Rabo band Activiteiten journaal De functie 'Saaie cijfers en dikke lijsten leven' Uit de media Huizen Op het jaarlijkse 'Rabo-Huizpop'-festival in juni bevond zich, naast het hoofd podium, voor het eerst een Rabobank-podium. Daar tra den onbekende, lokale pop groepen op. Acht Rabobanken uit de regio Gooi, Eemland en Vechtstreek droegen bij aan de financiering van het podi um. De hoofdact van Rabo- Huizpop was het optreden van de Nederlandstalige rock groep The Scene. Een aantal deelnemende banken, waar onder de Rabobank Huizen, stuurde jonge rekeninghou ders een brief. Daarmee kon den ze een gratis toegangs kaartje voor het popfestival afhalen. Rabo-Huizpop editie '93 trok 4.500 bezoekers. Oosterbeek Onder het motto 'Vernieuwing door sa- Nummer 13/5 juli 199: menwerking' organiseerde de Rabobank Oosterbeek-Ren- kum een informele bijeen komst voor het bedrijfsleven. Daarmee nam de bank haar verbouwde hoofdkantoor in gebruik. De 250 bezoekers maakten kennis met onder meer Computercentrum van de Velden en De Lage Landen Leasing. Donkerbroek Gedepu teerde Frans Steyvers hield na de ledenvergadering van de Rabobank Midden-Oost- stellingwerf een inleiding over het ROM-project. Het project heeft betrekking op ruimtelijke ordening en milieu in de zuidoosthoek van Fries land. Eén van de hoofdpunten is dat het gebied weer een groenstreek zou moeten wor den. Dat heeft nogal wat con sequenties voor de agrariërs en dus voor de overwegend agrarische bank Midden-Oost stellingwerf. Meer dan hon derd leden bezochten de bij eenkomst. Ootmarsum Het Twent se Ootmarsum was onlangs het eindpunt van een ge sponsorde estafetteloop over 693 km. Het overgrote deel van de opbrengst van de sponsorloop is bestemd voor de bestrijding van jeugdkan- ker. Ook de Rabobank Oot marsum deed mee aan de monstertocht. Honselersdijk De zes Rabobanken in het Westland schonken f 100.000,- aan het Westlands Museum voor Streek- en Tuinbouwhistorie. Het bedrag werd tijdens de of ficiële opening van het mu seum op 18juni aangeboden. Maashorst Vijftien Rus sische bankiers bezochten in juni de Rabobank Maashorst. De groep van elf dames en vier heren was afkomstig uit Ekaterinaburg. Daar worden stappen ondernomen om het bank- en verzekeringswezen te privatiseren. De bank Maashorst informeerde de Russen over coöperatief ban kieren en de rol van de bank in de agrarische wereld. 'Door het in kaart brengen van het werkgebied krijg je een goed inzicht in de commerciële kansen voorde bank', aidus Te gels. 'Mijn taak is het onder steunen van de afdelingen bij het opstellen van hun activitei tenplannen. Tegels werkt vanaf 1978 bij de Rabobankorganisa- tie. Hij begon aan de balie en groeide door naar hoofd Parti culieren. Tegels volgde een aan tal marketingcursussen, waar onder de NIMA-opleiding. 'Daar door begonnen saaie cijfers en dikke lijsten te spreken.Toen de Rabobanken Echt en Maas- bracht fuseerden, kwam er een formatieplaats voor een be leidsmedewerker Marketing en PR. 'Het is nog pionierenzegt Tegels, 'omdat het een betrek kelijk nieuwe functie is bij de plaatselijke banken. Voor infor matie kun je wel terecht bij Rabo bank Nederland. En de hulp middelen worden steeds beter. Sponsor- en PR-activiteiten ho ren ook tot het takenpakket van Tegels. 'Van oudsher doet onze bank veel aan sponsoring. Meerdere verenigingen en stichtingen die een relatie heb ben met de bank kloppen aan voor financiële ondersteuning. Bij sponsoring moet je nagaan wat de toegevoegde waarde is 'Marktgericht denken en hande len moet binnen de hele bank vanzelfsprekend zijn', vindt Bart Tegels, beleidsmedewerker Mar keting en PR bij de Rabobank Echt-Maasbracht. 'Dat geldt zo wel voor commerciële als niet- commerciële afdelingen. Een bank moet de ontwikkelingen in haar werkgebied volgen. Beleidsmedewerker Marketing en PR plaatselijke bank Opleiding: MBO/HBO Functiegroep 6/7 in commerciële of sociaal-cultu rele zin. Voor ons is het erg be langrijk dat we weten wie er achter deze instanties zitten. Leden en bestuurders daarvan kunnen immers belangrijke (po tentiële) klanten van de bank zijn.Tegels is ook betrokken bij de organisatie van seminars voor bedrijfsrelaties en bij de re clame-uitingen van de Limburg se bank. 'Vaak neem je de ad vertenties van Rabobank Ne derland over. Als het even kan ontwikkel je ook zelf iets in de 'Rabobank. Aangenaam, '-lijn, toegespitst op een activiteit of een doelgroep. Over het alge meen moet onze bank zich be perken tot adverteren in de huis-aan-huisbladen. Anders zit je in het werkgebied van colle- gabanken. Een alternatief is een eigen blad, maar dat vraagt om een goede voorbereiding. Het blad moet perfect zijn en anders moet je er niet aan be ginnen. Volgens Tegels zal de rol van Marketing en PR in de toekomst steeds belangrijker worden bij de voorbereiding en de uitvoering van de commer ciële activiteiten van de bank. Over zijn eigen toekomstplan nen zegt hij: 'Doorgaan met in vesteren in mijzelf door onder andere het volgen van studies. Consumenten maken va ker gebruik van de mogelijk heid om inzage te krijgen in de gegevens die over hem of haar zijn opgeslagen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Vorig jaar vroe gen 15.286 mensen deze gegevens op. Dat was een stijging van 20 procent ten opzichte van 1991. Het rijbewijs wordt vol gend jaar erkend als legiti matiebewijs op het werk. Behalve het rijbewijs wor den paspoort, gemeentelij ke identiteitskaart en (tij delijk) de Europese toeris- tenkaart als legitimatiebe wijs geaccepteerd. Minister Kok van Finan ciën heeft bij de Tweede Ka mer het wetsontwerp inge diend, dat de mogelijkheden voor verzekeraars om binnen de EG te opereren, verruimt. De verzekeraars zullen onder de nieuwe wet in de gehele gemeenschap kunnen opere ren op basis van één vergun ning (single licence), afgege ven door de toezichthouder in de lidstaat waar de zetel van de verzekeraar zich be vindt. Uit cijfers van het CBS blijkt dat consumenten in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 100 miljoen gulden minder aan nieuwe leningen opnamen dan in het eerste kwartaal van 1992. Het CBS heeft berekend dat in het eerste kwartaal van dit jaar voor f 2.475 miljoen werd opgenomen aan per soonlijke leningen, doorlo pende kredieten en finan cieringskredieten. In het eerste kwartaal van vorig jaar was dat f 2.590 miljoen. Het totale bedrag aan uit staande schulden groeide echter: van f 15.575 miljoen in het eerste kwartaal van 1992 naar f 18.469 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa gaat het slechter met betalen. Uit een enquête onder 5.000 kleine en middelgrote Europese on dernemingen blijkt dat één op de drie bedrijven een ad vocaat in moet schakelen om klanten tot betalen te dwin gen. De ergste wanbetalers bevinden zich in Italië, Portu gal en Spanje. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 4