtransacties. En ieder werkge bied heeft potentiële buitenlandrelaties, zo wel onder Rabobankcliënten als onder niet- cliënten.' Vierhonderd plaatselijke banken hebben ingetekend op de actie Internatio naal zaken doen. Weijns heeft de indruk dat niet alle banken even intensief zullen mee doen. 'Dat is jammer, want het buitenland- bedrijf is voor de bank aantrekkelijk vanwe ge de provisie-inkomsten.' Cliënten en niet-cliënten De derde be drijvenactie richt zich op beginnende en op KcBuiSsysteem Buitenland Ri«lco Ovetïlcht "Sago ESDÜ i auM J®L r SF*'!» S.pLSSi .is-, (v,v i BkiEËü welke hij wil afdekken. 'Daarna berekent het systeem in een paar seconden de gunstig ste condities voor de cliënt', licht Weijns toe. 'De verschillende mogelijkheden spre ken aan doordat er gebruik wordt gemaakt van illustraties.' Goed voor imago 'Met het Rabo Ex pertsysteem Buitenland kunnen we klanten beter bedienen', vindt Weijns. 'Alle know how zit in de PC en dus heb je die als bank in huis. Vooral voor kleinere Rabobanken met minder specialismen heeft dat grote voordelen. Daarnaast toont het systeem aan dat we een moderne buitenlandbank zijn. Het werkt imagoversterkend naar zowel beginnende als ervaren internationaal ac tieve ondernemers. En het REB kan ook wor- ervaren im-en exporteurs. Instanties die de ondernemers adviseren, zoals accountants kantoren en Kamers van Koophandel, wor den ook geïnformeerd over de actie. 'In to taal zullen de plaatselijke banken tussen de 5.000 en 10.000 mailings versturen', schat Weijns in. 'Vooral Rabobankcliënten die met hun buitenlandse betalingsverkeer bij een andere bank zitten, moeten worden bena derd.' Na de mailing bestaat de follow-up uit bijeenkomsten, cursussen voor beginnende exporteurs en landendagen voor ervaren buitenlandrelaties. Voor Rabobankrelaties die hun buitenlandse betalingsverkeer re gelden via een concurrentbank en overko men is er een premium, een EG-certificaat met douanestempels. Uniek hulpmiddel In de gesprekken tussen bank en ondernemer speelt het Rabo Expertsysteem Buitenland (REB) een belangrijke rol. Het REB is een primeur in de 'tZ Het Rabo Expertsysteem Buitenland werd ontwikkeld en gebouwd door de produktgroep International Banking Ser vices en het Centrum voor Toegepaste Wiskunde. bankwereld. De produktgroep International Banking Services ontwikkelde en bouwde de PC-toepassing samen met het Centrum voor Toegepaste Wiskunde. Alleen de gezond heidszorg en het openbaar vervoer - de reis- planner van de NS - maken gebruik van ver gelijkbare systemen. Het REB geeft een ad vies op maat over valutakeuze en leverings- en betalingscondities bij internationale han delstransacties. Gunstigste condities Onderdeel van het REB is een bestand met gegevens over 45 landen en talloze leverings- en be talingscondities. De bank moet informatie invoeren over onder andere de afnemer, het transport en de exportervaringen van de on dernemer. Ook moet worden aangegeven welke risico's de ondernemer accepteert en Weijns: Tedere plaatselijke bank heeft internationaal actieve ondernemers in haar werkgebied. den gebruikt voor het opleiden van mede werkers.' Rabo Export Plan Een ander hulpmid del voor de bedrijvenactie is het Rabo Export Plan. Het naslagwerk werd in 1988 geïntro duceerd voor startende exporteurs. In vijf fases wordt aandacht besteed aan zaken doen in het buitenland. Het plan heeft on langs een face lift ondergaan en is eenvou diger van opzet. Weijns over het gebruik er van: 'Wij adviseren de bank het boek samen met de ondernemer door te nemen. In de praktijk blijkt dat het meegeven van infor matie vaak niet werkt. De cliënt kan zich dan afgescheept voelen.' Buitenlands netwerk Ook voor mede werkers van plaatselijke banken die bij de actie zijn betrokken is er een hulpmiddel. In de commerciële handleiding Europese dienstverlening staan onder meer gegevens over de alliantiepartners van de Rabobank. Die informatie is onbekend bij de meeste cliënten, zo blijkt uit het marktonderzoek van juni. Maar 35 procent van de HID- relaties is op de hoogte van de Europese samenwerkingsverbanden van de Rabo bank. In september en oktober zullen er ad vertenties voor de actie worden geplaatst in onder meer Het Financieele Dagblad, Export Magazine, het KNOV-blad en vakbladen. De tekst is simpel: 'Duizend vragen over export en maar één antwoord. Rabobank. Aange naam.' Bank en Bedrijf van mei

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3