'Er komen bijna geen mensen handen aan te pas' Centrale verwerking ola's en oio's 140 miljoen opdrachten per jaar Vroeger vond de verwerking van betalingsopdrachten plaats met pen en papier. Daarna deed de ponskaart zijn intrede. De vol gende stap was verwerking aan de balie met KTS/KIK. In de toe komst hoeft de plaatselijke bank de opdrachten alleen nog te verzamelen in speciale bak ken. Het intoetsen van gege vens op de bank vervalt. Nieuwe technieken spelen een hoofdrol lummer 13/5 juli 1993 Edab, de Efficiency Drive Aange sloten Banken, krijgt verder handen en voeten. Vanaf augustus 1993 gaat de centrale verwerking van op tisch leesbare overschrijvingsformu lieren (oio's) en acceptgiro's (ola's) van start. Op 1 januari 1995 kunnen alle Rabobanken gebruikmaken van het centrale verwerkingssysteem. Totale besparing op jaarbasis: meer dan f 30 miljoen in directe perso neels- en administratiekosten. Op deze pagina wordt het 'paradepaard je' van Edab onder de loep genomen. catie Netwerk. Het COF heeft een overzicht met saldo's en kredietlimieten van de cliën ten en weet dus wat de bestedingsruimte is. Als die voldoende is, worden de betalings opdrachten doorgeleid naar het systeem dat de daadwerkelijke boeking uitvoert. Efficiënte verwerking 'We werken zo efficiënt mogelijk', stelt Van der Linden. 'De verwerking van zakelijke opdrachten vindt op de dag van aanlevering plaats, van half één 's middags tot half zes 's avonds. De in- Nieuwe technieken spelen een hoofd rol bij het centrale verwerkingssys teem van ola's en oio's. Margot van Ier Linden van de produktgroep Betaaldien- :ten, verantwoordelijk voor de uitvoering van Ie plannen: 'We gaan onder andere ge- iruikmaken van een handschriftherken- lingsmodule en een image-lezer, een appa- aat dat betalingsopdrachten inleest en er :en afbeelding van presenteert op het PC- scherm. Naast Utrecht, komt er in Eindho- 'en een verwerkingscentrum. Zo'n 175 nensen zullen bij de verwerkingscentra zo'n L40 miljoen opdrachten per jaar gaan ver verken. De kosten van de nieuwe appara- uur en de personeelskosten van die mede- verkers zijn overigens bij de besparingen neegenomen.' Ola's en oio's in bakken Voor de cen- :rale verwerking zullen de bakken met be- :alingsopdrachten vanaf half tien 's mor gens bij de plaatselijke banken worden op gehaald. Ze gaan met de postauto naar de /erwerkingscentra. Daar komen ze tussen :waalf uur en half één aan. De medewerkers /an de verwerkingscentra pakken de ola's ;n oio's uit en ontdoen ze van nietjes en pa- perclips. Vervolgens wordt gecontroleerd of alle gegevens zijn ingevuld. Dat gebeurt automatisch. Opdrachten op beeldscherm Daarna worden de opdrachten ingelezen door de image-lezer. De originele ola's en oio's wor den meteen gearchiveerd. Ontbrekende ge gevens worden rechtstreeks vanaf het beeldscherm ingetoetst. 'Dat is niet alleen efficiënter, maar ergonomisch ook beter', licht Van der Linden toe. 'Het wisselend kij ken van een stapeltje opdrachten naar het scherm, zoals dat nu gebeurt, is vermoei end voor de ogen.' Beperkt intoetswerk Een apparaat dat handschriften kan herkennen controleert be dragen en rekeningnummers. Bij de meeste acceptgiro's staat onderaan het formulier een codebalk met het bedrag en de rekeningnummers van de begunstigde en van dege ne die het bedrag overmaakt. Die opdrachten worden auto matisch verwerkt. Van der Lin den: 'Er komen bijna geen mensenhanden meer aan te pas. Alleen bij ola's zonder complete codebalk en bij over schrijvingen blijft een deel van het intoetswerk gehand haafd.' Scherm met deel van op dracht Het komt voor dat een getal ontbreekt of dat het systeem het handgeschreven cijfer op een opdracht niet kan lezen. Ook is een dubbele controle soms niet automa tisch mogelijk, omdat bedra gen en nummers slechts één keer op de opdracht staan. Dan gaat de kopie-opdracht op het beeld scherm naar een datatypist. 'Alleen het ge deelte waar het systeem een vraag over heeft wordt gepresenteerd', legt Van der Lin den uit. 'De datatypist controleert de gege vens en typt ontbrekende informatie in. Zo nodig kan het beeldje worden uitvergroot naar een overzicht van de complete be talingsopdracht.' Fiattering en boeking De volgende fase is de fiattering. Die vindt plaats bij het COF, het Centraal Opdrachtbehandelings-en Fiatteringssysteem, in Zeist. De ola's en oio's komen daar in eenheden van vijftig stuks via RTN, het Rabobank Telecommuni- formatie over de bestedingsruimte is daar door voor de bedrijfscliënt zo actueel moge lijk. Particuliere opdrachten verwerken we de volgende ochtend, voordat de nieuwe partij ola's en oio's is gearriveerd. Een uit zondering vormen belastingbetalingen. Die krijgen een speciale behandeling, zodat ze op tijd binnenkomen bij de Belastingdienst.' Geen fiat Wat gebeurt er als de be stedingsruimte van de Betaalrekening niet voldoende is? 'Die opdrachten zetten we voor de betreffende bank apart', aldus Van der Linden, 'gesorteerd op relatiebeheerco- de. De relatiebeheerder kan op het non-fiat systeem inloggen via Laura of KTS/KIK. Hij krijgt dan een overzicht met de gegevens van de opdracht en bepaalt of de betaling moet worden uitgevoerd. Ook kan de op dracht maximaal drie dagen worden aange houden.' Als betalingen niet worden uitge voerd - doordat bijvoorbeeld de handteke ning ontbreekt of de bestedingsruimte on voldoende blijft - melden de centrale ver werkingscentra dat rechtstreeks aan de cliënt. Die ontvangt een kopie van de be talingsopdracht, met een brief waarin staat waarom de opdracht niet is uitgevoerd. De procedure voor de centrale verwer king van ola's en oio's is nu op papier uitge werkt. Maar de produktgroep Betaaldiensten maakt nog geen pas op de plaats. Van der Linden: 'Door een andere manier van fiatte- Toekomst: Ontbrekende gegevens in ola's of oio's wor- ren zijn er wellicht nog meer besparingen mo eien rechtstreeks vanaf het beeldscherm ingetoetst. gelijk. We blijven zoeken naar verdere kos tenreductie in het hele proces.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5