D Een minuut die uren duurt O/ER Overvallen band Hoe voel je je als de bank waar je werkt twee, drie keer achter el kaar wordt overvallen? Ben je de volgende dag weer op je post als of er niets is gebeurd? Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Ervarin gen van bankmedewerkers in het Limburgse Montfort en Valkens waard in Noord-Brabant. Nummer 12/21 juni 1993 e laatste overval duurde precies 58 seconden', zegt Judith Fon- teyn. 'Dat weten we van de video band. Je kunt je dat niet voorstellen. Het lijkt veel langer.' Ze is groepshoofd Particulieren bij de Rabobank Valkenswaard. Fonteyn maakte bij het bijkantoor in Dommelen, waar ze destijds werkte als assistent-relatiebe heerder, in vier maanden tijd tweemaal een bankoverval mee. De eerste keer kreeg ze een pistool tegen haar hoofd en werd mee genomen naar de kasbox waar de kassier ge dwongen werd de kas af te geven. 'Ik was doodsbang', zegt ze, 'en zei tegen de kassier: geef ze alles. Je wilt ze zo snel mogelijk weer naar buiten werken.' Zelfde overvallers De bank kreeg na de eerste overval een sluis en een camera. De tweede overval werd door dezelfde man nen uitgevoerd als de eerste. Fonteyn her kende ze aan hun trainingspakken toen ze nog buiten stonden. 'Ga liggen', riep ze naar haar collega's. Zelf dook ze ook weg. Frans Frans de Jong, Wil van Ostade en Judith Fonteyn (v.l.n.r.) van de Rabobank Valkenswaard: 'Als je goed wordt begeleid, hoefje aan een overval niet kapot te gaan. We zijn altijd be reid onze ervaringen te delen met andere collega's. de Jong, hoofd Bedrijfsvoering van de Rabo bank Valkenswaard, heeft bewondering voor de mensen die de overval meemaakten. 'Tij dens de overval heeft iedereen perfect ge handeld', zegt hij. 'Je ontdekt dan hele spe cifieke kwaliteiten in de mensen. Ook na de overval is de groep heel hecht met elkaar omgegaan. Er is gelukkig niemand uit de boot gevallen.' Kantoorhouder Wil van Osta de van het bijkantoor in Dommelen voegt daaraan toe: 'Daar heeft de opvang van de bank en van de politie ook een belangrijke rol in gespeeld.' Taken verdeeld Na het bericht van de overval gingen twee mensen van het hoofd kantoor in Valkenswaard direct naar Domme len. Remy Luijten, hoofd Particulieren, had de opvang van de mensen als primaire taak, Frans de Jong was er voor de organisatie en coördinatie van de met de overval samen hangende werkzaamheden. De politie en de Accountantsdienst en de afdeling Crisis management van Rabobank Nederland kwa men. Het hoofdkantoor moest regelmatig op de hoogte worden gehouden van de gang van zaken. De Jong: 'Wat mij met name van de tweede overval is bijgebleven, is het 'baas' blijven in eigen bank. Belangrijk is dat de coördinator van de politie en de coördinator van de bank samen overleggen om te bepa len wat met het oog op de slachtoffers ac ceptabel is.' Samen angst verwerken Hoe verwerk je die schrik, die doodsangst? 'Samen', zeg gen de mensen van de bank in Valkens- waard die ook namens hun collega's spreken, 'want alleen dat helpt.' De Jong: 'We hebben de mensen die verdere dag zoveel mogelijk laten vertellen. Een op die dag geplande personeels bijeenkomst ging ge woon door om de colle ga's van het hoofdkan toor gelegenheid te ge ven hun betrokkenheid en medeleven met hun collega's te laten zien.' Fonteyn: 'Het gevoel van samen verwerken en be trokken zijn kwam in de kantine duidelijk naar vo ren. Het was hartverwarmend.' Intensief contact Van Ostade: 'Je had echt het gevoel dat je serieus genomen werd en dat iedereen er alles aan deed om je te helpen. Niet alleen die dag, maar ook daarna. Bovendien werd binnen 48 uur een camerasysteem geïnstalleerd en snel daar na werd de sluis geplaatst. Allemaal om ons het gevoel van veiligheid terug te geven.' Fonteyn: 'De dagen en weken na de overval werd er intensief contact met ons onder houden. Niet opdringerig, wel attent. Op maandagmorgen kwamen we bijvoorbeeld samen op het hoofdkantoor. Vaak met de politie erbij om te praten en het weekend te evalueren. Ook werd er op zaterdag en zondag gebeld door collega's van de bank. Heel fijn, want collega's kunnen in het algemeen beter aanvoelen wat er is gebeurd dan familie of vrienden die de bankwereld niet kennen.' Montfort aantrekkelijk Het duur de nog twee maanden voor het goede nieuws kwam dat de overvallers waren gepakt. Ze bekenden 21 overvallen. Al lemaal op Rabobanken, want daar had den ze iets tegen. Wrang genoeg was daar een overval op de bank in Monfort voor nodig. Daar kregen de medewerkers hun derde overval te verwerken. Waarom is de bank in het kleine Montfort zo aan trekkelijk? 'Vluchtwegen genoeg hier', zegt Jacques Corten, hoofd Commer ciële Zaken. 'Je zit zo op de snelweg naar Duitsland of België. Je kunt je in het bos hierachter vermom men en het politie bureau is hier niet di rect om de hoek.' Riotgun Samen met assurantie-advi seur Marjo Goldsmits vertelt Corten de gebeurtenissen die in Montfort hebben plaatsgevonden. De eerste keer kwamen de overvallers uit de buurt en zoals achteraf zou blijken werden ze de tweede en de derde keer overvallen door dezelfde mannen als in Dommelen. Corten: 'De laatste keer was de gewelddadigste. Het glas van de kasbox werd met een riotgun kapotgeschoten en ze probeerden me te dwingen de safeloketten te open. Ik vertelde dat er een tijdslot opzat. Die vent die met mij naar de safeloketten was gelopen ging met zijn maat overleggen. Ik was doodsbang en dacht: 'Hoe komt ie nu terug. Pikt ie 't of niet? Gelukkig geloofde hij me en ze verdwenen met het overval pakket.' Niet in staat om te werken Corten was de volgende morgen weer op de bank. De vier vrouwelijke medewerkers bleken twee weken lang niet in staat om te werken. Marjo Goldsmits heeft het daar nog steeds moeilijk mee. 'Bij de andere overvallen gin gen we 's middags weer aan de slag. Dat kon ook. Maar de laatste keer ging het niet. Ik zelf voelde me doodellendig, was bang en moest veel huilen. En een deel van mijn col lega's was net zo van slag als ik. We hebben samen in die eerste week heel wat afge praat. We hadden elkaar nodig voor de ver werking. Dat Jacques en de anderen zo weer aan de gang konden, wilde er bij ons niet in.' Niet bang Corten: 'Ik heb er alle begrip voor dat jullie het niet konden. Maar ik was niet bang. Toch kreeg ik tranen in m'n ogen toen ik de avond na de overval mijn vrouw en kinderen zag. Ik had wel iets vreselijks meegemaakt. Maar ik voelde ook heel sterk dat het werk moest doorgaan. Ik was er moe van dat ik gedwongen werd dingen te doen die ik niet wilde. Dat we hier proberen iets op te bouwen en dat dat iedere keer wordt afge broken.' Hebben Goldsmits en haar collega's overwogen ontslag te nemen? Goldsmits: 'Die gedachte is wel bij ons opgekomen, maar we hebben het niet gedaan. We heb ben het hier naar onze zin en ik kwam voor mezelf tot de conclusie dat ik dit ergens an ders ook mee kan maken. Pas geleden werd hier in de buurt een bakker overvallen. Een bakker..' Marjo Goldsmits en Jacques Corten van de Rabobank Montfort: 'We blijven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9