'S Grijze muis gaat brullen Rabo band In studentenkringen heeft ABN Amro een ijzersterk image, is de Postbank bijzonder gezien en krijgt de Rabobank het predikaat van betuttelende grijze muis. Hoe komt de bank aan dat wat kleurloze imago onder studenten en - minstens zo belangrijk - hoe komt zij er weer vanaf? Marketing Services Particulieren denkt de oplos sing te hebben gevonden. De Studentenrekening is flink aantrek kelijker gemaakt en wordt in de komende maanden met een volwassen, rationele reclamecampagne aan studerend Nederland gepresenteerd. Centraal thema is 'gratis betaalgemak' en het duimdikke kortingsboekje Easy Money vervult een prominente rol in de heftige strijd om het verlies aan marktaandeel te beperken. 'Een student mag geen aanleiding meer krijgen om te vertrekken. De Rabobank Studentenrekening biedt op drie punten meer dan vergelijkbare rekeningen van concurrenten: Nummer 10/24 mei 1993 tudenten zijn potentiële P/E-cliën- ten die in de toekomst met hun hoge inkomens het nodige ren dement kunnen opleveren', zegt Gyula Vigh resoluut. 'Denk maar aan de afzet van vita le produkten als hypotheken, beleggingen, consumptieve kredieten en reizen.' Als hoofd Marketing Services Particulieren is hij samen met segmentmanager Ferd Latour verantwoordelijk voor de nieuwe campagne. 'Onze belangrijkste handicaps waren dat de Studentenrekening niet concurrerend was en dat de attitude aan de balies niet altijd aan de verwachtingen van de cliënt beant- daarbij twee groepen van banken', zegt La- tour. 'In studentensteden worden de ban ken al overspoeld met werk en zijn ze be hoorlijk belast door de doelgroep. Daar naast zijn er ook plaatsen en dus banken waar het fenomeen student maar een klein deel van het dagelijkse gebeuren uitmaakt. Beide categorieën hebben een belangrijke taak en vooral de laatste groep mag dat niet onderschatten. Want zo'n 75 procent van de doelgroep komt in eerste instantie bij de niet-studentenbanken over de vloer. Het mo ment dat een student in een andere plaats gaat studeren is van cruciaal belang geble- Vigh (I) en Latour: We moeten veel nadrukkelijker in de huid van de student kruipen. woordde', vervolgt Vigh. 'Nu hebben we een prima produkt dat we met de nodige accen ten naar de markt gaan brengen. We zijn even goed en soms zelfs beter dan de concurrenten. En we verwachten heel veel van het kortingsboekje Easy Money waar mee studenten tot 50 procent korting kun nen krijgen op cd's, bioscoopbezoeken, eetgelegenheden, etc. Met reclame op tele visie en in studentenbladen gaan we het imago van de Studentenbank eens stevig oppoetsen. Als de plaatselijke banken dat op hun beurt goed weten te verkopen zijn we precies waar we moeten zijn.' Sterk geheugen 'We onderscheiden ken. We moeten die overstap zeer zorgvul dig begeleiden, want een student heeft een uitstekend geheugen. Wordt hij één keer niet naar behoren geholpen, dan blijft hem dat lang bij en zal hij het doorvertellen aan wie dat maar wil horen. Natuurlijk, voor een afzonderlijke bank levert hij misschien wei nig op, maar op organisatieniveau is dat nog steeds heel veel. En wij weten ook wel dat studenten af en toe erg kritisch zijn, maar we proberen er niettemin een beetje begrip voor te tonen. Ze vragen nu eenmaal een an dere benadering dan hun leeftijdgenoten die werken of een uitkering hebben. En de Rabobank wil ze graag als cliënt.' Achterdeur dichtdoen Onder middel bare scholieren heeft de Rabobank een penetratiegraad van ongeveer 50 procent. Maar gaan zij aan een hogeschool of uni versiteit studeren, dan raakt de Rabobank plotseling uit beeld. De studiefinanciering verdwijnt naar een rekening bij ABN Amro of Postbank. Veel jongeren hebben meerdere rekeningen, zodat de overstap naar de con currentie wel erg makkelijk wordt. Ingrij pend gevolg is dat de penetratiegraad van de Rabobank onder studenten nog maar 36 procent is. Er moet daarom alles aan wor den gedaan om dit forse verlies te beperken en aan het eind van dit jaar 40 procent penetratie te behalen. 'We moeten de achterdeur dichtdoen', verduidelijkt Latour. 'Als we de middelbare jongeren die gaan studeren kunnen vasthouden, dan is dat al prima. Zij moeten bij onze bank blijven en als er andere studenten bijkomen dan is dat mooi meegenomen. De functie van het kortingsboekje Easy Money is dan ook dui delijk tweeledig: jongeren behouden én wer ven.' Alles in huis 'Onze strategie', gaat Vigh verder, 'is cliëntenbehoud en dat mag je vertalen met de van wieg tot graf ver zorgde cliënt. Alleen, op deze markt is er geen sprake meer van behoud, maar van het beperken van verliezen. Kijk, een stu dent mag nu gewoon geen aanleiding meer krijgen om te vertrekken. Alles hebben we in huis, tegen gunstige voorwaarden. Ook de instrumenten om de markt te bewerken zijn er nu. Studentenmarktcoördinatoren en jeugd-jongerenmanagers kunnen wat ons betreft vandaag nog aan de slag.' 'Studenten zijn verhuizers en omdat die overgang niet overal even soepel verloopt, levert het de organisatie verlies na verlies op', zegt Latour. 'Iedere keer kost het ons niet minder dan 14 procent marktaandeel. De nieuwe verhuizerssystematiek heeft voor het behoud van studenten dus belangrijke positieve gevolgen. En nu de Studentenreke ning is verbeterd, hebben de studenten geen enkele reden meer om voor een ande re bank te kiezen. Zeker als ze aan de ba lies vol begrip en met open armen worden ontvangen.' De rekening is al vanaf 17 jaar te openen Gratis Museumjaarkaart en Easy Money kortingsboekje Direct een afschrift als er f 220,- of meer is bijgeschreven

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3