Hypothekenmarkt vraagt om andere versnelling Rabo band 'De tijd dat mensen uit zichzelf bij de Rabobank kwamen voor een hypotheek is definitief voorbij', stelt drs. Hans Vriend, hoofd pro- duktgroep Financiering Particulieren. 'Daarom moeten we snel onze deskundigheid op peil brengen en onze commerciële slagkracht ver groten. Die omschakeling is nog niet door iedereen gemaakt.' Marktaandelen hypotheken (in slummer 13/5 juli 1993 zekerheid. Ze nemen een hypotheek met een langere looptijd en een vaste rente. Die is dus duurder. Het tarief is bij het kiezen van een hypotheek wel belangrijk, maar niet de alles bepalende factor. We moeten toe naar een advies op maat. Een flexibele con structie die de klant ook in de toekomst, ge zien zijn veranderende financiële positie, past. Zo gaan we van object- naar klant financiering.' Raad en daad Vriend: 'De produkt- groep Financiering Particulieren zal de plaat selijke banken met raad en daad terzijde staan om deze draai te maken. Ook gaan we In het eerste kwartaal van dit jaar be droeg het aantal nieuwe hypotheken 55.000, een stijging van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1992. Op dit moment bedraagt het totale aantal hypo theken in Nederland ruim 2 miljoen. Het aan deel van de Rabobank heeft zich in de eer ste maanden van 1993 gestabiliseerd en be draagt volgens Vriend nu 25 procent. Vorig iaar daalde het marktaandeel van 30 naar 24 procent. 'We willen op termijn terugkeren naar dat hogere niveau van 30 procent', zegt Vriend met nadruk. Fundamenteel gewijzigd Vroeger dic teerden banken het prijsniveau van hypothe ken. Vandaag zorgen verzekeraars en pen sioenfondsen voor een felle concurrentieslag. Zij hebben via intermediairs zoals makelaars en hypotheekspecialisten toegang gekregen tot alle potentiële klanten. Vriend: 'Daar komt bij dat de intermediairs gemiddeld genomen een grotere verkoopkracht hebben dan de Rabobanken. Ze werken vaak helemaal voor eigen rekening en risico en dat betekent dat ze voor iedere deal vechten.' Hogere kosten De hypothekenmarkt is door de felle concurrentie bijzonder prijsge voelig. De meerderheid van de plaatselijke banken concurreert in deze markt op prijs. Vriend: 'Op lange termijn kunnen we dat niet volhouden. Vergeleken met de via interme diairs werkende concurrenten werken de Rabobanken met een hoger kostenniveau.' Rabobank Nederland geeft in circulaires de adviesrentes en in MIRA het prijsniveau in de aankoopmarkt. 'Er zijn nogal wat banken die hypotheken aanbieden tegen nog lagere ta rieven', weet Vriend. 'De vraag is of dat wel nodig is. Het aanbieden van een lagere ren te of een lagere afsluit- provisie gaat altijd ten koste van de rentabili teit.' Bandbreedte 'In be paalde gevallen kan ook best een hogere rente dan het niveau van de aankoopmarkt worden berekend', vervolgt Vriend. 'Bijvoorbeeld bij hypothe ken met fiscale construc ties. De plaatselijke bank zou niet met vaste tarief richtlijnen moeten wer ken. Commercieel gezien is het beter de relatiebe heerder voor hypotheek rentes een bandbreedte te geven, waarbinnen hij kan opereren.' Goed scoren Vol gens Vriend is het ook zaak dat relatiebeheer ders méér de boer opgaan om hy potheken af te zetten. 'Uit onder zoek blijkt dat de banken die wél goed scoren op de hypotheken markt relatiebeheerders hebben die binnen hun werkgebied con tinu bezig zijn met het benutten van signalen over klanten die mo gelijk een hypotheek nodig heb ben. Waar het om gaat is datje in contact bent en blijft met die ene klant, tot op het juiste mo ment. Dat vereist een hele actieve opstel ling.' Leeuwedeel Vriend: 'Met name bij hypotheken met ingewikkelde fiscale con structies heeft een aantal plaatselijke ban ken een zekere achterstand in kennis en ervaring. We willen die achterstand binnen een jaar wegwerken. Overigens hebben we voor het leeuwedeel van de hypotheekaan- vragen wel voldoende deskundigheid in huis. Dat blijkt ook uit het feit dat we aan 70 procent van de klanten die bij ons binnen komen vooreen hypotheek er één verkopen.' Commerciële slagkracht Om het ver loren marktaandeel goed te maken, moeten niettemin méér klanten worden binnen ge haald. Volgens Vriend dient de commerciële slagkracht te veranderen. 'Want', zo stelt hij, 'als we die slag als organisatie niet ma ken, dan missen we op de hypothekenmarkt de boot. We raken dan voorgoed een stuk marktaandeel kwijt. Het management van alle Rabobanken moet die draai maken. We gaan proberen voor eind 1994 de opgelopen achterstand in verkoopkracht én deskundig heid weg te werken. Er is een compleet cur susaanbod ontwikkeld om de deskundig heid, met name op het gebied van hypotheken met fiscale construc ties, en de commercië le slagvaardigheid te verhogen. En we advi seren alle banken om in de toekomst mee te doen aan Edab-com- mercieel.' Advies op maat 'Het 'rente vanaf'-advies en de advertenties zijn no dig als gezicht naar de markt. Daarmee wer ken we aan een gunstig rente-imago in de tota le markt', vindt Vriend. 'Het is voor hypotheek zoekers een prikkel om met de Rabobank te gaan praten. Veel star ters kiezen vervolgens in de praktijk voor meer '91 '92 '93 (le kwart.) Rabobank 30 24,4 24,3 ING Bank/Postbank 14,9 14,5 15 ABN/Amro 14,2 13,7 14,4 Verzekeringsmijen 10,5 14,4 13,1 Spaarbanken 6,6 6,4 6,9 Pensioenfondsen 6 7 6,4 Vriend: 'Relatiebeheerders zullen de ruimte moeten krijgen om de markt in te gaan. door met het organisatiebreed rondvertel len van hypotheek-successtories van plaat selijke banken.' Naast de produktgroep kan ook de Rabohypotheekbank (RHB) de ban ken steunen. Rabobanken die via de RHB werken verlagen hun kosten tot die van de intermediairs. In plaats van de hypotheek zelf af te zetten, kan de bank ook kiezen voor bemiddeling voor de RHB. Provisieprodukt 'En als tussenperso nen de markt beheersen, kan zelfs via een intermediair met de RHB worden samenge werkt', zegt Vriend. 'Met als resultaat dat de bank nieuwe hypotheekklanten te pakken krijgt, terwijl de acquisitiekosten voor een deel buiten de deur worden gehouden. Voor de plaatselijke bank is de hypotheek dan niet langer een renteprodukt, maar een pro visieprodukt. Dit biedt de banken flexibiliteit in de balans en een beter rendement op het eigen vermogen.' Rendabele meerafzet In het verleden werd de plaatselijke banken geadviseerd zo min mogelijk via intermediairs te werken. Vriend raadt de banken aan de ogen niet te sluiten voor samenwerking, maar goed op te letten of het tot een rendabele meerafzet leidt. 'Er wordt', stelt Vriend, 'momenteel hard gewerkt aan een model, waarmee de banken de rentabiliteit van de meerafzet via intermediairs kunnen bepalen. Verder zal in september aan de Centrale Kringvergade ring instemming worden gevraagd voor acti viteiten die werkgebieden overschrijden. Ik denk daarbij aan de samenwerking door een aantal plaatselijke banken met landelijke intermediairs bij het werven van grote bouw projecten.' Volgens Vriend is het opleidingspakket in orde en is de Rabobank klaar om de slag aan te gaan: 'Het gaat erom de veranderin gen in de markt adequater te volgen. Bij de plaatselijke banken zal meer moeten wor den gestuurd op commerciële slagkracht. En de relatiebeheerderder zal de ruimte moeten krijgen om - binnen afgesproken ka ders - de markt op te zoeken. Ook de pro duktgroep Financiering Particulieren heeft de laatste tijd niet hard genoeg geschakeld. We moeten met zijn allen door naar een an dere versnelling.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3