Eendaagse Informatie markt matig bezocht Veel bestuurders en directeuren van plaatselijke banken maakten tijdens de lunch en na afloop van de Algemene Vergadering op 10 juni een wandeling over de Infor matiemarkt. Dat waren tevens de drukste momenten. Rond kwart over vijf bleek dat maar weinig Rabobankmedewerkers de tropi sche temperaturen hadden ge trotseerd voor een bezoek aan het jaarlijkse spektakel: 427. Rabo band Nummer 12/21 juni 1993 De bezoekers waren in het algemeen tevreden over het aanbod op de In formatiemarkt. De geringe drukte stoorde hen niet in het minst, terwijl ook het tijdstip - grotendeels na werktijd - en de tro pische warmte geen aanleiding waren om van een bezoek aan de Jaarbeurs in Utrecht af te zien. Voor Rabobankmedewerkers uit het hoge noorden of het diepe zuiden zal dat toch een rol hebben gespeeld. Een rondgang over de Informatiemarkt maakte duidelijk dat het de standhouders niet aan enthousiasme ont brak. Met de bijna immer aanwezige PC wer den de ontwikkelingen toegelicht. Bedrijfsvoering presenteerde prakti sche ontwikkelingen rond de Efficiency Drive Aangesloten Banken (Edab), spraak/data communicatie, inrichtingsadviezen en aan passingen van de Lokale Automatisering Ra- bobanken (Laura). Centraal stond het thema 'Naar een kwalitatief goede en efficiënte be drijfsvoering'. De Edab-tassen vonden gretig aftrek, maar met name de andere stands van Bedrijfsvoering trokken publiek. Veel vragen kregen Lauradeskundigen over de nieuwe mogelijkheden van het automatiseringstra ject. De Rabobank Etten vond dat haar eigen netwerk vooralsnog te verkiezen was boven Laura. De afdeling Bedrijfsvoering van de Rabobank Ede - KTO-bank - wijzigde na het Lauradeskundigen kregen veel vragen over de nieuwe mogelijkheden van het automati seringstraject. bezoek aan de stand haar standpunt ten aan zien van de invoering van Laura. Zij zou graag eerder dan gepland willen overgaan. Interpolis vormde een onderdeel van de Laurastand en profiteerde zo van de drukte. Zij presenteerde vanuit haar expertise hoe pro- dukten als reisverzekeringen via Laura kunnen worden afgesloten. Door de proefopstelling kwa men er veel vragen over de stand van zaken. De Bedrijfsgezondheidsdienst had als motto 'Een betere kijk op verzuim'. Bezoekers konden vragen stellen over het superaker- schap. De BGD wil namelijk vanaf januari vol gend jaar de controle op de Ziektewet zelf gaan uitvoeren. Daarvoor was instemming no dig van minimaal driekwart van de plaatselij ke banken. Omdat inmiddels 550 banken hun akkoord hadden gegeven was de stand extra feestelijk ingericht. Iedere bezoeker kreeg een loep om het motto van de BGD te ondersteu nen. Dat ontlokte een directeur de opmerking dat hij het verzuim liever niet zag uitvergroot. Ondanks de hitte werd met niet aflatende ijver geprobeerd om ook de overige 180 banken over de streep te trekken. Effectenbank Schretlen Co advi seert met name vermogende cliënten op het gebied van effectenhandel, opties, futures en beleggingsportefeuilles. Zij presenteerde Financiële Planning, een produkt dat vorig jaar is ontwikkeld. Rond zes uur ontbraken de bezoekers in de stand van Schretlen. De medewerkers waren desondanks tevreden. Zij vertelden dat ze nogal wat directeuren en bestuurders hadden ontvangen, een voor hen belangrijke doelgroep. Voor de Centrale Dienst Personeel vormden de klanken van het draaiorgel een sta-in-de-weg voor het houden van seminars. Het orgel speelde op de Informatiemarkt ter ere van de scheidende voorzitter van de Raad van Beheer baron Van Verschuer. Oorspron kelijk had CDP de bedoeling in de stand periodiek mini-seminars te houden. Daarin slaagde de standbemanning maar gedeelte lijk. Tijdens de lunch konden deelnemers aan De Centrale Dienst Personeel besteedde in zijn stand aandacht aan onder meer resul taatgericht managen. de Algemene Vergadering die de Informatie markt bezochten het seminar 'Arbeidsmarkt bemiddeling nieuwe stijl' bijwonen. Daarin presenteerde CDP zijn nieuwe opzet voor (inter)regionale ondersteuning bij in-, door- en uitstroom van medewerkers. Het seminar 'Bouwstenen voor verantwoord personeels management' ging in op de implementatie van het personeelsmanagement en het Lokaal Rabobank Opinie-onderzoek. Bij Materiaal en Postvoorziening ging de aandacht van de bezoekers vooral uit naar de mogelijkheid briefpapier met eigen naam en adres te laten maken. Niet iedereen vond het leuk dat de naam van de maker, de Cen trale Drukkerij, onderaan het papier werd ge print. Naast diverse andere demonstraties en produkten uit de catalogus, was er een plaatsje ingeruimd voor het milieuvriendelijk verwerken van tonercassettes. Ook Agridata gebruikte postpapier op naam als lokkertje. Geïnteresseerden die een formulier hebben ingevuld, krijgen het pa pier thuisgestuurd. Het computerservicebe drijf dat is gespecialiseerd in dienstverlening aan onder meer bedrijven, stichtingen en fondsenwervers, presenteerde Persal. Dat produkt is geschikt voor relatieverdieping en kent een aantrekkelijke aanbrengprovisie. IRIS, het Effecten Order- en Bewaarbe- drijf en De Lage Landen IRIS en het Ef fecten Order- en Bewaarbedrijf presenteerden het nieuwe beleggingsfondsenadvies sys teem BAS en het vernieuwde Eftel. De Lage Landen gaf ondermeer informatie over leasing- en factoringprodukten die zij via de Rabobanken op de markt brengt. Ook het nieuwe Verkoop Stimulatie Programma Rabo banken en de commerciële handleiding wa ren te zien. De belangstelling voor beide stands was niet overweldigend, maar daar door was er volop gelegenheid om vragen te beantwoorden. Grutis Srudénitna'iLi Medewerkers in traditionele Amerikaanse afstudeerdracht attendeerden de bezoekers op de vernieuwde Studentenrekening. Particulieren trok de aandacht door de als Amerikaanse afgestudeerden vermomde medewerkers en de 'Easy Money' kortings boekjes voor de studentenmarkt. Die atten deerden de bezoekers op de vernieuwde Stu dentenrekening. Vooral bestuurders toonden veel belangstelling voor het kortingsboekje en vroegen voor studerende kinderen een exemplaar. Een andere noviteit was een ren- tabiliteitsmodel voor het gebruik van de Be taalrekening. Daarmee kunnen banken en cliënten de kosten en opbrengsten van de re kening in beeld krijgen. Reizen toonde nieu we ontwikkelingen rond Galileoview, een ge automatiseerd systeem met onder andere vliegtarieven. 'Jammer dat ik als niet-reizen- medewerker nauwelijks op de hoogte ben van de ontwikkelingen', aldus een bezoeker. Christine Walner van Publiciteitsproduk- ties is belast met de organisatie van de standbouw. 'Het bezoekersaantal was min der dan verwacht, maar het valt nog wel mee als je het afzet tegen de drukte op vrijdag vo rig jaar. Toen bezochten 1.200 Rabobank medewerkers de Informatiemarkt. Het is ech ter een trend: het aantal bezoekers daalt al sinds enkele jaren. We moeten onderzoeken of de Informatiemarkt nog in deze vorm kan blijven plaatsvinden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5