Rabo band Uit de bank geklapt Kinderspaarplan Klantenkaart versus creditcard Cliënt kiest Kleurverschil wilna Nummer 13/5 juli 199: De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. De opnamemogelijkheid van het Kinder spaarplan is nogal beperkt. Blijft dat zo? 'Inderdaad worden de op namemogelijkheden van het Kinderspaarplan alge meen als te beperkt erva ren', zegt Piet Dansen van Creditgelden op deze vraag. 'Het produkt is verouderd en onvoldoende concurre rend. Dat geldt niet alleen voor de opvraag baarheid, maar ook voor de rentevergoe ding. Het Kinderspaarplan zal dan ook - na goedkeuring van de voorstellen inzake het nieuwe assortimentsbeleid spaarprodukten door de Centrale Kringvergadering in sep tember - uit de markt worden genomen. Overigens heeft het produkt in het verleden zijn sporen verdiend bij de werving van cliën ten en spaarmiddelen. Op het hoogtepunt liepen er zo'n 1 miljoen rekeningen. Zoals al te lezen was in de speciale uitgave van 'Bank en Particulier' van 27 mei, hebben we vanuit Creditgelden de plaatselijke banken het advies gegeven op dit moment geen Kinderspaarplanrekeningen meer te openen. In plaats daarvan kan een tot de kernprodukten te rekenen spaarrekening worden aangeboden. Ook bestaande Kin derspaarplanrekeningen kunnen, als cliën ten daar naar vragen, worden omgezet. Het vorige nummer van Raboband maakte in de rubriek NieuwsMix melding van de nieuwe Spaarplanrekening. De Centrale Kringverga dering krijgt de voorstellen voor de nieuwe spaarprodukten op 8 september aangebo den.' Is er een verschil tussen een creditcard en een klantenkaart? Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. taal je doorgaans het hele bedrag wel in één keer. In dit licht bezien zijn de ons bekende creditcards dus eigenlijk geen echte credit cards.' Sweep over de voordelen van de klanten kaart voor de uitgevende instantie: 'Die be oogt met de klantenkaart cliëntenbinding en dus meer omzet, naast vaak forse debet rente-inkomsten. De kaart is in die zin een uitstekend marketinginstrument. Daarom is het dus eigenlijk best vreemd datje als klant voor zo'n kaart moet betalen. Soms krijg je de kaart gratis als je zegt datje anders met je creditcard blijft betalen, want dat laatste is natuurlijk veel minder aantrekkelijk voor het bedrijf dat zelf een klantenkaart uit geeft.' Wat is 'distributie van bankdiensten'? mogelijkheden op prijs stelt. Daarom distri bueert de Rabobank haar produkten via ver schillende kanalen. Dat zijn het vestigin gennet, het apparatennet (geldautomaat er DirectService), Telebankieren en de post. Vanuit het vestigingen net wordt de cliënt ir voorkomende gevallen op het bedrijf 01 thuis bezocht. Omdat de Rabobank ovei deze verschillende netten beschikt, kan de cliënt kiezen voor verschillende manierer van distributie. De bank bezoekt bijvoor beeld de cliënt op het bedrijf voor een ad- viesgesprek. De ondernemer kan, als hij daar de voorkeur aan geeft, ook zelf de bank bezoeken. Een ander voorbeeld is het opnemen van geld van de Betaalrekening. Een cliënt kan dat doen via de gea of aan de balie. Elk distributiekanaal kent zijn eigen kosten. Distributie is dus een onder deel van de marketing van produkten, maar ook van bedrijfsvoering.' Wat is het verschil tussen zwart en grijs geld? 'Door sommige mensen wordt er een verschil ge- s maakt tussen zwart en grijs «ste Jf geld', antwoordt Fred Hor- beek van de stafgroep Co- ordinatie Beveiliging Rabo- bankorganisatie. 'Met zwart geld duiden ze op crimineel geld, dat is verkregen door het plegen van criminele activiteiten. Bijvoorbeeld door overvallen, de een of andere vorm van frau de of door handel in verdovende middelen. Met grijs geld doelen die mensen op geld, dat voor de belasting verborgen moet wor den gehouden. Men wil de belasting ontdui ken of het geld is van belastingontduiking af komstig. Ze gaan er daarbij van uit dat het tweede minder erg zou zijn dan het eerste. De wet maakt dit verschil echter niet. Ook onze bank maakt geen onderscheid.' Horbeek verwijst naar circulaire nummer 14/229 van 8 november 1990 over de Ge dragscode. Daarin wordt artikel 10 van die Gedragscode als volgt toegelicht: 'Indien de bank weet, behoort te weten of vermoedt dat handelingen tot doel hebben de be voegde overheden en/of de fiscus en/of rechthebbenden te misleiden ofwel de mo gelijkheid te openen dat gebruik gemaakt wordt van uit misdrijf verkregen gelden, zal de bank aan deze handelingen geen mede werking verlenen.' 'Het is medewerkers dus niet toegestaan diensten te verlenen als de cliënt zegt dat het gaat om geld dat zwart of grijs is', ver volgt Horbeek. 'Dat geldt ook als je dit weet uit andere bronnen of als je vermoedt dat er iets niet in orde is. Voor iedereen zal duide lijk zijn dat de bank of haar medewerkers niet mee mogen werken aan strafbare han delingen of zichzelf aan strafbare handelin gen schuldig mogen maken.' 'Dat verschil is er wel dege lijk', zegt Oscar Sweep van de produktgroep Betaal diensten. 'Met de credit cards van de Rabobank kun je over de hele wereld be talen bij zo'n 10 miljoen adressen. Met een klanten kaart - ook wel private-label card genoemd - van bijvoorbeeld de Bijenkorf kun je uit sluitend bij dat warenhuis betalen. Ook kun je met een klantenkaart geen geld opne men. Met een creditcard kan dat wereldwijd bij vrijwel alle banken en geldautomaten. Een ander opvallend verschil is, dat de meeste klantenkaarten eigenlijk meer cre ditcard zijn dan onze creditcards. Want met een klantenkaart wordt het je gemakkelijk gemaakt in termijnen - tegen een forse ren te - te betalen. Met een Rabocard of Top- card heb je wel 'enig krediet', omdat er spra ke is van uitgestelde betaling; maar dan be- Met een klantenkaart - ook wel private-label card genoemd - kan uitsluitend bij het uit gevende bedrijf worden betaald. Geld opne men is niet mogelijk. 'Distribueren is verwerven', is de uitleg van Bernard Grevink van Distributie Aan gesloten Banken. 'Onder distributie van bankdien sten wordt verstaan de ma nier waarop cliënten de pro dukten die zij van de bank nodig hebben, verwerven. In de praktijk blijkt dat de cliënt verschillende distributie-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6