Rabo band Uit de bank geklapt Off-line telebankieren Handtekening past niet op pas Goede doelen door tarieven benadeeld? Telemarketing Nummer 10/24 mei 1993 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Wanneer komt de Rabobank met een off- line programma voor telebankieren? 'Een off-line programma voor Rabobank Telebankie ren zal waarschijnlijk in de eerste helft van 1994 op de markt worden gebracht', vertelt Harry de Greef van Elektronische Bankdien sten. 'Dit voorjaar is de ont wikkeling van het off-line programma ge start. De verwachting is dat dat ongeveer een jaar in beslag zal nemen. Bij off-line te lebankieren kan de cliënt op zijn eigen PC de betalingsopdrachten voorbereiden en in één keer met een kortstondige lijnverbinding naar de centrale Rabobankcomputer sturen. De telefoonkosten bij een off-line pakket zijn daardoor lager dan bij on-line werken. In de bedrijvenmarkt heeft de Rabobank reeds vanaf 1989 ervaring opgedaan met een off- line programma. Door de ervaringen met dit op file-transfer gebaseerde telebankieren- systeem hebben we gekozen voor een gefa seerde introductie in de particulierenmarkt. Zo kunnen eventuele softwarefouten, die in de beginfase vaak voorkomen, eenvoudig worden opgelost en er hoeft geen specifieke software naar alle telebankierenklanten te worden verspreid. In de gefaseerde intro ductie wordt off-line pas in de tweede fase geïntroduceerd. Zowel qua ontwikkeling als qua distributie zal het echter nog een grote inspanning vergen voordat de off-line versie gereed is om op de markt te worden ge bracht.' Waarom is het handtekeningenstrookje op de achterkant van een pas zo smal, dat de handtekening er soms niet op past? 'Alleen de handtekeningen stroken op de Europas, Ra- bocard en Topcard kunnen problemen geven', zegt Cees Hoogkamer van Bankpas Betaaldiensten. 'Met die pas en creditcards vindt bij betaling controle plaats met de handtekening op een eurocheque of sales-slip. Als de handtekening op de pas of card teveel afwijkt van de handtekening op de cheque of sales-slip kan dat tot misver standen leiden. De breedte van het strook je van de Europas is door Europay voorge schreven.' Hoogkamer is van mening dat de problemen door allerlei ontwikkelingen min der groot worden. 'Op de eerste plaats wordt het strookje op de Europas binnenkort verbreed tot 14 millimeter. Dat gaat niet op voor de Rabocard en Topcard. Voor deze cards zijn er op dit moment nog geen mo gelijkheden om de breedte aan te passen. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. De Europas, de Rabocard en de Topcard zijn voorzien van een handtekening. Het strookje is echter (te) smal. Daarnaast neemt het elektronisch betalen in winkels steeds meer toe. We hopen dat daardoor het gebruik van cheques in de naaste toekomst sterk afneemt. Telkens als bij het betalen de pincode wordt ge bruikt, vindt er geen handtekeningencon trole plaats. Het belang van dat strookje neemt daarmee af.' Deze laatste vorm is voor de Rabobank- organisatie belangrijk. Het structureel toe passen van telemarketing verhoogt niet al leen de afzetkans, maar stelt ons tevens in staat cliëntinformatie te verzamelen. Die in formatie is zeer bruikbaar voor verdere marktbewerking. Dat houdt dus in dat tele marketing meer is dan het plegen van een telefoontje.' Wat is telemarketing? Doordat de banken tarieven hanteren bij het inzamelen van geld via acceptgiro's worden goede doelen benadeeld. Wat doet de Rabobank ermee? 'Telemarketing is een vorm van persoonlijke marktbe- W werking via de telefoon', M legt Louis van Loon van Pu- bliciteit Particulieren uit. 'Telemarketing past goed in diverse marktbewerkings scenario's. Binnen de Ra- bobankorganisatie zijn er banken die aan dacht aan telemarketing besteden. Zo kan een relatiebeheerder een klant telefonisch uitnodigen voor een gesprek. Vaak wordt aan direct mail een telefonische follow up gekoppeld. In dat gesprek kan het produkt met extra argumenten nog eens naar voren worden gebracht. Eigenlijk is die follow up een voorwaarde voor het slagen van een mailingcampagne.' Van Loon vertelt dat er twee vormen van telemarketing bestaan. 'Bij inbound telemarketing belt de respondent zelf naar aanleiding van een advertentie naar een telefoonnummer. Als een relatie beheerder mensen belt voor een afspraak wordt dat outbound telemarketing genoemd. 'De tarifering van accept- giro's maakt onderdeel uit van c'e concl't'es rekening- Vr1 courant', aldus Huub Bosch \rbr~ van de produktgroep Be- .^MÉr taaldiensten. 'Ook vóór de I invoering van transactiege- bonden tarifering betaalde men kosten voor het betalingsverkeer in de vorm van omzetprovisie en valutering. Hier voor in de plaats is het systeem van trans actiegebonden tarifering gekomen. Tegelij kertijd zijn de omzetprovisie en de valutering afgeschaft en is de creditrente aanzienlijk verhoogd. Of het nieuwe systeem voordeli ger is of juist niet, is sterk afhankelijk van het totale betalingsverkeer en het saldo op de rekening van de charitatieve instelling. Hoe efficiënter de klant met het betalings verkeer omgaat, hoe lager de kosten. Of er voor de bank ruimte is voor differentiatie of een bijdrage in de vorm van een subsidie, zal van het commercieel belang ervan af hangen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 8