Rabo band Gelezen... In sparen zit muziek 'Da's nou jammer' Prei en kuikens in advertenties Krediet coöperatie (10) Rabobank helpt Tweede Jeugd Olympische Dagen Nummer 12/21 juni 199: C\juer Banket Eenmaal per jaar zet de Rabobank de spaarders in het zonnetje. De invloed van 'direct writers' blaast deze traditie nieuw leven in. Drie plaatselijke banken komen in het juninum- mer van Bank en Particulier aan het woord over hun aanpak van het Spaarfeest. De Rabobank kan de groei van nieuwe ver strekkingen in de markt van consumptieve kredieten niet volgen. Zowel in aantallen als in bedragen loopt de produktie jaarlijks terug. Intensieve markt bewerking is een must, zo wordt in een ander artikel ge steld. Daarbij speelt de nieuwe handleiding 'Marktbewerking Particuliere Financieringen' een rol. Bank en Particulier schrijft ook over de basisopleiding Juri dische Aspecten. Die is van be lang voor medewerkers die in rechtstreeks contact staan met cliënten. De opleiding kan per PC worden gevolgd. lledrifiroer"'B Dank en In 1978 presenteerde de 'Commissie Van Maldegem' een rapport over de financiële verhoudingen binnen de Rabo bank. In het rapport staat dat de rentevergoeding over de door de plaatselijke banken bij Rabobank Nederland aan te houden tegoeden het rente fonds - zoveel mogelijk dient te worden vrijgemaakt van kosten- doorberekening. Bank en Be drijfsvoering analyseert in juni de effecten van het beleid door de jaren heen. In een ander ar tikel een terugblik op de eerste Edab-periode. Begin vorig jaar ging het efficiencyproject van start. Doel: lagere kosten en waar mogelijk een hoger ser viceniveau. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de resultaten van de drie Edab-gol- ven. Onlangs sloot een nieuwe groep van twaalf banken het vijf weken durende project af. Ver der geeft het blad informatie over het KTO-traject. Zo'n vijf jaar geleden begon KTO - Kor te Termijn Oplossing - bij plaat selijke banken die niet op het informatiseringstraject Laura konden of wilden wachten. Er wordt zowel terug- als vooruit gekeken. Een compact disc vormt dit jaar het Spaarfeest-geschenk. Exclusief voor de Rabobank zijn twee CD's samengesteld, voor kinderen en voor jongeren vanaf negen jaar. 'Sparen. Daar zit muziek in.' is het thema van het Spaarfeest. Op de kinder-CD met als titel 'Bekende liedjes van tv' staat muziek uit tv-series als De gote meneer Kaktus Show, Klokhuis, Sesamstraat en Alfred J. Kwak. Verschillende stromingen in de muziek zijn te beluisteren op de compact disc die voor de jon geren is bedoeld. De nummers op 'Dance on and on different styles' variëren van rock and roll, reggae, pop en disco tot house. De actieperiode voor het Spaarfeest is oktober. Marktbewerkingspakket C.2 Feestende studenten staan centraal in de nieuwe tv-com- mercial voor de Studentenre kening, die sinds half juni op de buis is. In de nieuwste agrarische advertenties trekken prei en kuikens de aandacht. De ad vertentie met prei staat deze maand in agrarische vakbla den en het Agrarisch Dagblad. Die met kuikens wordt in juli geplaatst. De advertenties benadrukken het specialisme van de Rabo bank in de sectoren volle- grondsgroente en pluimveehou derij. In de versie voor de pluim veesector zijn twee kuikens te zien, die op het eerste gezicht op elkaar lijken. Er is echter een subtiel verschil. De Rabobank is de bank die dat ziet, zo blijkt uit de tekst. Ook de advertentie met prei borduurt voort op dit thema. In totaal zijn er nu elf sectoradvertenties. Het is de eerste keer dat de Rabobank een tv-commercial voor de studentenmarkt heeft laten maken. De aanleiding daarvoor is de introductie van de nieuwe Studentenrekening. Voor de tv-produktie werd een afstudeerfeest in een studen tensociëteit in scène gezet. De feestvierders zijn gehuld in Amerikaanse toga's en dragen vierkante baretten. 'Da's nou jammer. Zijn ze net afgestudeerd, komt de Rabo bank met een gratis Studen tenrekening', zegt een com mentaarstem. De commercial is tot en met augustus regel matig te zien op de zenders RTL-4 en Nederland 1, 2 en 3. In deze periode verschijnen ook advertenties voor de Stu dentenrekening in jongerenbla den en in de Introductiekrant. De kredietcoöperatie kiest altijd voor kwaliteit. Kiezen niet alle ondernemingen voor kwaliteit? Ja, maar slechts ten dele. Ondernemers leggen de klemtoon in hun bedrijf soms heel verschillend. Sommigen leggen de nadruk op technologi sche vernieuwing. Anderen hechten zwaarder aan een goe de administratie. En weer een ander is sterk kostengedreven. En zo bestaat er nog een hele reeks voorkeuren in onderne mersland. Soms leiden die tot opvallende verschillen. Dat is het geval tussen ondernemin gen waarbinnen het kwaliteits denken of waarbinnen het volu- medenken de doorslag geeft. Het volumedenken stelt een groei van de afzet of het vero veren van marktaandeel boven alles. Hoe die groei tot stand komt is minder belangrijk. Het mag de onderneming zelfs geld kosten. Want als de klant ge worven is, neemt hij vervolgens wel méér produkten af en dat zorgt vanzelf voor rendement. Dat is bij het volumedenken de overtuiging. Helaas blijkt deze vlieger in de praktijk vaak niet op te gaan en zelfs averechts uit te werken. Het kwaliteits denken vertrekt van de andere kant. Het zorgt ervoor dat de eigen onderneming beter pres teert dan de concurrenten. En vooral dat de klanten tevreden zijn over de prijs en de service. Dan komt de groei in volume en marktaandeel vanzelf wel. Het kwaliteitsdenken stelt een goe de prestatie ten opzichte van de klant voorop. Dat is precies wat de kredietcoöperatie voor haar bedrijfsleden wil bereiken. Daar om kiest de kredietcoöperatie altijd voor kwaliteit. Van 4 tot en met 8 juli wor den in Valkenswaard de twee de Europese Jeugd Olympische Dagen gehouden. Aan dit sport evenement zullen 3.000 jonge sportmensen van 16 en 18 jaar uit 45 landen deelnemen. De organisatoren kampten met grote financiële proble men, maar doordat onder an dere de Rabobank als sponsor is toegetreden kunnen de Da gen toch doorgaan. Met de Jeugd Olympische Da gen worden jonge topsporters in de gelegenheid gesteld erva ring op te doen. Daarmee wor den ze gemotiveerd in de voor bereiding op de echte Olympi sche Spelen. Verwacht wordt, dat een aantal deelnemers ge selecteerd zal worden voor de Spelen van 1996 in Atlanta. Bij de officiële openingsceremonie waarbij de Olympische vlam zal worden ontstoken, zullen prins Willem-Alexander en lOC-presi- dent Samaranch aanwezig zijn. Rabobank Nederland adviseert plaatselijke banken aan school klassen van de Nederlandse deelnemers een programma aan te bieden dat bestaat uit vervoer naar Valkenswaard, ontvangst door een bekende sporter, een lunchpakket en een bezoek aan de betreffende wedstrijden. De Rabobanken in het zuiden van het land zullen speciale scholenacties voeren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12